۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
کد خبر: 55418486

خوردن غذاهای جنوب مهیج است، به طور ویژه اگر غذای محلی بندرعباس باشد با ما همراه باشید و درباره غذاهای محلی و خاص در بندرعباس بدانید.

غذاهای محلی و خاص در بندرعباس

سلام نو _ سرویس گردشگری: طعم هوس برانگیز میگو و ماهی، مخصوصاً اگر دست‌پخت جنوبی‌ها با آن عطر بی‌نظیر ادویه‌جاتشان باشد، جایی برای صحبت باقی نمی‌گذارد. همراهمان باشید تا با غذاهای محلی بندرعباس آشنا شوید.

چند غذای محلی بندرعباس که باید امتحان کرد

کولی ماهی

کولی ماهی یک غذای محلی و سنتی است که با ماهی ، سس انار ، پیاز ، نمک و فلفل ، زرد چوبه ، سبزیجات معطر (گشنیز و شنبلیله) سیر و تمیز پخته می شود. این غذا با برنج سرو می گردد. اگر به استان هرمزگان سفر کردید در رستوان های محلی این غذای خوشمزه را حتما تناول کنید. چرا که از طعم خوشمزه ی آن هیچ وقت سیر نخواهید شد.

دوپیازه میگو

دوپیازه میگو از جمله غذاهای سنتی محبوب هرمزگان و قشم محسوب می شود. در تهیه این غذای خوشمزه تر ادویه جات مخصوص ترشی ، پیاز و فلفل قرمز به کار برده می شود این ادویه های خوش عطر صرفاً برای طعم دادن به میگو استفاده می شود چرا که با اطمینان می گوییم در هیچ جای دنیا چنین می گویید با این طعم نخواهید کشید. این نوع میگو از مواد مغذی بسیار فراوانی برخوردار است یک نوع غذای بسیار سالم و مقوی به شمار می رود.

غذاهای محلی و خاص در بندرعباس

موفلک

موفلک یکی دیگر از غذاهای خوش طعم هرمزگان است که در ترکیب آن به جای برنج از گندم یا جو برشته شده استفاده می‌شود و آن را به همراه ماهی مخصوص و بدون استخوان جنوب، ادویه و پیاز سرخ شده دم می‌کنند. در آخرین دقایق پخت، می‌توان کمی تخم گشنیز و ادویه نیز به این غذای خوشمزه اضافه کرد.

کباب کهره

احتمالا شما جزو معدود کسانی باشید که علاقه ای به غذاهای آبزی ندارد ، پس نگران نباشید چرا که تنوع غذایی در بندرعباس به حدی زیاد است که این مشکل شما به راحتی حل خواهد شد. از غذاهای مشهور و لذیذ قشم می توان به کباب کهره یا کباب بز اشاره کرد. این غذا در بیشتر کبابی های بندرعباس در کنار نان تنوری و داغ سرو می شود. گوشت این کباب خوشمزه بسیار لطیف و ترد می باشد و از لحاظ شکل و مزه شبیه کباب چنجه است.

ماهی زغالی

ماهی برشته یا ماهی زغالی از غذاهای سنتی قشم است که زنان این خطه از ایران زمین آن را بسیار لذیذ طبخ می‌کنند.

غذاهای محلی و خاص در بندرعباس

برای برشته کردن ماهی‌ها، ابتدا شکم‌شان را با ترکیبی از گشنیز، شوید، پیاز و ادویه پر کرده و سپس آنها را روی ورق‌های فلزی بسیار داغ می‌چینند و روی شعله گاز یا زغال قرار می‌دهند. اگرچه در پخت این غذا از ماهی‌های مختلفی چون ساردین، گاریز، سنگسر، سرخو، زرده و هوور استفاده می‌شود اما شکم ماهی‌های کوچک‌تر مانند ساردین و گاریز را پر نمی‌کنند.

غذاهای خاص و خوشمزه در بندرعباس

پودینی کوسه

در سفرتان به هرمزگان می‌توانید این غذای جذاب با طعم و مزه متفاوت را امتحان کنید. در اصل پودینی غذای محلی جزیره قشم محسوب می‌شود و در فهرست غذاهای محلی هرمزگان قرار دارد. پودینه را با کوسه درست می‌کنند؛ اما خوردن آن بسیار لذت‌بخش است و هیچ استخوانی ندارد. برای پخت آن هم انواع ادویه‌ها مانند پودر لیموعمانی، فلفل، نمک و سبزیجاتی مانند گشنیز و شنبلیله به کار می‌رود و عطر این غذا را در ذهن‌تان ماندگار می‌کند.

قلیه ماهی

قلیه ماهی را همه می‌شناسید. از معروف‌ترین غذاهای محلی بندرعباس است که با شنیدن نامش، دهانتان را از خوشمزگی آب می‌اندازد. این غذای پرطرفدار با ماهی‌های مختلف مانند هوور، هامور، شیر، زبیدی و سنگسر درست می‌شود.

غذاهای محلی و خاص در بندرعباس

مزه آن هم تند و تیز بوده و اگر عاشق ماهی و تمبرهندی هستید از خوردن آن سیر نخواهید شد. برای پخت این غذا از گشنیز، شنبلیله، پیاز، سیر و فلفل سبز استفاده می‌کنند. این خورشت خوشمزه را می‌توانید با برنج میل کنید.

بلالیت

بلالیت یکی دیگر از غذاهای سنتی بندرعباس و البته بوشهر است که طعم و دستور پختی متفاوت اما بسیار خوشمزه دارد که با ماکارونی یا ورمیشل تهیه می‌شود. با خوردن این صبحانه لذیذ، ذهنیت‌تان کامل نسبت به ماکارونی و دستور پخت همیشگی آن عوض می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده این غذای جذاب و هوس برانگیز، ماکارونی، شکر، گلاب، روغن، آب، هل و زعفران به صورت دلخواه است.

هزاری

هزاری از غذاهای سنتی بندرعباس است و پیشنهاد می‌کنیم که این غذا را هم حتما در بندرعباس امتحان کنید تا طعم بی‌نظیر آن را برای همیشه به خاطر بسپارید. این غذا بسیار ساده درست می‌شود و مواد تشکیل‌دهنده آن برنج، پودر لیمو، پیاز، فلفل دلمه‌ای و اصل موضوع ماهی است.

مهیاوه

این غذای خوشمزه هرمزگان را با نام‌های مختلفی می‌شناسند. ممکن است در سفر به هرمزگان به اسم‌های مهیابه، موه، مهوه، ماهیاوه یا مهیوه هم بر بخورید.

غذاهای محلی و خاص در بندرعباس

در تهیه این غذا هم مانند دیگر غذاهای این شهر، ماهی به کار رفته است؛ این ماهی موتو یا ساردین است. البته اگر به اسم غذا هم دقت کنید می‌بینید از دو واژه ماهی و آوه گرفته شده که به معنای آب است. برای تهیه این غذا از ادویه‌هایی مانند خردل و زردچوبه استفاده می‌کنند. البته این ادویه‌ها را بعد از اینکه ماهی را در محلول آب و نمک در یک ظرف و زیر نور آفتاب به مدت ۲۰ تا ۳۰ روز خواباندند، به آن اضافه می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید