سفر به بندرعباس با گشت‌وگرد در اطراف آن کامل می‌شود از این رو با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه شگفت‌انگیز اطراف بندرعباس بدانید.

چند جاذبه شگفت‌انگیز اطراف بندرعباس

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر زیبای بندرعباس که به عنوان بزرگ‌ترین شهر بندری کشور شناخته می‌شود، نام خود را از شاه‌عباس اول صفوی گرفته است که در سال ۱۰۲۳ هجری قمری دستور ساخت این شهر را صادر کرد. این شهر زیبای تاریخی، دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان از جمله جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تفریحی، جاذبه‌های تاریخی، مراکز خرید و بازارهای متعدد است علاوه بر این اطراف این بندر نیز جاذبه‌های شگفت‌انگیز بسیاری دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

اطراف بندرعباس و جاذبه‌های پرشگفتی آن

جزیره لارک

سواحل لارک ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به دیگر سواحل دارند؛ مثلا در برخی از این سواحل درخشش نور را خواهید دید. به جز مناظر طبیعی با توجه به آن که این جزیره سال‌های زیادی تحت تصرف دیگر کشورها بوده است، آثار نظامی آن‌ها به عنوان یکی از جاهای دیدنی جزیره لارک قابل بازدید است. جزیره بکر لارک در تنگه هرمز و در جنوب بندر عباس قرار دارد. از جزایر اطراف می‌توان هرمز و قشم را نام برد که جزیره هرمز در شمال لارک و جزیر قشم در غرب لارک است.

چند جاذبه شگفت‌انگیز اطراف بندرعباس

هرمز نزدیک‌ترین جزیره به لارک بوده و تنها ۲۲ کیلومتر تا آن فاصله دارد. فاصله بخش شرقی قشم تا لارک ۱۶ کیلومتر است و این جزیره تا بندرعباس حدودا ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. یکی از راه‌ها برای رسیدن به لارک، قایق دربست از بندرعباس است که بسیاری از بومیان از آن استفاده می‌کنند.

ژئوپارک جهانی قشم

این ژئوپارک در سال ۱۳۸۵ به ثبت جهانی رسید و به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های تحت حمایت یونسکو درآمد تا عنوان اولین و تنها ژئوپارک ثبت جهانی شده در خاورمیانه و ایران را به دست آورد. موقعیت استراتژیکی زیباترین ژئوپارک ایران در خلیج فارس باعث شده تا در میان ژئوپارک‌های آسیای شرقی و اروپا سرآمد باشد.

همانطور که گفتیم در این مجموعه ۲۵ سایت گردشگری قرار گرفته که از نظر پوشش گیاهی و جانوری تنوعی چشم‌گیری دارند. همچنین در برخی از قسمت‌های ژئوپارک علاوه‌بر گونه‌های گیاهی و جانوری خاص منطقه پرندگانی مثل فلامینگو، پرستو، شهد خور و بلبل خرما نیز دیده می‌شوند. برخی از زیباترین سایت‌های گردشگری این پارک عبارتند از:

  • گنبد نمکی
  • غار نمکی
  • دره ستارگان
  • بام قشم
  • دره تندیس‌ها
  • دره شور
  • تنگه چاه‌کوه
  • چشمه‌های آب معدنی
  • تپه‌های زیبای کاسه سلخ
  • دره تندیس
  • روستای لافت
  • غار خربس

چند جاذبه شگفت‌انگیز اطراف بندرعباس

از آنجا که ژئو پارک جزیره قشم در نزدیکی جنگل‌های حرا، تالاب پرندگان، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان قرار دارد؛ اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

جاذبه‌های دیدنی و شگفت‌انگیز نزدیک بندرعباس

جزایر ناز

جزایر ناز بخشی از ژئوپارک قشم محسوب می‌شود و به گفته کارشناسان و مردم محلی، ماهی‌گیران قدیمی در گذشته از این جزایر و ساحل آن برای استراحت خود استفاده می‌کردند. به نظر می‌رسد که افراد محلی در این جزیره زندگی نمی‌کنند این مساله باعث شده که بکری و طبیعی بودن آن تا حد زیادی نسبت به دیگر جزایر همجوار خود حفظ شود. شاید برای شما نیز جالب باشد که ساحل ناز بر خلاف سایر سواحل جزایر قشم و اطراف آن از ماسه تشکیل نشده و کاملا سنگی و مسطح است. خلوت و سکوت حاکم بر جزایر ناز و صدای برخورد موج‌های خروشان با صخره‌ها از گوش‌نوازترین جذابیت‌های این منطقه به شمار می‌رود.

روستای لافت

باتوجه به قدمت آثار تاریخی این روستا، می‌توان گفت قدمت اقامت در لافت بیش از یک هزار سال است و یکی از قدیمی‌ترین روستاهای کشورمان محسوب می‌شود.

چند جاذبه شگفت‌انگیز اطراف بندرعباس

در این روستا همچون شهر یزد بادگیرهای کوچک و بزرگی در خانه‌ها به چشم می‌خورد و نمایی زیبا را به بندر لافت بخشیده است. بنابراین خالی از لطف نیست اگر مدتی را به گشت‌وگذار در کوچه و پس‌کوچه‌های لافت بگذرانید. خانه‌های هر محله اطراف مساجد ساخته شده‌اند و زیبایی این روستا را دوچندان کرده‌اند.

بخش قدیمی روستای لافت قشم در فاصله میان چاه‌های آب روستا و ساحل در موازات خلیج فارس قرار دارند. بخش شمالی روستا که قدمت کمتری دارد، با وسعت بیشتری در شیب تند تپه‌ها قرار گرفته است. بافت جنوب شرقی روستا در دامنه تپه‌ها و در مجاورت ساحل قرار دارد. تفاوت در موقعیت مکانی بخش‌های روستا باعث ایجاد دو بافت کاملا متفاوت شده است.

ترجیحا سعی کنید از سمت شمال روستا وارد شوید، زیرا بافت قدیم لافت از شمال به جنوب قرار گرفته است. در نتیجه شما می‌توانید گشت‌وگذاری در این بخش داشته باشید و از مساجد قدیمی آن نیز بازدید کنید.

جزیره وارمی

جزیره تماشایی وارمی در استان هرمزگان و در میان آب‌های نیلگون تنگه هرمز قرار دارد.

چند جاذبه شگفت‌انگیز اطراف بندرعباس

بندر خمیر و جنگل‌های حرای مردو در غرب، جزیره زیبای قشم در شرق و جنوب و بندر پل در شمال شرق آن واقع شده است. برای این که خود را به این جزیره بکر برسانید لازم است اول به بندر خمیر یا بندر عباس بروید.

جزیره وارمی بندر خمیر از دو جهت بسیار قابل توجه است. اولین مورد جغرافیای آن است. این جزیره به گونه‌ای است که با جزر و مد آب می‌تواند در زمان‌هایی کاملا ناپدید و در زمان‌هایی کاملا پدیدار شود. به همین خاطر توصیه می‌کنیم اگر قصد بازدید از این جزیره را دارید حتما از پدیدار بودن آن قبل از آغاز سفر اطمینان حاصل کنید.

از نظر جغرافیایی این جزیره ویژگی قابل توجه دیگری نیز دارد و آن ساختار بستر آن است. عمده جزایری که با جزر و مد پدیدار و ناپدید می‌شوند، بستری گل‌ و لای گونه دارند، اما جزیره زیبای وارمی اصلا به این صورت نیست و پس از پدیدار شدن، شنی کاملا یکدست و تمیز دارد که هیچ گونه گل‌ و لایی در آن دیده نمی‌شود.

چند جاذبه شگفت‌انگیز اطراف بندرعباس

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید