اردبیل غذاهای لذیذ بسیاری دارد به همین جهت با ما همراه باشید و درباره ۵ تا از پرطرفدارترین غذاهای نونی اردبیل بیشتر بدانید.

۵ تا از پرطرفدارترین غذاهای نونی اردبیل

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان اردبیل به غیر از جذابیت های طبیعی و تاریخی غذاهای متنوع و خوبی دارد که شامل انواع غذاهای محلی و سنتی می شود. اردبیل استانی شگفت انگیز با مردمانی مهمان نواز و با فرهنگ است که همیشه بهترین شرایط را برای استقبال از مهمانان فراهم می کنند.

غذاهای نونی اردبیل، پرطرفدار و خواستنی

تره اسفناج

اسفناج از گیاهان بومی ست که خواص زیادی دارد برای همین سعی می شود تا در غذاهای مختلف به نوعی آورده شود. تره اسفناج غذایی کامل و مقوی است که با انواع مواد مختلف ترکیب شده و طعمی متفاوت دارد. مواد لازم برای درست کردن این خورشت لپه، سیر، اسفناج، پیاز، تخم مرغ و رب انار است، وجود سیر و رب انار طعم جالبی را به این غذا داده که احتمالا از آن خوشتان می آید.

کباب کاسه‌ای

این کباب جزو غذاهای سنتی اردبیل به شمار می‌رود و در رستوران‌های سنتی آن سرو می‌شود. کباب کاسه‌ای یا کاسه کباب را هم می‌توان با نان سرو کرد و هم با برنج. پخت آن مناسبت خاصی ندارد و در هر زمانی می‌تواند مهمان سفره اردبیلی‌ها باشد.

۵ تا از پرطرفدارترین غذاهای نونی اردبیل

ترکیبات کباب کاسه‌ای

گوشت فیله و چرخ کرده‌.

سینه مرغ.

دل و قلوه و جگر گوسفند.

فلفل سبز و دلمه‌ای.

ادویه جات و روغن.

در مرحله اول تهیه کاسه کباب گوشت‌های فیله به کباب چنجه تبدیل می‌شوند. مرحله دوم تهیه جوجه کباب است. بعد از آن کباب کوبیده آماده می‌شود و در نهایت نوبت به دل و جگر و قلوه می‌رسد.

بعد از آماده کردن مواد تمام کباب‌ها، آن‌ها را به سیخ می‌کشند و کباب می‌کنند. می‌توان در کنار آن فلفل، سیر، قارچ و گوجه نیز به سیخ کشید. بعد از پخت کباب‌ها، سیخ‌ها را در یک کاسه خالی می‌کنند. کباب کاسه‌ای اردبیل آماده است و اکنون باید تصمیم بگیرید می‌خواهید با کدام یک از کباب‌های داخل کاسه شروع کنید!

تاس کباب اصیل

تاس کباب انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها جزو غذاهای سنتی اردبیل به شمار می‌رود. البته اصل تاس کباب‌هایی که در شهرهای دیگر پخته می‌شود نیز به اردبیل بر می‌گردد. اما تاس کباب اردبیلی نوع خاصی از این غذاست که با مرغ پخته می‌شود.

۵ تا از پرطرفدارترین غذاهای نونی اردبیل

ترکیبات تاس کباب

ران و سینه مرغ و عصاره آن.

سیر و موسیر.

عسل.

گردو.

ادویه‌های این غذا عبارت است از؛ زعفران، دارچین، تخم گشنیز، زیره، زنجبیل نمک و زردچوبه.

برای طبخ این غذا از فر استفاده می‌شود. ابتدا مرغ‌ها را مزه دار می‌کنند. سپس آن‌ها را در روغن تفت می‌دهند. بعد از سرخ شدن مرغ آن را از ظرف خارج می‌کنند. سپس نوبت به سرخ کردن یک به یک طعم دهنده‌ها مانند موسیر، زنجبیل، تخم گشنیز می‌رسد.

غذاهای پرطرفدارتر نونی در اردبیل

چیغیرتما

در زبان آذری چیغیرتما به غذاهایی گفته می‌شود که در انتهای پخت به آن تخم‌مرغ می‌زنند که املت گوجه، معروف‌ترین آن‌ها است. چیغیرتما اغلب با بوقلمون، مرغ و غیره آماده می‌شود.

مواد لازم برای ۳ نفر:

سه عدد تخم‌مرغ

دو تکه سینه مرغ

یک عدد پیاز درشت

دو عدد گوجه‌فرنگی یا یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی

نصف یک فلفل دلمه

یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده (دلخواه)

جعفری، نمک، ادویه و زردچوبه به میزان لازم

۵ تا از پرطرفدارترین غذاهای نونی اردبیل

طرز تهیه چیغیرتما مرغ

ابتدا پیاز را ریز خرد کنید و در کره تفت دهید تا طلایی شود. سپس مرغ را به ‌ابعاد نگینی برش بزنید و به پیاز اضافه و خوب سرخ کنید تا بپزد. گوجه‌فرنگی نگینی خردشده را به این مواد بیفزایید و تاحدی تفت دهید که گوجه‌ها له شوند. برای خوش‌رنگ‌شدن غذا می‌توانید به‌اندازه یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی به آن بزنید و کمی تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. بعد از سرخ‌شدن همه مواد، فلفل دلمه خردشده و زعفران را اضافه کنید. حالا تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و با چنگال بزنید تا کاملا مخلوط شوند. سپس تخم‌مرغ‌ها را روی مواد بریزید و بدون اینکه آن‌ها را مخلوط کنید، در ظرف را بگذارید و شعله را کم کنید. وقتی املت درست شد، روی آن جعفری خردشده بریزید و با نان سرو کنید.

یومورتا کوفته سی (کتلت تخم‌مرغ)

یومورتا کوفته سی از غذاهای قدیمی آذربایجان است که در آن از گوشت استفاده نمی‌شود.

مواد لازم برای ۴ نفر:

یک و یک‌دو پیمانه لپه

یک پیمانه برنج

یک عدد پیاز متوسط

دو تا سه عدد تخم‌مرغ

۴۰۰ گرم سبزی (جعفری، گشنیز، تره، مرزه و ترخون)

دو قاشق غذاخوری آرد نخودچی

دو قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی

ادویه، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر به میزان لازم

۵ تا از پرطرفدارترین غذاهای نونی اردبیل

طرز تهیه یومورتا کوفته سی

برنج را به‌صورت کته و بدون روغن بپزید و اجازه دهید که خنک شوند. لپه را بپزید و بعد آن را در غذاساز بریزید و چند پالس بزنید تا خرد شود؛ اما به‌طور کامل پودر نشود. لپه، برنج کته، سبزی خردشده، آرد نخودچی، ادویه و تخم‌مرغ را خوب با هم مخلوط کنید. سپس از مواد کوفته بردارید، در دست‌تان به‌شکل کتلت درآورید و در روغن سرخ کنید.

یک عدد پیاز را ریز خرد کنید و با کمی زردچوبه تفت دهید تا طلایی شود؛ بعد رب گوجه، فلفل سیاه، نمک و کمی پودر سیر به آن بزنید و حدود سه لیوان آب در آن بریزید. وقتی آن جوش آمد، شعله را کم کرده و کوفته‌ها را در آن قرار دهید تا در مدت ۴۰ دقیقه جا بیفتد و آب سس تقریبا کشیده شود. این غذا را با سبزی خردن، گوجه، خیارشور و ترشی میل کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید