غذاهای محلی اردبیل معرکه و درجه یک هستند در همین راستا با ما همراه باشید و درباره محبوب‌ترین غذاهای محلی اردبیل که باید امتحان کرد، بدانید.

محبوب‌ترین غذاهای محلی اردبیل که باید امتحان کرد!

سلام نو – سرویس گردشگری: استان و شهر زیبای اردبیل که در شمال غربی ایران واقع شده است، از شهرهایی است که آشپز و بانوان هنرمند آن غذاهای مختلف و خوشمزه‌ای طبخ می‌کنند. در این شهر انواع مختلف آش، خورش، پلو و غذای نونی تهیه می‌شود و می‌توان گفت که غذاهای اردبیل از جمله غذاهای خوش‌عطر و طعم ایرانی است. در ادامه به تعدادی از غذاهای محلی اردبیل که در میان ساکنین و گردشگران محبوب هستند می‌پردازیم.

چند غذای محبوب‌تر و محلی اردبیل

تاس کباب

تاس کباب خوراکی خوش رنگ و لعاب است که در سراسر ایران طرفداران خاص خود را دارد. این غذا در دو نوع مختلف و با استفاده از مرغ و گوشت تهیه می شود و در اردبیل تاس‌ کباب مرغ به دلیل طعم و عطر مخصوص، از شهرت بسیاری برخوردار است. در تهیه این غذا از گوشت سینه و ران مرغ، زنجبیل تازه، سیر، موسیر، زیره، چوب دارچین، گردو، تخم‌ گشنیز، روغن زیتون، دارچین، عسل، گشنیز، زعفران و فلفل چیلی استفاده می شود و عطر و بوی آن هوش از سرتان می برد.

محبوب‌ترین غذاهای محلی اردبیل که باید امتحان کرد!

وقتی تاس کباب بر سر سفره آورده می شود نان و ماست هم در کنار آن قرار می گیرد و سفره را رنگین تر می کند. البته به دلیل نیاز به زمان نسبتا زیاد و مواد اولیه‌ مختلف مورد استفاده در تهیه و طبخ تاس کباب، این غذا کمتر در خانه اردبیلی ها تهیه می شود.

یر کوکی خورشی

یر کوکی خورشی یا خورش هویج یکی دیگر از غذاهای اردبیلی است که ظاهری بسیار اشتها برانگیز دارد. همه به خواص هویج واقفیم و از کودکی تا به حال در مورد خواص آن و تاثیرش در بینایی از کوچک و بزرگ شنیده ایم. استفاده از این ماده، خورش هویج را به یک خوراک مغذی تبدیل کرده است. در طبخ این خورش به جز هویج از گوشت قرمز، روغن، پیاز، زعفران، رب گوجه‌فرنگی، نمک، آبلیمو و آبغوره نیز استفاده می شود. البته این غذا از خورش های سنتی تبریز نیز به شمار می رود و در این شهر نیز طرفداران خاص خود را دارد.

دمی یارما

یارما همان بلغور گندم است که پیش از این درباره آش آن سخن گفتیم. اردبیلی ها از این ماده برای تهیه یک غذای دیگر نیز بهره می برند که دمی یارما نام دارد.

محبوب‌ترین غذاهای محلی اردبیل که باید امتحان کرد!

بلغور گندم، سیب‌زمینی، هویج، گوشت چرخ‌کرده، رب گوجه‌فرنگی، پیاز، روغن، نمک، زردچوبه و فلفل مواد اولیه برای تهیه این غذا هستند. دمی یارما غذایی سرشار از خواص است و ارزش غذایی فراوانی دارد.

چند غذای محلی و محبوب در اردبیل

سوتی پلو

سوتی‌ پلو غذایی محلی در اردبیل است که معمولا در آخرین چهارشنبه‌ سال (چهارشنبه‌سوری) و شب عید با استفاده از برنج، شیر، روغن، گلاب و هل طبخ می شود. این خوراکی خوشمزه را همراه با ماهی دودی، خرما، روغن حیوانی و کشمش میل می کنند و همین بر ارزش غذایی آن می افزاید. این غذای محلی، مواد اولیه مفیدی دارد و به همین دلیل در ماه‌ مبارک رمضان گزینه‌ای مناسب برای وعده‌ افطار یا سحر به شمار می رود. ممکن است این غذا به همراه خورش فسنجان، خورش هویج، خورش خلال بادام و سایر خورش های شیرین بر سر سفره آورده شود.

قیمه اردبیل

قیمه علاوه بر اینکه از غذاهای محلی اردبیل است، در همه جای ایران محبوب بوده و سر سفره بیش‌تر ایرانی‌ها دیده می‌شود.

محبوب‌ترین غذاهای محلی اردبیل که باید امتحان کرد!

اما عمده تفاوت قیمه اردبیل با دیگر قیمه‌ها این است که اردبیلی‌ها به‌جای استفاده از خود گوشت از گوشت چرخ‌کرده در تهیه آن استفاده می‌کنند و این کار سبب می‌شود تا خورش یک طعم بی‌نظیر به خود بگیرد. بقیه مواد مانند لپه و ادویه‌ها مانند قیمه معمولی است و برای تزئین می‌توان از خلال بادام استفاده کرد.

پیچاق قیمه

برای تهیه پیچاق قیمه از گوشت گوسفندی، تخم‌مرغ، خلال بادام، کره، زعفران و دیگر ادویه‌ها استفاده می‌شود که ترکیب و پخت آن‌ها با یکدیگر، یک خورش بسیار لذیذ و خوشمزه می‌شود.

ترشی قورمه

ترشی قورمه نیز از پیاز، گوشت و لوبیا چشم‌بلبلی تهیه می‌شود و مزه ترش خود را از آلو خورشتی و آبغوره استفاده‌شده در آن می‌گیرد. درنهایت اضافه‌کردن ادویه و چاشنی رنگ و بوی معطر و خوبی به خورش می‌بخشد.

آش رشته اردبیل (ارشیت آش)

این آش محلی و خوشمزه اغلب در سفره‌های نذری، افطاری، چهارشنبه سوری و به عنوان آش پشت پا طبخ می‌شود. اگر نام آن آش رشته است اما طعمی بسیار متفاوت از آش رشته‌ای که ما می‌شناسیم دارد.

محبوب‌ترین غذاهای محلی اردبیل که باید امتحان کرد!

در تهیه این غذای محلی استان اردبیل از نخود، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، عدس، رب گوجه، رشته آش، قیصی، آلو بخارا، گوجه سبز، آلبالو خشک شده، ذغال اخته خشک، پیاز، نعنا، روغن، نمک و زردچوبه استفاده می‌شود. ترکیب حبوبات، با میوه‌های خشک و رشته باعث شده تا ارشیت آش ارزش غذایی بسیار بالایی داشته باشد.

خینگل

هر چیزی به مغان مربوط می‌شود جزو جذابیت‌های اردبیل به شمار می‌رود! دشت مغان جزو دیدنی های اردبیل و خینگل جزو غذاهای سنتی آن است. هر دوی این‌ها برای مسافران بسیار دوست داشتنی هستند. ترکیبات خینگل آرد، گوشت چرخ کرده، پیاز، ماست، سیر، رب و ادویه جات است. برای پخت خینگل ابتدا باید نوعی خمیر مخصوص آن را آماده کرد. سپس گوشت چرخ کرده‌ای که با سیر و پیاز مزه‌دار شده است را در آن قرار داد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید