از بین بردن لکه روغن و چربی بسیار سخت است. برای پاک کردن لکه روغن باید از روش های خاصی کمک گرفت. در این مطبی به شما خواهیم آموخت که به راحتی لکه چربی را از روی فرش پاک کنید.

از بین بردن لکه روغن از روی فرش + بهترین قالیشویی تهران

پاک کردن لکه روغن از روی فرش و از بین بردن لکه روغن روی موکت چالشی است که ما ایرانیان حداقل یکبار در پروسه فرش شویی با آن درگیر شده‌ایم. در بیشتر واحدهای مسکونی کشور حداقل چندین فرش پیدا می‌شود، و ممکن است پیش بیاید که نیاز به پاک کردن لکه روغن یا چربی از روی فرش، از جمله از بین بردن لکه خورش روی فرش و لکه آبگوشت روی فرش، پیدا کنیم.

در این موارد، به خصوص اگر فرش رنگ روشنی داشته باشد مثل کرمی یا سبز، اثر و رنگ چربی می‌تواند تا مدت‌ها بماند و لازم باشد چند بار فرش را بشوییم تا لکه برطرف، و پاک کردن روغن از روی فرش با موفقیت به پایان برسد.

نحوه پاک‌کردن لکه چربی از روی فرش

اگر لکه روغن تازه است ابتدا روی فرش چند دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی جذب دستمال شود. اگر مقدار روغن و چربی زیاد است می‌توانید با استفاده از یک قاشق اینکار را انجام دهید فقط مراقب باشید تا لکه روی فرش پخش نشود و سطح بیشتری را کثیف نکند. حال که مقدار اضافی روغن از روی فرش جمع‌آوری شد باید نسبت به پاک کردن لکه اقدام کرد.

برای پاک کردن اثر لکه چربی یا روغن از روی فرش آشپزخانه می‌توانید از مواد شوینده معمولی مانند مایع ظرفشویی استفاده کنید. بدین منظور درون یک ظرف مقداری آب ولرم و مایع ظرفشویی اضافه کنید. سپس با استفاده از مسواک یا پارچه نخی سطح لکه را تمیز کنید. پس از اینکه لکه بطور کامل از روی فرش پاک شد یک تشت خالی زیر فرش قرار دهید و فرش را آبکشی کرده و بگذارید خشک شود.

استفاده از مایع ظرفشویی ساده‌ترین روش برای پاک کردن لکه روغن و چربی از روی فرش است. اما اگر لکه روغن یا چربی مدت زیادی روی فرش مانده باشد، استفاده از مایع ظرفشویی برای پاک کردن آن کارساز نخواهد بود و باید لکه روغن را با یکی از محلول‌های زیر پاک کنید.

نحوه پاک کردن لکه روغن از روی فرش با استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یکی از کاربردی‌ترین مواد برای پاک کردن لکه‌های چربی و روغنی از روی فرش است. حتی اگر لکه روغن مدت زیادی روی فرش شما باقی‌مانده باشد با استفاده از مقداری جوش شیرین می‌توانید لکه را از روی فرش خود پاک کنید.

از بین بردن لکه روغن از روی فرش + بهترین قالیشویی تهران

روش پاک کردن لکه روغن با جوش شیرین به این صورت است که ابتدا باید روغن یا چربی خشک شده را از روی فرش با استفاده از قاشق بتراشید، مراقب باشید به بافت فرش آسیب وارد نشود. سپس مقداری آب را با صابون یا مایع ظرفشویی مخلوط کرده و روی لکه اسپری کنید، همچنین می‌توانید کمی الکل به محلول خود اضافه کنید تا اثر پاک‌کنندگی آن بیشتر شود.

سپس مقداری جوش شیرین روی قسمتی که لکه شده بریزید چند دقیقه بگذارید جوش شیرین روی لکه بماند سپس با استفاده از مسواک یا پارچه نخی نسبت به تمیز کردن لکه اقدام کنید. پس از اینکه لکه بطور کامل پاک شد می‌توانید با قرار دادن تشت یا کاسه زیر فرش آن را آبکشی کرده و بگذارید فرش بطور کامل خشک شود.

تمیز کردن لکه روغن با پودر بچه، نمک یا نشاسته

اگر در منزل خود جوش شیرین نداشتید می‌توانید از پودر بچه، نشاسته و یا حتی نمک بجای جوش شیرین استفاده کنید و لکه روغن و چربی را از روی فرش خود پاک کنید. هر سه این مواد پاک‌کننده‌های بسیار قوی در برابر لکه روغن هستند و می‌توانید با استفاده از آنها اثر روغن و چربی خشک شده از روی فرش، موکت یا حتی مبل را به راحتی پاک کنید.

پاک کردن لکه روغن با حلال‌های رنگی

اگر با روش‌های قبلی موفق به پاک کردن لکه روغن و چربی از روی فرش خود نشدید از حلال‌های رنگی استفاده کنید. دقت کنید حلال‌های رنگی ممکن است حاوی مواد اسیدی باشند و به بافت فرش شما آسیب برسانند. از این جهت هنگام خرید حلال رنگی دقت کنید که اشتعال‌زا و اسیدی نباشد تا به فرشتان آسیب وارد نشود.
 

از بین بردن لکه روغن از روی فرش + بهترین قالیشویی تهران

روش‌های دیگر جهت شستشو فرش از چربی

قبل از اینکه برای شستن و پاک کردن فرش در این شرایط با روش‌هایی مثل تمیز کردن فرش با سرکه یا شستن فرش با وایتکس توجه به نکات زیر از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر رنگ فرش شما روشن نیست و استفاده از حلال‌های شیمیایی لکه‌ها را پاک نکرد، راه‌های دیگری نیز برای پاک کردن روغن از روی فرش وجود دارد:

  • شما می‌توانید از حدود 50 میلی‌لیتر آمونیاک و 200 میلی‌لیتر آب گرم برای پاک کردن لکه چربی استفاده، و با برس قسمت لکه شده را تمیز کنید. بعد از این کار نیز مثل روش‌های قبل سریعا فرش را آبکشی کنید تا آمونیاک در فرش نماند، و باعث پوسیدگی آن نشود.
  • پاک کردن روغن از روی فرش با خمیر اصلاح هم امکان‌پذیر است. شما می‌توانید از این ماده برای از بین بردن لکه خورش روی فرش و حتی از بین بردن بوی روغن روی فرش استفاده کنید و از نتیجه شگفت‌شده شوید. این ماده در پاک کردن سایر مواد روغنی مانند واکس و لوازم آرایش هم عالی عمل می‌کند.

  • برای از بین بردن لکه خورش روی فرش و سایر لکه‌های روغنی از الکل هم می‌توانید استفاده کنید که در موارد بسیاری بهترین حلال روغن است. شما تنها باید الکل را روی قسمتی که لکه دارد بریزید، و بعد همان محل را با دقت بشویید. این محلول در از بین بردن بوی روغن روی فرش هم عملکرد مطلوبی دارد.

از بین بردن لکه چربی از روی فرش دستباف 

 جنس تار و پود فرش بسیار مهم است. برای از بین بردن لکه چربی از روی فرش دستباف بهتر است از بهترین قالیشویی تهران استفاده کنید. 

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید