۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 55416299

مانومترها برای اندازه گیری فشار استفاده می شوند. در این مطلب انواع مانومتر را شرح داده ایم که در ادامه خواهید خواند.

انواع مانومتر چیست؟

مانومتر ها برای کاربرد های مختلفی ساخته شده اند و در انواع مختلفی نیز به بازار ارائه شده اند. هر کدام از این مانومتر ها دارای مشخصات خاصی هستند. از انواع مانومتر می توان به مانومتر های ساده، دیفرانسل و میکرو مانومتر اشاره نمود. این مانومتر ها در ادامه به صورت کامل توضیح داده شده اند. با توجه به مشخصات هر کدام از مانومتر ها، می توانید از آن ها در مواردی مانند اندازه‌ گیری ارتفاع از سطح دریا، اندازه گیری عمق، اندازه گیری فشار و … استفاده کنید. در این مطلب به شکلی جامع و ساده به این می پردازیم که مانومتر چیست و همچنین انواع مانومتر و کاربرد مانومتر را هم مورد بررسی قرار می دهیم.

مانومتر چیست؟

مانومتر برای اندازه گیری فشار استفاده می شود که به وسیله آب یا جیوه انجام می شود. میزان ارتفاع این مواد در ستون مانومتر، نشان دهنده میزان فشار خواهند بود.

در زمانی که جیوه در مانومتر به کار گرفته شده باشد، به آن مانومتر جیوه ای و اگر آب در آن استفاده شده باشد مانومتر آبی گفته می شود.

در فشارسنج یو شکل شیشه ای، هر دو طرف لوله باز بوده و با میزان مشخصی از جیوه پرشده و هنگامی که هر دو سوی لوله را متاثر از فشار اتمسفر نمایند، ارتفاع جیوه در دو سوی لوله به یک اندازه خواهد بود.

این ارتفاع مبنا می باشد.در زمانی که می خواهیم فشاری را اندازه بگیریم می بایست یکی از ستون های لوله U شکل را به آن متصل کرده و با وارد کردن فشار اتمسفریک بر یکی از ستون ها در سمت دیگر با این فشار مقابله می شود.

هنگامی که فشاری که از سوی مخزن وارد می شود بیش از فشار اتمسفر باشد، باعث می شود که جیوه ای که در سمت متصل شده به مخزن است، پایین آمده و در صورتی که این فشار کمتر باشد، سطح جیوه در همان ستون بالا خواهد رفت.

فشارسنج با فشاری پایین تر از اتمسفر را خلا گفته و آن را بر مبنای میلی متر جیوه می خوانند.

از آن جایی که آب و جیوه دارای اختلاف دانسیته هستند، فشارهای بسیار کم در ستون جیوه نیز می تواند تغییرات زیادی را در ستون آب ایجاد نماید.

به همین منظور است که مانومترهایی که آبی هستند را جهت اندازه گرفتن فشار کم به کار می گیرند.

از سویی دیگر سیالات، هنگامی که تغییر دما حاصل می شود دچار انقباض و انبساط می شوند،
به همین منظور در مواقعی که دقت زیادی نیاز است باید انحرافات درجه حرارت در مانومتر را نیز در نظر گرفت.

انواع مانومتر چیست؟

انواع مختلف مانومتر 

فشار سنج U شکل

مانومتر U شکل که برای اندازه گیری فشار های کم از صفر تا ۴ اینچ آب و فشارهای زیاد از صفر تا ۴۸ اینچ جیوه مورد استفاده قرار می گیرد. در زمانی که شیر مخزن گاز باز شده و به لوله مانومتر متصل می شود،
ارتفاع جیوه تغییر کرده و بر اساس آن میزان فشار گاز سنجش خواهد شد.

انواع مانومتر چیست؟

مانومتر مخزن دار که برای اندازه گیری فشارهای کم تا ۱۲ اینچ آب و فشارهای زیاد تا ۴۸ اینچ جیوه استفاده می شود.

مانومتر مایل یا فشارسنج مورب 

این تجهیز همانند فشارسنج های معمولی می باشند با این تفاوتی که یکی از لوله ها بصورت شیب دار یا مورب می باشد و در شرایط معمول در این لوله سطح مایع در نقطه صفر قرار می گیرد و هنگام وارد آمدن فشار، در لوله شیب دار مایع بالا خواهد رفت.

این نوع از فشارسنج دارای دقت بالایی است. مانومتر مایل که جهت اندازه گیری فشار های کم تا ۰٫۵ اینچ آب مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع مانومتر چیست؟

میکرو مانومتر

میکرو مانومترها ساختاری شبیه به مانومترهای ساده یا دیفرانسیل دارند.

فشارسنج ساده یک مخزن و مانومتر دیفرانسیل دو مخزن دارد و تفاوت میکرومانومترها با این دو نوع در میزان دقت بالای آن در سنجش و نوع مخزن دقیق آن است.

این نوع از مانومتر همانند مانومتر مورب یا مایل، برای اندازه گیری فشارهایی که بسیار کم است، کاربرد دارد.

از این وسیله به دلیل دقت بالا، جهت اندازه گیری اختلاف فشارهای بسیار پایین استفاده می شود.

پیزومتر

این وسیله بسیار ساده بوده و کاربرد آن ها برای سنجش فشار سیالات و فشار نسبی پایین می باشد.

در این مانومتر انتهای لوله باز است و هنگامی که فشار منفی است هوا وارد آب شده و به همین منظور فشار را نمی توان اندازه گیری کرد.

به همین دلیل است که این نوع از مانومتر برای سنجش فشار نسبی منفی مناسب نیست و برای این شرایط مانومتر یو شکل مناسب خواهد بود.

بارومتر

از بارومتر یا همان مانومتر مخزنی، برای اندازه گرفتن فشار جو استفاده می کنند.

هوا یک سیال است که همواره میزان آن در تغییر بوده و بنابراین وزن هوا یا همان فشار هوا، پیوسته در حال تغییر می باشد.

هنگامی که فشار هوا تغییر می کند می تواند تغییراتی را نیز در آب و هوا و شرایط آن ایجاد نماید.

برای اندازه گیری این تغییرات به نوعی از مانومتر که به بارومتر شناخته می شود، نیاز است.

مانومتر اکسیژن

مانومتر اکسیژن یا همان رگولاتور اکسیژن؛ همان قطعه‌ای است که در قسمت بالایی (خروجی) کپسول اکسیژن نصب می‌شود و میزان اکسیژن ورودی و خروجی را اندازه می‌گیرد و به کاربر امکان تنظیم آن را می‌دهد.

مانومتر دیجیتال

فشارسنج دیجیتال مانومتری است که مقادیر فشار اندازه گیری شده را به صورت دیجیتالی و بر روی یک صفحه نمایش به کاربر نشان می‌دهد.

مانومتر روغنی

در برخی از تجهیزات که در حین کار لرزش زیادی دارند باید از مانومتر های دقیق‌تری استفاده کرد؛ مانومترهایی که عقربه‌های‌شان مقادیر را دقیق‌تر نشان بدهند. در چنین مواقعی می‌توان از مانومتر روغنی استفاده کرد.

مانومتر دوزمانه

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید