۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶
کد خبر: 55416131

تبریز مملو از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری است به همین منظور با ما همراه باشید و از ۵ جاذبه گردشگری تبریز بیشتر بدانید.

۵ جاذبه گردشگری تبریز

سلام نو _ سرویس گردشگری: تبریز شهری سردسیر است که در محیطی کوهستانی قرار دارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که سفر در روزهای برفی برای شما لذت دوچندان دارد، می‌توانید به بسیاری از جاذبه‌های معرفی شده در اطراف تبریز در فصل زمستان سری بزنید. دیدنیهای اطراف تبریز در فصل زمستان نیز زیبایی‌های منحصربه‌فردی دارند. در ادامه به تعدادی از جاذبه گردشگری تبریز می‌پردازیم.

چند جاذبه گردشگری در تبریز

آبشار اسکندر

فاصله: ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی تبریز، ۵۰ دقیقه

آدرس: جنوب شرقی تبریز، جاده هریس، جاده طویقون، جاده آلانق، روستای اسکندر، آبشار اسکندر

آبشار اسکندر از دیدنیهای طبیعی اطراف تبریز است که در دامنه‌های شمالی کوه سهند و در نزدیکی روستای طویقون قرار دارد. ارتفاع این آبشار به ۳۰ متر می‌رسد و مناظر اطراف آن از زیباترین مناظر طبیعی در آذربایجان شرقی هستند. این آبشار در فصل‌های سرد سال یخ می‌زند و علاقه‌مندان به یخ نوردی با ابزار مخصوص برای صعود از آبشار اسکندر به این منطقه سفر می‌کنند. برای رسیدن به آبشار اسکندر می‌توانید در جاده تبریز به اهر وارد مسیر فرعی روستای طویقون شوید و تا روستای اسکندر ادامه مسیر دهید.

۵ جاذبه گردشگری تبریز

راه پاکوب در مسیر دسترسی به آبشار، راهنمای مناسبی برای گردشگران است. در اطراف روستا و آبشار اسکندر غارهای طبیعی و مناطر زیبایی وجود دارند که می‌توانید ساعت‌هایی در آن اتراق کنید و از زیبایی‌های این منطقه لذت ببرید. برای تماشای آبشار یخی می‌توانید فصل زمستان را برای بازدید از آبشار اسکندر انتخاب کنید.

تالاب قوری گل

فاصله: ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی تبریز، یک ساعت

آدرس: جاده تبریز-زنجان، روستای اکین آباد، جاه تالاب قوری گل

تالاب قوری گل در نزدیکی شهر بستان آباد و در مجاورت روستای یوسف آباد قرار دارد. برف‌های کوهستان اطراف این تالاب با گرم شدن هوا آب می‌شوند و آب تالاب قوری گل را تامین می‌کنند. این تالاب به‌دلیل مهاجرت گونه‌های مختلف پرندگان به آن در فصل‌های سرد سال، اهمیت بین‌المللی دارد.

وسعت تالاب قوری گل در حدود ۲۰۰ هکتار است و دریاچه آن آب شیرین دارد که باعث تمایز این تالاب در مقایسه با سایر دریاچه‌های این منطقه می‌شود. اطراف تالاب قوری گل از بهترین مناطق گردشگری در استان آذربایجان شرقی است و در طول سال مسافران بسیاری در اطراف این تالاب برای لذت بردن از طبیعت اتراق می‌کنند.

۵ جاذبه گردشگری تبریز

در حال حاضر تالاب قوری گل و مناطق اطراف آن، منطقه شکار ممنوع هستند. در طبیعت اطراف این تالاب گونه‌های مختلف جانوری مانند گرگ، روباه، سمور سنگی و موش مغان به چشم می‌خورند. پرندگانی مانند اردک سرسفید و اردک مرمری که در خطر انقراض قرار دارند، در این تالاب زندگی می‌کنند. انواع مار و مارمولک آبی نیز در اطراف تالاب قوری گل یافت می‌شوند. انواع قورباغه‌ها و ماهی تالاب و کپور نیز دوزیستان ساکن در این تالاب هستند. پوشش گیاهی اطراف تالاب قوری گل نیز تنوع بالایی دارد که از میان آن‌ها می‌توان گیاهانی مانند بومادران، شنگ، زنبق کوهی، شیرین بیان و آلاله آبزی را نام برد. در سفر به تبریز می‌توانید برای گذراندن یک روز در طبیعت تالاب قوری گل و اتراق در حوالی این منطقه برنامه‌ریزی کنید.

جاذبه‌های مهیج و دیدنی تبریز

پیست اسکی پیام

فاصله: ۶۰ کیلومتری شمال غربی تبریز، ۵۵ دقیقه

آدرس: شمال غربی تبریز، جاده مرند، جاده میشوداغ

چطور نباید از یک منطقه کوهستانی انتظار وجود پیست اسکی داشت؟ منطقه پیام نام یکی از زیباترین مناطق تفریحی و جاهای دیدنی اطراف تبریز است.

۵ جاذبه گردشگری تبریز

همه‌ساله هزاران گردشگر داخلی، خارجی و یا حتی محلی برای تفریح زمستانی به این منطقه مراجعه می‌کنند. این منطقه را می‌توان با آبعلی، شمشک یا دیزین تهران مقایسه کرد. هوای کوهستانی، مناظر پوشیده از برف و آرامش ارتفاعات تبریز، برای تجربه یک تفریح جانانه در زمستان دیگر چه می‌خواهید؟ پیست اسکی پیام در سال ۱۳۸۴ در همین منطقه افتتاح شد. این پیست حدود ۳۰هکتار وسعت دارد و در ارتفاع ۱،۸۰۰متری از سطح دریا واقع شده است. این پیست جزو قدیمی‌ترین و بزرگترین پیست‌های اسکی کشور نیز به حساب می‌آید. از این پیست حتی برای برگزاری انواع مسابقات زمستانی نیز استفاده می‌کنند.

آدرس: آذربایجان شرقی، کیلومتر ۱۵ جاده مرند-تبریز

قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز

قبرستان پینه شلوار یکی از ترسناک‌ترین جاهای دیدنی اطراف تبریز محسوب می‌شود. این قبرستان در محدوده جنوب‌شرقی شهر و در شرق روستایی با همین نام قرار دارد. این قبرستان یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های شمال شرق ایران به حساب می‌آید. قدمت این گورستان به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد. نکته جالب اینجاست که هنوز هم بسیاری از سنگ‌های مزار این قبرستان به‌صورت سالم و پابرجا باقی مانده‌اند.

۵ جاذبه گردشگری تبریز

بد نیست بدانید که سنگ‌های مزار بر اساس جنسیت متوفی تفاوت دارند. این گورستان مخصوص مردم محلی بوده و افراد غیرمحلی را در آن خاک نمی‌کردند. همچنین عده‌ای از عرفا و مشایخ متعلق به قرن هفتم تا نهم هجری قمری نیز در این قبرستان به خاک سپرده شده‌اند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، روستای پینه شلوار

قلعه جوشین تبریز

قلعه جوشین نیز جزو بناهای تاریخی اطراف تبریز محسوب می‌شود. در میان دشتی سرسبز و دل‌باز قرار دارد. زمانی که از دور به قلعه جوشین تبریز نگاه کنید، تصور می‌کنید که یک صخره سخت و تیره‌ در میان این دشت از دل خاک بیرون آمده است؛ اما زمانی که نزدیک می‌شوید، متوجه جزئیات بقایای این قلعه خواهید شد. این قلعه در ارتفاع ۱۸۰۰متری از سطح دریا قرار دارد؛ اما برای دسترسی به آن نیازی نیست تا مسیر خیلی طولانی را پیاده‌روی کنید. یکی از زیبایی‌های این قلعه، وجود حوضچه‌ای حفرشده در دل سنگ است که از آن برای ذخیره آب قلعه استفاده می‌کردند. این قلعه کاربرد نظامی داشته و نیروهای دفاعی در آن مستقر بودند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۳۵‌کیلومتری غرب ورزقان، ۴‌کیلومتری روستای جوشین

۵ جاذبه گردشگری تبریز

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید