تبریز دیدنی‌های تاریخی پر شماری دارد، اگر بازدید از خانه افراد مشهور برای شما جالب است و می‌پرسید زیباترین خانه‌های تبریز کجاست با ما همراه باشید.

زیباترین خانه‌های تبریز کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه و وسایل هرکسی رنگ و بوی آن فرد را به خود می‌گیرد؛ شاید به همین دلیل است که دیدن خانه‌ی شخصی، مرور روزمرگی ‌و وسایلی که با زندگی این افراد گره‌ خورده برای ما خیلی جالب است. همان کسانی که گاه شعرهایشان رفیق خلوت ما بوده، با داستان و کتاب‌های بعضی از آن‌ها بزرگ شده‌ایم، کسانی که تاریخ را زیرو رو کرده‌اند و فرهنگ ما را غنی‌تر . شاید بارها به آذربایجان سفر کرده باشید اما به‌خاطر ناشناخته ماندن این خانه‌ها فرصت دیدن آن‌ها به شما دست نداده باشد. بیشتر خانه‌های تاریخی تبریز در محله‌های قدیمی مثل مقصودیه و سرخاب در نزدیکی میدان ساعت قرار دارند. در ادامه زیباترین خانه‌های تاریخی تبریز معرفی می‌شود.

خانه‌های تاریخی و زیبای تبریز

خانه شربت اوغلی

خانه شربت اوغلی از دیگر خانه‌های تاریخی تبریز است. قدمت این خانه زیبا و تماشایی به دوران قاجار باز می‌گردد. این خانه در خیابان ثقه الاسلام و محله سرخاب قرار دارد. محله سرخاب جزو بافت تاریخی تبریز محسوب می‌شود و خانه‌های قدیمی بسیاری دارد. عمارت شربت اوغلی یک بنای س‌طبقه است که دو حیاط دارد.

زیباترین خانه‌های تبریز کجاست؟

یک حیاط در بخش شمالی و دیگری در بخش جنوبی خانه واقع شده است. همانند سایر خانه‌های تاریخی، ورودی آن از یک هشتی عبور می‌کند و سپس با چند پله به حیاط جنوبی وارد می‌شوید. معماری این خانه به حدی زیباست که مات و مبهوت آن باقی خواهید ماند. خانه شربت اوغلی سوژه‌ای عالی برای عکاسی محسوب می‌شود. این خانه یکی از آثاری است که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، درب سرخاب، کوچه ۸ متری فرهنگسرای تبریز

ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۱۷ عصر

خانه حیدرزاده

در بین جاهای دیدنی تبریز، خانه‌های تاریخی بسیاری وجود دارند. خانه حیدرزاده یکی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی تبریز محسوب می‌شود. این خانه زیبا و عمارت تماشایی حیدرزاده در محله قدیمی و زیبای مقصودیه واقع شده است. قدمت این خانه بر اساس اسناد تاریخی، به حدود ۱۳۰ سال پیش باز می‌گردد. بر اساس همین اسناد، فردی با نام حاج حبیب لک، سازنده این خانه زیبا است. در نقشه دارلسلطنه شهر تبریز نیز این خانه را متعلق به حاج قلی خان سرتیپ می‌شناسند.

زیباترین خانه‌های تبریز کجاست؟

این عمارت تماشایی درست پشت عمارت شهرداری و در کوچه مقصودیه قرار دارد. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید و از هر دو در یک روز دیدن کنید. دسترسی به این خانه بسیار ساده است و می‌توانید با کمک وسایل نقلیه عمومی نیز خودتان را به آن برسانید. خانه حیدرزاده فضایی بسیار دوست‌داشتنی و زیبا دارد و از حضور در آن لذت خواهید برد. پنجره‌های چوبی و حوض فیروزه‌ای این خانه شما را به یاد خانه مادربزرگ‌ها می‌اندازد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، میدان ساعت، پشت عمارت شهرداری، کوچه مقصودیه، خانه حیدرزاده

ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۱۷ عصر

خانه لاله ای

خانه لاله ای یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز به حساب می‌آید که قدمت آن به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. این خانه که در خیابان ارتش جنوبی واقع شده است، دفتر پژوهش تاریخی مرحوم یحیی ذکاء را در خود جای می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر بهتر است بدانید که استاد یحیی ذکاء، اساسا یکی از بنیانگذاران موزه و صنعت موزه داری در ایران است. این شخص عامل اصلی راه اندازی بسیاری از موزه‌ها در تهران و ایران است و در ۴۰ سال اخیر، کمک شایان توجهی به این مساله کرده است.

زیباترین خانه‌های تبریز کجاست؟

وی یک ایران شناس بسیار زبده بوده که در تبریز، در همین خانه لاله ای که حیاطی پر از لاله‌های سرخ و زرد دارد، به پژوهش در مورد ایران می‌پرداخت. از اهمیت این خانه که بگذریم، باید بدانید که خانه لاله ای دارای معماری بی نظیر دوره پهلوی است و حیاتی دلباز و وسیع دارد که در باغچه‌های آن تماما گل لاله کاشته شده است و در فصل بهار بازدید از این خانه، هوش از سر شما می‌برد.

آدرس خانه لاله ای: تبریز، خیابان ارتش جنوبی، کوچه صدر

ساعت بازدید: روزهای هفته ۹ صبح تا ۱۷

خانه‌های زیباتر تبریز

خانه علی مسیو

علی مسیو یکی از شخصیت‌های مهم و برجسته جنبش مشروطه است که در آن زمان رهبری فکری جریان مشروطه را بر عهده داشته است. خانه علی مسیو، در واقع محل زندگی این شخصیت کلیدی مشروطه است که قدمت بنای آن به دوره قاحار باز می‌گردد. این خانه تاریخی در سال ۱۳۹۱ توسط شهرداری تبریز خریداری شد و امروزه با نام خانه غیبی یا موزه علی مسیو در معرض دید عموم قرار گرفته است.

زیباترین خانه‌های تبریز کجاست؟

در این خانه موزه زیبا می‌توانید آثار مربود دوره مشروطه از جمله اسناد، اسلحه‌ها و عکس‌های قدیمی را ببینید و لذت ببرید. علاوه‌بر اشیا و اسناد قیمتی، بنای ساختمان نیز دارای اهمیت فراوان است که با مصالحی همچون آجر تزیین شده است.

آدرس خانه علی مسیو : تبریز، خیابان ارتش جنوبی، انتهای کوچه حاج رضا، بن‌بست کربلایی علی مسیو، خانه علی مسیو.

خانه‌ی بهنام

یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی تبریز خانه‌ی بهنام است که به اواخر دوران زندیه و اوایل دوره‌ی قاجار برمی‌گردد. اگر چه این بنا به بزرگی خانه‌های قاجاری کاشان نیست اما تمام زیبایی‌های معماری ایرانی مثل گچ‌بری، نقاشی‌های روی دیوار، پنجره‌های ارسی، اندرونی و بیرونی، زیرزمین و حیاط مزین به حوض را دارد.

این بنا در دوره‌ی ناصرالدین شاه بازسازی شد و نقاشی‌های سبک قجری مربوط به همین دوران است. این بنا در میدان ساعت، محله‌ی مقصودیه قرار دارد و بر ای ورود به آن باید از دالان پشت خانه در کوچه‌ی مشیر وارد شوید.

خانه صرافلار

از دیگر خانه‌های تاریخی تبریزی که یادگاری از دوران قاجار است خانه‌ی صرافلار است که متعلق به خاندان صرافلار بوده و آخرین ساکنین آن خانواده‌ی علوی بوده است.

زیباترین خانه‌های تبریز کجاست؟

این بنا در حال حاضر متعلق به میراث فرهنگی تبریز است و از سال ۱۳۷۴ به نمایشگاه و خانه‌ی سفال تبریز تبدیل شده است. این خانه دارای زیر زمین و طبقه‌ی فوقانی است و ایوان آن با ستون‌های گچ کاری شده و حیاط مزین به حوض و باغچه زیبایی و صفای خانه‌های قدیمی را دارد.خانه‌ی صرافلار در خیابان شمس تبریزی، ایستگاه گرو، کوچه‌ی صرافلار، کوچه‌ی شهید نوروزی، پلاک ۱۰۰ قرار دارد.

موزه‌ی سفال شامل بخش‌های مختلفی از جمله نمایشگاه دائمی، حوضخانه ( که در آن جلسه‌های فرهنگی و هنری برگزار می‌شود)، فروشگاه دائمی و کلاس‌های آموزشی است.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • در راه حق IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    سبک زندگی غلط غربی که باعث شد این خانه های سنتی و دلربا تبدیل به آپارتمان نشینی شود و بعد مشکلات روحی وجسمی هم دنبال این راه غلط سبک زندگی را فرا گرفت و میتوانیم با احیای سبک زندگی اسلامی ایرانی دوباره لذت و بوی خونه های سنتی را احیا کنیم ان شاءالله

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید