کردستان مملو از جاذبه گردشگری است و انتخاب بین دیدنی‌ها دشوار، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم بهترین دیدنی‌های کردستان کجاست.

بهترین دیدنی‌های کردستان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: افرادی که اهل سفر و آشنایی با تمامی نقاط ایران هستند، خوب می‌دانند در مرز غربی کشورمان استانی قرار گرفته که به جرأت می‌توان لقب گل سر سبد استان‌های غربی را به آن داد! کردستان جزء استان‌هایی است که سالانه مسافران زیادی به سویش روانه می‌شوند.

دیدنی‌های تاریخی و گردشگری کردستان

مسجد جامع سنندج

پیشینه ساخت این مسجد به سال ۱۲۸۸ در دوران فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد. مسجد جامع سنندج به دلیل زیبایی منحصر به فرد معماری آن به شدت مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است. در گذشته این مسجد به نام‌های سینه دژ و سنه دژ شناخته می‌شد و امروزه به مسجد جامع سنندج معروف است.

نقش و نگارها و کاشی کاری‌های هفت رنگ به کار رفته در ساخت این مسجد، چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. آرایش کتیبه‌های موجود در مسجد نیز توسط گچبری‌های زیبا صورت گرفته است و جلوه بیشتری را به این مسجد داده است.

نشانی: ایران، آثار ملی ایران، سنندج، ضلع شمالی خیابان امام

بهترین دیدنی‌های کردستان کجاست؟

حمام خان سنندج

حمام خان که به آن حمام پیرظهیری نیز گفته می‌شود در ضلع شمالی بازار سنندج و جنب مسجد داروغه قرار گرفته است. حمام در بافت قدیمی شهر و هسته مرکزی آن احداث شده و به همین دلیل نیز از اهمیت تاریخی ویژه‌ای برخوردار است. باتوجه‌به سنگ‌نبشته حمام به نظر می‌رسد که قدمت این ساختمان باشکوه به سال ۱۲۲۰ و زمان حاکمیت “امان‌الله خان اردلان” والی کردستان برمی‌گردد.

بنای حمام در زمان حکومت “فرهاد میرزای معتمدالدوله” عموی ناصرالدین شاه در تملک “امین التجار” بود و در سال ۱۲۹۵ مرمت و بازسازی شد. عمده‌ترین بخشی که در این دوران بازسازی شد، تزئینات آهک‌بری بنای حمام بود. برخی از بخش‌های حمام خان شامل کتیبه‌های آهنگری‌های ضلع‌های جنوبی و شمالی سکوهای حمام سرد (سربینه) نشان‌دهنده مرمت در سال ۱۲۹۵ است.

حمام خان در سال‌های بعد توسط خانواده پیر ظهیری خریداری شد و به همین دلیل نیز آن را با نام حمام پیر ظهیری نیز می‌شناسند. حمام خان در سال ۱۳۷۷ به تملک اداره کل میراث‌فرهنگی درآمد و در سال ۱۳۷۸ نیز کار مرمت آن شروع شد.

بهترین دیدنی‌های کردستان کجاست؟

از بخش‌های مختلف حمام خان می‌توان به هشتی، سردر ورودی، خزینه، بینه (حمام گرم)، سربینه (حمام سرد)، میان در، آب‌انبار، خلوتی و سرویس بهداشتی اشاره کرد. تزئینات داخلی حمام خان شامل نقوش گل، نقوش هنذسی و نقش حیوان و انسان و ترکیبی از انسان و پرندگان است. طاووس‌های آهک‌بری شده در دیوارهای حمام در نوع خود بی‌نظیر هستند.

آدرس حمام خان سنندج

کردستان، سنندج، ضلع شمالی بازار سنندج، جنب مسجد داروغه

پل گاران

پل گاران یا کردان واقع در مریوان، یکی دیگر از آثار ارزشمند کردستان به شمار می‌رود و تاریخچه ساخت آن به زمان زمان صفویه برمی‌گردد و در سال ۱۳۷۹ به ثبت آثار ملی ایران رسید. برای ساخت این پل از ملات، سنگ، ساروج و ... استفاده شده است. بازدید از این پل رایگان است و گردشگران می‌توانند سوار قایق شوند و از زیر آن نیز عبور کنند.

نشانی: ایران، استان کردستان، ۱۰ کیلومتری از شمال شرقی مریوان، جاده گاران – تیژتیژ

بهترین دیدنی‌های طبیعی کردستان

غار تاریخی کرفتو

غار کرفتو با شهر دیوان‌دره حدود هفتاد کیلومتر فاصله دارد. این غار تاریخی را می‌توان هم جزء غارهای طبیعی به حساب آورد و هم در لیست غارهای دست‌کند انسان نامش را ذکر کرد.

بهترین دیدنی‌های کردستان کجاست؟

چرا که در زمان‌های مختلف تاریخی انسان‌ها در کرفتو ساکن بوده‌اند و تغییراتی در غار پدید آورده‌اند. البته طبیعت نیز در این دوران‌ها بی‌کار ننشسته و تغییرات قابل توجهی به غار داده است. غار کرفتو را به عنوان طولانی‌ترین غار ایران نیز معرفی می‌کنند.

چشمه‌ آب معدنی باباگرگر

چشمه‌ آب معدنی باباگرگر که با نام چشمه دنگز نیز شناخته می‌شود، در روستای باباگرگر، حدود ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه قرار دارد. آب این چشمه به رنگ سرخ و گاهی لیمویی به نظر می‌رسد و برای امراض سودایی، پوستی، سوهاضمه و دیگر بیماری‌های گوارشی و همچنین راشیتیسم و تورم موثر است؛ به همین دلیل به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی قروه برای گردشگران جذابیت دارد.

در ترکیب آب چشمه گوگرد نیز وجود دارد و احتمالا از دهانه یک آتشفشان خاموش بیرون می‌آید. آب چشمه از دل زمین می‌جوشد و با جمع شدن در استخری دایره‌ای شکل، منظره جالبی را به وجود می‌آورد.

چشمه بل

چشمی پل یکی از چشمه‌های طبیعی استان کرمانشاه است که از کوه‌های شاهو سرچشمه گرفته و حوضه آبریز آن در استان کرمانشاه واقع شده است.

بهترین دیدنی‌های کردستان کجاست؟

چشمه بل به‌عنوان جاهای دیدنی کردستان یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های هورامان و غرب ایران است. برخی کارشناسان معتقدند که چشمه بل نام خود را از خدای آب بابلی‌ها با نام “بل” گرفته است. چشمه بل که در فاصله دو کیلومتری از روستای هجیج از توابع شهرستان پاوه قرار گرفته فاصله بسیار کمی با رودخانه سیروان داشته و آب آن پس از خارج شدن از دل کوه منجر به تشکیل آبشاری به نام آبشار بل شده که در نهایت به رودخانه سیروان می‌ریزد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید