۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
کد خبر: 55415597

کردستان بی‌نظیر زیبایی‌های فراوانی دارد در همین راستا با ما همراه باشید و بیشتر از معروف‌ترین روستاهای کردستان بدانید.

معروف‌ترین روستاهای کردستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: زیبایی استان کردستان نیازی به تعریف ندارد و شگفت‌انگیز بودن جاهای دیدنی کردستان نیز برکسی پوشیده نیست. البته دیدنی‌های این استان مسحور کننده به مواردی که احتمالا همه ما نام آنها را شنیده‌ایم خلاصه نمی‌شود. کردستان در دامنه‌ها و دشت‌های سلسله کوه‌های زاگرس قرار گرفته و همین، طبیعت این استان را تحت تاثیر قرار داده و بخشی از منظره‌های زیبای این استان مدیون زاگرس است و بدون شک روستاهای کم‌نظیری دارد به همین جهت با ما همراه باشید و درباره معروف‌ترین روستاهای کردستان بیشتر بدانید.

روستاهای معروف و زیبای کردستان

پالنگان

پالنگان، روستایی با معماری پلکانی در منطقه‌ای کوهستانی است که با تماشای آن به یاد ماسوله در گیلان می‌افتید. این روستا با رودخانه‌ای خروشان به دو نیم تقسیم شده که جذابیتی دوچندان به آن بخشیده است. طبیعت زیبای پالنگان شامل باغ‌های دیدنی و سرسبز، چندین چشمه جوشان در دره تنگی‌ور، آبشارهای پرآب و... می‌شود. قلعه پالنگان که در بالای کوه و در کنار روستا قرار دارد، یکی از جاذبه‌های پالنگان محسوب می‌شود که تا قرن دهم هجری قمری زندگی در آن جریان داشته است.

معروف‌ترین روستاهای کردستان

اورامان تخت

اورامان تخت با بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت در منطقه اورامانات کردستان قرار دارد و پیش‌تر به‌عنوان روستا شناخته می‌شد که از سال ۱۳۹۰ هجری شمسی همراه با روستای سرپیر به شهر اورامان تخت تغییر نام پیدا کرد. شهرت اورامان تخت به معماری پلکانی خانه‌های آن مربوط می‌شود که از سنگ و چوب ساخته شده‌اند. طبیعت بی‌نظیر و چشم‌اندازهای خیره‌کننده این منطقه برای هر گردشگری جذابیت دارند. از آنجا که اورامان تخت در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته، بهترین فصل سفر به آن، بهار و به‌ویژه اردیبهشت است.

روستای گلین

دیگر روستای پلکانی و زیبا در کردستان روستای گلین است. این روستا که یکی از زیباترین جاهای دیدنی در کردستان است بافت سنتی‌اش را حفظ کرده و خانه‌ها پلکانی و نما کاهگلی است. محصولات این روستا بیشتر شامل توت‌فرنگی، گردو، شاتوت و توت سفید است و به همین دلیل حین قدم زدن در روستا احتمالا باغ‌های انواع توت در مسیرتان وجود دارد. کوچه‌های سنگفرش، سایه‌ی درختان تنومند، صدای رودخانه و بوی نان محلی هوش از سر آدم می‌برد و این روستا را به فضایی عالی برای تمدد اعصاب تبدیل می‌کند.

معروف‌ترین روستاهای کردستان

آدرس روستای گلین

کردستان، ۵۰ کیلومتری سنندج

روستاهایی زیبا و البته معروف‌تر در کردستان

روستای تنگی سر

روستای تنگی سر یکی از جاذبه‌های دیدنی کردستان است که مانند نمونه‌های بسیار معروف روستاهای قرار گرفته در دامنه کوه مانند پالنگان، اورامانات و ماسوله به‌صورت پلکانی ساخته شده است. علت این نوع معماری قرارگیری تنگی سر در دامنه کوه است. البته به علت فضای کم این منطقه و اختصاص دادن بیشتر فضا به زمین‌های کشاورزی و مراتع، روستاییان تصمیم گرفتند تا خانه‌های خود را در دامنه کوه بنا کنند.

یکی از جاذبه های منحصربه‌فرد روستای تنگی سر، رودخانه‌ای است که از میان آن می‌گذرد. این رودخانه از ارتفاعات کوهستان‌های اطراف روستا منشأ گرفته و در نهایت نیز به رودخانه سیروان می‌ریزد. در فصل پاییز، زمستان و بهار، به دنبال باران‌های شدید و برف مشکلاتی برای رفت‌وآمد اهالی در روستا به وجود می‌آید اما با این وجود اهالی روستای تنگی سر علاقه خاصی به این مکان دارد.

آدرس روستای تنگی سر

کردستان، سنندج، روستای تنگی سر

روستای هویه کردستان

روستای هویه به‌عنوان یکی از جاذبه‌ها و جاهای دیدنی کردستان از جمله نمونه‌های معماری پلکانی در ایران است و طبیعتی زیبا در اطراف خود دارد.

معروف‌ترین روستاهای کردستان

در غرب کردستان و در بین دو شهر سنندج و مریوان روستای هویه واقع شده که به‌صورت پلکانی ساخته شده اما کمتر کسی آن را می‌شناسد. در مقابل همه ما تا نام روستای پلکانی را می‌شنویم به یاد ماسوله می‌افتیم این در حالی است که استان کردستان در بخش‌های مختلف دارای روستاهای پلکانی متعددی است. روستای هویه به دو بخش اصلی “مله‌گا” و “ورده‌گا” تقسیم می‌شود که به معنای پشت روستا و جلوی روستاست. اطراف روستای هویه کوه‌های بسیاری وجود دارند که از آن جمله می‌توان به “شیانه”، “شاه‌نشین”، “سه بید”، “ره‌جال‌گا”، “جووان”، “تونو ماران” و “پیچه ویچ” اشاره کرد.

آدرس روستای هویه کردستان

غرب استان کردستان، بین دو شهر مریوان و سنندج

روستای دولاب

استان کردستان نقاط محبوب بسیار زیادی دارد که یکی از آن‌ها روستای دولاب است. دولاب یا کامیاران سنندج یکی از توابع بخش سیروان شهرستان سنندج است که در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر سنندج و در دامنه کوه معروف آوالان قرار گرفته است. این روستا مابین شهر سنندج و کامیاران یکی از توابع بخش سیروان و در منطقه اورامان ژاورود شرقی واقع شده و مردم آن نیز به زبان هورامی حرف می‌زنند.

معروف‌ترین روستاهای کردستان

برخی کارشناسان معتقدند که قدمت روستای دولاب به بیش از ۹۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. اولین شخصی که بنای روستا را بنیاد کرده فردی به نام “اسفندیار” بوده که مقبره او در قبرستان سید اسحاق قرار دارد. در حال حاضر ۱۹۴ خانوار در این روستا ساکن هستند و روستای دولاب آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی داشته و حدود ۱۶۰ چشمه دائمی در اطراف آن می‌جوشد.

آدرس روستای دولاب

کردستان، ۴۰ کیلومتری جنوب شهر سنندج

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید