۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 55415280

یکی از شاعرهای به نام معاصر ایران یدالله بهزاد است، به همین جهت با ما همراه باشید و درباره زندگینامه یدالله بهزاد بیشتر بدانید.

زندگینامه یدالله بهزاد

سلام نو _ سرویس گردشگری: شاعر دانشمند و ادیب هنرمند،‌ استاد یدالله بهزاد، ‌فرزند مرحوم حسین ایوانی،‌ در نیمه ی بهمن ماه ۱۳۰۴خورشیدی در کرمانشاه پا به عرصه ی وجود گذاشت. پس از طیِّ دوران کودکی و گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، به سال ۱۳۲۷خورشیدی، ‌راهی تهران شد و در دانشکده ی ادبیّات به تحصیل پرداخت. در آنجا، از محضر استادانی بزرگ همچون: جلال الدّین هُمایی، ‌بدیع الزّمان فروزانفر، احمد بهمن یار، دکتر محمّد معین،‌ دکتر ذبیح الله صفا،‌ دکتر پرویز خانلری و دیگر استادان دانشمند آن روزگار دانشگاه تهران،‌بهره ها برد و توشه ها اندوخت.

زندگی‌نامه دوست داشتنی یدالله بهزاد

یدالله بهزاد کرمانشاهی فرزند حسین ایوانی، در چهارم بهمن‌ماه ۱۳۰۴ خورشیدی در کرمانشاه پا به عرصهٔ وجود گذاشت. پس از طی دوران کودکی و گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، به سال ۱۳۲۷ خورشیدی، راهی تهران شد و در دانشکدهٔ ادبیات به تحصیل پرداخت. در آنجا، از محضر استادانی بزرگ، همچون جلال‌الدین همایی، بدیع‌الزمان فروزانفر، احمد بهمنیار، محمد معین، ذبیح‌الله صفا، پرویز ناتل خانلری و دیگر استادان آن روزگارِ دانشگاه تهران، بهره‌ها برد و توشه‌ها اندوخت.

زندگینامه یدالله بهزاد

به سال ۱۳۳۲ به استخدام فرهنگ درآمد و در دبیرستان‌های کرمانشاه به تدریس ادبیات پرداخت و شاگردانی پرورد. بهزاد در جوانی به ورزش‌های باستانی، وزنه‌برداری و بسکتبال روی آورد. در کنار کلاس درس، مدتی هم مربی بسکتبال شد و با زحمت و تلاش فراوان توانست تیم‌های وزنه‌برداری و بسکتبال کرمانشاه را راه‌اندازی و آماده کند و به جوانان ورزشکار، علاوه بر فنون ورزشی، درس ایمان، اخلاق، ادب و انسانیت بدهد.

او همچنین شاگردان علاقه‌مند به روزنامه‌نگاری، نویسندگی، شاعری، خوشنویسی، نقاشی و کتابخوانی را زیر چتر حمایت خود گرفت و برای آن‌ها کلاس‌های فوق‌برنامه می‌گذاشت از جمله شاگردان برجسته و با استعداد وی کیومرث موسیوند تاجر نامی و مدیر عامل کنونی شرکت سیمان دشتستان میباشد . تا این اواخر، هنوز خط‌ها، نقاشی‌ها و برخی از روزنامه‌های دیواریِ آن سال‌های دانش‌آموزان را چون یادگاری عزیز، نگهداری می‌کرد.

۲۷ سال از عمر او در خدمت به فرهنگ کرمانشاه و پرورش نسل جوان گذشت. در اوقات فراغت، وقتِ او به مطالعه، سرودن شعر و پرداختن به خوشنویسی سپری می‌شد.

زندگینامه یدالله بهزاد

او ادیب و شاعر بود که علاوه بر شاعری، در هنر خوشنویسی دست داشت و از تعلیمات استادان بزرگ خوشنویسی کشور، همانند علی‌اکبر کاوه، حسن خطاط، محمدرضا اقبال، غلامحسین امیرخانی و شکسته‌نویس برجسته، یدالله کابلی خوانساری بهره‌مند شده‌بود.

بهزاد در تمام عمر خود، وابسته به هیچ حزب، گروه و سازمانی نبود. او، به هیچ پست و مقامی تن درنداد و تا آخر عمر معلمی ساده و صادق باقی ماند. از نظر فکر و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی همواره یار مظلوم و دشمن ظالم بود.

استاد یدالله بهزاد معلم و شاعر کرمانشاهی ، پیرمرد نیک مرامی بود که سالها ، متواضعانه از شهرت رویگردانی می کرد و گرچه اساتید بسیاری در شعر و ادب پارسی بر سرآمدی او اقرار نموده اند ، اما بهزاد ، تا چندی پیش حتا به چاپ و نشر اشعارش راضی نشده بود. اخوان ثالث درباره بهزاد گفته است: «بهزاد از شعرا و سخنوران بلیغ و بلند طبع و نغز اندیش عصر ماست.»

دکتر شفیعی کدکنی شاعر و ادیب برجسته‌ی معاصر از او به نیکی یاد می کند و یکی از کتابهای گرانسنگش را به او تقدیم مرده است .

زندگینامه یدالله بهزاد

بهزاد نام آور نیک نفس کرمانشاهی در سحرگاه روز پنجم فروردین یکهزار و سیصد و هشتاد و شش بدرود حیات گفت و مشتاقان اندیشه و شعرش را به سوگ نشانید.

آثار ارزشمند یدالله بهزاد و نظر مشاهیر درباره او

در شعر بیشتر به سبک خراسانی و قصیده‌سرایان بزرگ آن سبک، سخنوری می‌کرد ولی به سبک‌های عراقی، هندی ـ اصفهانی یا «طرز نو» و مضمون‌سازی‌ها و باریک اندیشی‌های صائب تبریزی و پیروانش نیز توجه خاص داشت.

علاوه بر قصیده‌های بلند و محکم، غزل‌های پرشور و حال، قطعه‌ها، مثنوی‌ها، رباعی‌ها، دوبیتی‌ها و شعر نو، به شیوهٔ نیما یوشیج و اخوان ثالث، اشعار فراوانی سروده و پدیدآورده‌است که هر کدام از آنها، فکر و مضمون تازه‌ای دارند و اندیشه و پیام انسانی و اخلاقی را به انسان می‌رسانند. این شاعر حدود ده هزار بیت شعر نغز، لطیف و استوار که تنهایک دهم آن‌ها به صورت گزیده اشعار چاپ و منتشر شده‌است.

ابوالحسن ورزی مکاتیب شعریِ بسیاری با بهزاد داشته و در تمامی آن‌ها را ستوده‌است؛ ازجمله قصیده‌ای بلند با مطلع:

هر نهالی که به گلزار تو دیدم، بهزاد

غنچهٔ مهر و وفا داشت که چیدم، بهزاد

زندگینامه یدالله بهزاد

امیری فیروزکوهی در نامه‌ای به بهزاد می‌نویسد:

قصیدهٔ غَرّای «خراسانی‌ها» را به‌کرات از مجلهٔ یغما و نامهٔ آزادی مشهد مقدس خوانده و لذت‌ها بردم و در بسیاری از محافل به ذکر فضائل آن عزیز رَطب‌اللّسان شدم

  • دفاتر شعر با عنوان

گزیده ی سخن ;سخنی دیگر; خرده سخن; سخن چهارم ; (هر چهار دفتر به خط محمد رضا احمدی) سخن پنجم ; سرگذشت و مجموعه ای از اشعار فارسی محلی.

  • دفتر اخوانیات به خط شاعر با نام " دوستان و یاران "

گرداوری مجموعه ای از اشعار شاعران کرمانشاه از قاجار تا کنون در دوجلد.نسخه ای از این مجموعه جهت استفاده های پژوهشی به محضر استاد دکتر شفیعی کدکنی تقدیم شده است!

  • مجموعه گزیده ی اشعار با نام "گلی بیرنگ"
  • مجموعه ی دیگری از گزیده ی اشعار با نام "یادگار مهر"
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید