کرمانشاه پر از بناهایی است که قدمتی طولانی و ارزشی فراوان دارد، پس با ما همراه باشید و درباره مهم‌ترین مسجدها و بناهای تاریخی کرمانشاه که باید دید بیشتر بدانید.

مهم‌ترین مسجدها و بناهای تاریخی کرمانشاه که باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: کرمانشاه شهر زیبا و باستانی بوده که میزبان آثار تاریخی ارزشمند و باشکوهی است و نمی‌توان برای برخی از آنها، مشابهی را در سراسر جهان یافت. در کنار جاذبه‌های گردشگری کهن این منطقه از کشور، می‌توان طبیعتی زیبا و چشم‌نواز را در دیدنی های کرمانشاه مشاهده کرد که خود به یکی از مقاصد توریستی بدل شده و سالانه میزبان بازدیدکنندگان بسیار از سراسر ایران و جهان است.

بناهای تاریخی مهم و تماشایی کرمانشاه

معبد آناهیتا کرمانشاه

معبد آناهیتا یکی از بناهای سنگی و محلی برای پرستش الهه آب و آناهیتا بوده است. قدمت این اثر به دوران پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد و از نظر قدمت، بعد از تخت جمشید از این معبد یاد می‌شود. معبد آناهیتا روی تپه‌ای به ارتفاع ۳۲ متر ساخته شده است و طراحی و مهندسی ایرانی و یونانی این معبد به خوبی می‌تواند شما را شگفت زده کند. از جذابیت‌های این معبد می‌توان به جوی‌های سنگی معبد که آب به آنها سرازیر می‌شود و دشت وسیع کنگاور اشاره کرد که منظره‌ای فوق‌العاده را پیش روی گردشگران می‌گذارد.

مهم‌ترین مسجدها و بناهای تاریخی کرمانشاه که باید دید!

تکیه معاون الملک

تکیه‌ای از دوران قاجار در کرمانشاه خواهید دید که از آسیب‌های دوران مشروطه در امان نمانده است. تکیه معاون الملک ابتدا به نام معین الرعایا شناخته می‌شد که پس از آتش سوزی در دوران مشروطه و ترمیم‌هایی که روی آن انجام شده به معاون الملک تغییر نام داد. در این تکیه کاشی‌کاری‌های چشم‌نواز و هنر و معماری ایرانی به کار رفته است.

این تکیه از سه بخش حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده که روی دیوار آنها کاشی‌های نقاشی شده از صحنه عزاداری ، سینه زنی، اشعار کرمانشاهی، تخت سلیمان و پادشاهان به چشم می‌خورد. هر کاشیکاری، قصه‌ای تاریخی یا مذهبی را روایت می‌کند و به همین دلیل، این تکیه به بنایی با کاشی‌های قصه‌گو شهرت یافته است. توجه داشته باشید که در قسمت عباسیه تکیه معاون الملک موزه پوشاک و زیورآلات و مردم شناسی قرار دارد.

مهم‌ترین مسجدها و بناهای تاریخی کرمانشاه که باید دید!

کاروانسرای بیستون

کاروانسرای بیستون معروف به کاروانسرای شاه عباسی مربوط به دوره صفوی بوده و در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه قرار دارد.کاروانسرای بیستون معروف به کاروانسرای شاه عباسی در سی کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه و در محل روستای بیستون کھنه در مقابل فرهاد تراش (نقش برجسته مشهور داریوش بر سینه کوه بیستون)، در محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون قرار دارد.

بنای تاریخی زیج منیژه

بنای تاریخی زیج منیژه که قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد، در داخل بافت روستای پاتاق از توابع سرپل ذهاب در استان کرمانشاه قرار دارد.

تکیه بیگلربیگی

در یکی از محله‌های قدیمی کرمانشاه، تکیه‌ای تاریخی متعلق به حکومت قاجاریان وجود دارد که به دلیل تزئینات آینه‌کاری منحصربه‌فرد، یکی از بی‌نظیرها در میان دیدنی های کرمانشاه محسوب می‌شود. این اثر کهن، برخوردار از تالاری است که می‌توان تزئینات عالی و کتیبه‌هایی متعلق به حکومت مظفرالدین شاه را در آن مشاهده کرد.

طاق گرا

در گردنه ای به نام پاتاق که در حد فاصل جاده کرمانشاه به سرپل ذهاب قرار دارد، بنایی تاریخی به نام طاق گرا به چشم می خورد که با استفاده از بلوک های سنگی ساخته شده است و طبق مدارک تاریخی، قدمت آن به اواخر سلطنت ساسانیان و پادشاهی خسرو دوم، باز می گردد.

مهم‌ترین مسجدها و بناهای تاریخی کرمانشاه که باید دید!

مهم‌ترین مسجدهای کرمانشاه

مسجد جامع کرمانشاه

مسجد جامع کرمانشاه از آثار قابل توجه اواخر دوره زندیه است که در سال ۱۱۹۶ ه.ق توسط حاج علی‌خان زنگنه، از نوادگان شیخ علی‌خان معروف و حاکم کرمانشاه بنا گردیده است. سید عبداللطیف جزایری که قبل از سال ۱۱۹۵ ه.ق در کرمانشاه بود، از بنای قدیمی آن یاد می‌کند. بنای مذکور ظاهراً متشکل از مسجد، مدرسه و حسینیه بوده که در دوره‌های اخیر، بخش وسیعی از آن دست خوش تغییرات و ویرانی گردیده است. همچنین در دوره قاجار در بخشی از محدوده مسجد از سوی امیر نظام زنگنه، بنای مشهور به مسجد امیری بنا گردیده بود که در بمباران سال ۱۳۵۹ ه.ش ویران گردید و امروزه با بناهای جدیدی جایگزین شده است.

آنچه از بنای قدیمی مسجد باقی‌مانده، بخشی از شبستان ستون‌دار و هشتی ورودی است. کلیه سطوح داخلی شبستان به غیر از محراب که مختصر تزیینی دارد، فاقد تزیین خاصی است. در گوشه جنوب‌ غربی بنا پلکانی برای دسترسی به بالاخانه‌ای که گویا زمانی قسمتی از مدرسه بوده، ساخته شده است. در اولین دهنه سمت راست ورودی، سه کتیبه به تاریخ ۱۲۰۰ ه.ق و مطالبی مربوط به خرید و فروش و موقوفات مسجد نصب شده است.

مهم‌ترین مسجدها و بناهای تاریخی کرمانشاه که باید دید!

مسجد شافعی ها

از دیدنی ترین و قشنگترین مساجد ایران، مسجد شافعی هاست. مسجد شافعی ها که به سبک مساجد ترکیه ساخته شده با گلدسته های بلندش شهر را زیباتر نیز کرده است. مسجد شافعی ها در سال ۱۳۲۴ ساخته شد و از سال ۱۳۲۶ تاکنون است که اهل تسنن در این مسجد نماز می خوانند. این مسجد از یک سو به میدان جوانشیر و از سوی دیگر به تاریکه بازار منتهی می شود.

مسجد عماد الدوله

یکی دیگر از بناهای تاریخی از دوران قاجارها به یادگار مانده، مسجد عماد الدوله است که قدمتی بیش از یک قرن دارد. با ورود به صحن این مسجد معماری ایرانی و اسلامی به خوبی توجهتان را جلب خواهد کرد و تمامی ایوان‌های مسجد با کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و رنگی تزئین شده‌اند.

حوض کوچکی در وسط صحن این مسجد وجود دارد که به جلوه زیبایی این مکان مقدس و تاریخی اضافه کرده است. مسجد عماد الدوله در نزدیکی بازار بزرگ کرمانشاه قرار گرفته و از بازار زرگرها هم می‌توان وارد مسجد شد.

مهم‌ترین مسجدها و بناهای تاریخی کرمانشاه که باید دید!

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید