روش دم کردن چای شمالی اندکی با چای خارجی متفاوت است، چای ایرانی برای دم کشیدن به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

ترفند دم کردن چای لاهیجان

به گزارش سلام نو، امروز بیشتر از ۱۰۷ کارخانه چای سازی در ایران وجود دارد. بد نیست بدانید در هزاران هکتار مزارع دامنه کوه‌های شمالی کشور چای کشت می شود. مقبره محمد میرزا که به کاشف السلطنه معروف است در لاهیجان واقع شده است. او به عنوان نماد فردی که چای را به کشور ایران وارد کرد شناخته می شود. داخل این آرامگاه موزه چای قرار دارد که در آن می توانید تمام ابزارهایی که در قدیم از آن ها برای تهیه چای استفاده می شد را در کنار عکس ها و سایر لوازم مربوط به چای مشاهده کنید.

نکاتی که باید در مورد روش دم کردن چای شمالی بدانید

اگر برای اولین بار باشد که چای ایرانی دم می کنید و یا عادت به خوردن چای خارجی داشته باشید لازم است تا نکاتی را در مورد نحوه دم کردن چای ایرانی بدانید. چگونه باید چای دم کنیم؟ و اصلا از کجا بفهمیم چای دم کشیده است؟ مسئله اینجاست که طرز دم کشیدن چای ایرانی با چای خارجی متفاوت است.

عدم اطلاع از این موضوع گاهی اوقات موجب می شود تا خیلی از افراد طعم چای ایرانی را دوست نداشته باشند. زمانی که چای ایرانی به اندازه و درست دم نکشد بوی خاصی در آن ایجاد می شود. این بو برای خیلی افراد چندان جالب نیست. به علاوه بیشتر انواع چای خارجی دارای رنگ و اسانس مصنوعی هستند. همین موضوع موجب می شود تا هم به سرعت رنگ بگیرند و هم طعم و عطر زیادتری داشته باشند.

ترفند دم کردن چای لاهیجان

مقدار پیمانه چای مورد نیاز برای هر نفر چقدر است؟

به طور معمول نحوه دم کردن چای ایرانی به این صورت است که برای هر فنجان چای، یک تا دو قاشق چای داخل قوری می ریزند. البته این موضوع با توجه به نوع چای متفاوت است. اگر دوست دارید چای ایرانی شما عطر و طعم خوبی داشته باشد، بهتر است این مقدار را امتحان کنید. بهتر است در هر وعده کمتر از ۲ قاشق چای داخل قوری استفاده نشود. آب را نیز همیشه تا نیمه قوری پر کنید تا رنگ چای شما بهتر شود.

روش دم کردن چای شمالی با استفاده از کتری و قوری

*برای تهیه چای در کتری ابتدا مقداری آب سرد داخل کتری بریزید و آن را روی شعله زیاد گاز قرار دهید تا به جوش بیاید.

*سپس برای هر نفر ۱ تا ۲ قاشق چای داخل قوری بریزد. فراموش نکنید که بهترین قوری برای چای قوری چینی است. بعد از ریختن چای در قوری آن را با آب سرد آب بکشید. چای را بدون آب روی کتری قرار دهید تا خشک شود. سپس به اندازه نصف قوری آب جوش به قوری چای اضافه کنید.

*قوری را روی کتری بگذارید و شعله گاز را روی حرارت کم تنظیم کنید. یک پارچه روی قوری قرار دهید. برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا چای به خوبی دم بکشد.

*برای ریختن چای حتماً یک صافی روی استکان ها قرار دهید. با توجه به مقدار غلظت چایی که دوست دارید، داخل هر استکان چای بریزید. سپس به آن آب جوش اضافه کنید. چایتان را بعد از کمی خنک شدن نوش جان کنید.

ترفند دم کردن چای لاهیجان

روش دم کردن چای ایرانی با استفاده از سماور

سنتی ترین نحوه دم کردن چای ایرانی با استفاده از سماور است. وسیله ای که از روسیه وارد کشور ما شد و از قدیم از آن برای درست کردن چای استفاده می شد. برای درست کردن چای در سماور نیز باید درست همانند روش قبل ابتدا آب را بجوشانید. سپس به مقدار لازم چای داخل قوری بریزید. بعد از شستن چای با آب سرد، بهتر است آن را روی بخار سماور قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

برای درست کردن چای در سماور نیز بهتر است از قوری چینی استفاده کنید. زیرا کیفیت چای در قوری استیل کمی پایین تر خواهد بود. برای ریختن آب جوش روی چای باید تا نیمه قوری به آن آب اضافه کنید. قوری را روی سماور قرار دهید و اجازه دهید تا برای ۲۰ دقیقه دم بکشد. سپس با قرار دادن صافی روی استکان ها، طعم لذیذ چای ایرانی را بچشید و لذت ببرید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید