سفر اهواز با گشت و گرد دقیق در شهر کامل می‌شود، با ما همراه باشید و درباره خاص‌ترین دیدنی‌های اهواز بیشتر اطلاعات داشته باشید.

خاص‌ترین دیدنی‌های اهواز

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاهای دیدنی اهواز در بهار زیبا و دیدنی است . جاهای دیدنی اهواز که یکی از شهرهای صنعتی و نفت‌خیز کشورمان است و اکثر مردمان آن به زبان عربی و فارسی سخن می‌گویند زبانزد خاص و عام است. اهواز در گذشته و به خصوص در ۸ سال دفاع مقدس، شاهد اتفاقات و رویدادهای مهمی بوده که شاید بسیاری از آن‌ها تلخ باشد. اما امروزه این شهر بزرگ، یکی از برترین شهرهای کشور در زمینه‌های مختلف است و مردمان غیور آن توانسته‌اند آثار خرابی حاصل از جنگ را آباد کنند. در ادامه به تعدادی از دیدنی های خاص و جالب توجه اهواز می‌پردازیم.

دانشگاه سه‌ گوش، بنایی خاص در اهواز

حدود یک قرن است که اهوازی‌ها ساختمان دانشگاه سه‌ گوش را در کرانه‌ کارون می‌بینند و درشکه‌ها، ماشین‌ها و چشم‌های بی‌تفاوت یا مشتاق از کنار آن می‌گذرند. اما شاید کمتر کسی بداند طی این سال‌ها چند بار نقش این بنای زیبا تغییر کرده است. این یادگار قدیمی هنوز و همچنان مانند نگینی بر انگشتر اهواز می‌درخشد.

خاص‌ترین دیدنی‌های اهواز

با توجه به ارزش تاریخی و معماری، دانشگاه سه گوش یکی از دیدنی های استان خوزستان به شمار می‌آید و با شماره ۲۴۹۷ در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در دوره پهلوی اول، معماری فرانسوی به‌ نام آندره گدار که بسیار علاقه‌مند به آثار معماری و تاریخی ایران بود، طرح ساختمان سه‌ گوش را برای بانک ملی ارائه کرد. گدار که فارغ‌التحصیل دانشکده‌ هنرهای زیبای پاریس در رشته‌ معماری و باستان‌شناسی بود، ساختمان کتابخانه‌ ملی ایران، کلاه‌فرنگی آرامگاه حافظ و چندین بنای معروف دیگر همچون ساختمان موزه ایران باستان را نیز طراحی کرد. آندره گدار در آن زمان رئیس اداره باستان‌شناسی ایران بود. لازم به توضیح است که او موسس دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران نیز بوده است.

ساختمان سه‌ گوش یا دانشکده‌ ادبیات اهواز مساحتی حدود سه هزار متر مربع دارد. در ساحل غربی کارون، روبه‌روی پل نادری و میدان مولوی قرار گرفته است. ویژگی بارز آن، طراحی مثلثی‌شکل آن است که باعث شده به نام سه‌ گوش معروف شود. مشخصه‌های معماری دوره پهلوی اول، یعنی قوس‌های دایره‌ای شکل ایوان و رواق‌های حیاط مرکزی در این عمارت نیز نمایان است.

خاص‌ترین دیدنی‌های اهواز

با این‌ همه ساختمان سه‌ گوش بر اساس معماری باشکوه دوره ساسانی، درکنار آجرکاری و کاشی‌کاری‌های دوره‌ اسلامی ساخته شده است. طرح کاشی‌کاری‌ ایوان، با آجر دقیقا تکرار شده است و این آجرکاری از ویژگی‌های برجسته‌ دانشگاه سه‌ گوش به‌ شمار می‌رود. این عمارت دو ورودی شمالی و جنوبی و حیاطی باصفا در بخش مرکزی دارد.

فاصله خانه ماپار تا دانشگاه سه‌ گوش: ۳ کیلومتر

فاصله پل سفید تا دانشگاه سه‌ گوش: ۱.۱ کیلومتر

فاصله موزه هنرهای معاصر اهواز تا دانشگاه سه‌ گوش: ۲.۵ کیلومتر

فاصله کاروانسرای معین التجار تا دانشگاه سه‌ گوش: ۱ کیلومتر

ایران، استان خوزستان، اهواز، خیابان موسی صدر، فلکه سه گوش

چند جاذبه خاص و دیدنی در اهواز

آبشار اهواز

آبشار اهواز که با نام پل هفتم نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی اهواز است و طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه به حساب می‌آید. طول قوس خارجی آبشار ۲۰۰ متر است و قوس داخلی‌ آن به ۱۵۰ متر می‌رسد. در این آبشار مصنوعی با استفاده از ۶ الکتروپمپ ۹۰۰ کیلواتی، آب رودخانه به بالای پل کشیده می‌شود.

خاص‌ترین دیدنی‌های اهواز

فواره ها از دو طرف پل، داخل رودخانه می‌ریزند و شب‌ها با روشن شدن فواره‌های رنگی و نورپردازی فوق‌العاده جلوه زیبایی به شب و پل می‌دهند. بازی آب و نور باعث شده است که بومی‌ها و گردشگران پل هفتم را برای تفریح، گردش و تماشا انتخاب کنند.

کلیسای سورت مسروپ

کلیسای سورت مسروپ که با نام‌های کلیسای مسروپ مقدس و کلیسای سورپ مسروپ نیز شناخته می‌شود، به دوره پهلوی تعلق دارد. این کلیسا در نزدیکی بازار عبدالحمید و سرای دادرس واقع شده است و از دیدنی ‌های اهواز به ‌شمار می‌رود. ساخت کلیسا در سال ۱۳۴۷ توسط ترداد داویدیان، از کارمندان شرکت نفت صورت گرفت. امروزه کلیسای سورت مسروپ تنها مورد استفاده تعداد قلیلی از ارامنه اهواز است.

خاص‌ترین دیدنی‌های اهواز

ایران، استان خوزستان، اهواز، خیابان شهید مصطفایی، ابتدای خیابان موسوی

پل سیاه

پل سیاه در سال ۱۳۰۸ و همزمان با احداث راه‌ آهن سراسری ایران ساخته شد و بعدها به دلیل رنگ سیاه بدنه و پایه‌های آن به پل سیاه شهرت یافت. با طول ۱۰۵۰ متر و عرض ۶ متر، این پل تقریبا در محل پل تاریخی اهواز (با نام پل شادووان و دارای قدمت ساسانی) روی رودخانه کارون احداث شد تا خط آهن بندر امام خمینی، در جنوب استان خوزستان و در ساحل خلیج فارس را به راه‌آهن سراسری خرمشهر ـ تهران ـ شمال وصل کند. با قدمتی که به دوره پهلوی اول برمی‌گردد، این پل از مکان های تاریخی و دیدنی های اهواز است که در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸، با شماره ثبت ۲۵۹۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ایران، استان خوزستان، اهواز

حمام نفت سفید

حمام نفت سفید از مکان های دیدنی استان خوزستان در شهر قدیمی نفت سفید است که در ۳۶ کیلومتری شهرستان هفتکل و ۵۵ کیلومتری اهواز قرار دارد.

خاص‌ترین دیدنی‌های اهواز

با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، این حمام تاریخی توسط مرحوم استاد معتمدی ساخته شده است و شامل دو بخش زنانه و مردانه می‌شود. با توجه به ارزش تاریخی، حمام نفت سفید با شماره ۳۲۹۰۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گورستان سنگی

گورستان سنگی تپه کوهساران که با نام گورستان سنگی کوهساران نیز شناخته می‌شود، بخشی از شهر باستانی هرمز اردشیر محسوب می‌شود. تعداد زیادی گوردخمه، استودان، قبر و دیگر سازه‌های تاریخی در این گورستان توسط انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان شناسایی شده‌اند. این گورستان به‌عنوان بخشی از شهر باستانی هرمز اردشیر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در ردیف جاهای دیدنی اهواز قرار دارد.

بنای معین ‌التجار

این بنا در زمان ناصرالدین شاه قاجار در اهواز بنا شده است. در واقع این سازه کاروانسرایی در نزدیکی پل سفید است که در بافت قدیمی شهر اهواز قرار دارد. سرای معین التجار، سرای بازرگان برجسته‌ بوشهری، حاج محمد تقی معین‌التجار بوده و امروزه به مکانی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است. این بنا در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۷۷ با شماره‌ی ۲۱۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خاص‌ترین دیدنی‌های اهواز

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید