نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که این کشور در ادامه حمایت از کی‌یف علیه مسکو، تانک‌های چلنجر ۲ به اوکراین ارسال خواهد کرد.

 انگلیس تانک‌های چلنجر ۲ به اوکراین ارسال می کند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، دفتر نخست وزیر انگلیس با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد نوشت که رهبران دو کشور درباره ادعای عقب راندن نیروهای روسیه از خاک اوکراین گفت‌وگو و «بر لزوم استفاده از این لحظه با تسریع حمایت نظامی و دیپلماتیک جهانی از کی‌یف توافق کردند.»

در این بیانیه آمده است که نخست وزیر انگلیس تمایل لندن را «برای تشدید حمایت از اوکراین از جمله از طریق ارسال تانک های چلنجر 2 و سیستم های توپخانه اضافی را مورد اشاره قرار داد» آن‌ها همچنین «از سایر تعهدات بین‌المللی در این زمینه، از جمله پیشنهاد لهستان برای ارائه یک شرکت تانک‌های لئوپارد استقبال کردند.»

گفتنی است که چلنجر ۲ ، تانک زره پوش و بسیار متحرک است که برای استفاده در منطقه آتش مستقیم طراحی شده است. نقش اصلی این تانک نابود یا خنثی کردن تجهیزات زرهی دشمن است. همچنین توانایی درگیری با اهداف سخت و نرم از دیگر ویژگی‌های این تانک است که می‌تواند در درگیری‌های با شدت بالا، ضد شورش و حفظ صلح عمل کند.

چلنجر ۲ به توپ ۱۲۰ میلی‌متری L۳۰ مجهز است که هم با نفوذگر میله‌ای بلند و هم با مهمات سر اسکواش از نوع انفجار قوی (HESH) شلیک می‌کند. تسلیحات دیگر آن شامل تفنگ زنجیری هم محور ۷.۶۲ میلی متری و یک مسلسل ۷.۶۲ میلی متری مجهز به پینتل است.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس، سوناک وعده داد که دولت لندن «به طور فشرده با شرکای بین المللی برای ارائه حمایت‌های سریع از اوکراین که منجر به پیروزی این کشور در جنگ و تضمین صلح پایدار شود کار خواهد کرد.»

جنگ در اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید