باوجوداینکه هیچ‌کس تصور نمی‌کرد ارتباط خاصی بین قد بلند و خطر ابتلا به بیماری واریس وجود داشته باشد، نتایج تحقیقات دانشگاه استنفورد ثابت کرد که ارتباط قابل‌توجهی بین این دو مسئله وجود دارد.

ارتباط واریس با قد بلند | قد بلندها بخوانند

درحالی‌که هیچ‌کس تصور نمی‌کرد خطر ابتلا به واریس با قد بلند مرتبط باشد، یک پژوهش طی چند سال گذشته نشان داد که ارتباط قابل‌توجهی بین قد افراد با بیماری واریس وجود دارد. به‌تازگی دانشمندان پژوهش‌های گسترده‌ای روی عوامل ایجاد عروق واریسی در بدن انجام داده‌اند. تعداد زیادی از آن‌ها در این پژوهش‌ها به ارتباط بین قد بالاتر از حد متوسط و سلامتی رگ‌ها مشکوک شده بودند.

 چندین پارامتر مختلف مثل سن افراد، اضافه‌وزن، جنسیت و ژنتیک آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه این پژوهش‌ها نشان داد که افراد قد بلندتر به‌احتمال بیشتری لخته‌شدن خون در پاها را تجربه می‌کنند؛ بنابراین، احتمال اینکه عروق واریسی در افراد قد بلند ایجاد شود نیز بیشتر خواهد بود. در ادامه به طور کامل این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نحوه انجام پژوهش روی ارتباط واریس و قد بلند

یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند به تمام جهان نشان دهد بین قد بلند و واریس ارتباط مستقیم وجود دارد، نتایج پژوهش‌هایی که است که در دانشگاه استنفورد انجام شده است. چندین نشریه مختلف نتایج این دانشگاه را منتشر کرده است و سایر دانشمندان این پژوهش‌های علمی را کاملاً معتبر شمردند. این تحقیق در دانشکده پزشکی دانشکده استنفورد انجام شد و حدود ۳۳۷ هزار نفر در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند.

 داده‌های حاصل از این پژوهش در معتبرترین ژورنال‌ها مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته و موثق شمرده شدند. از میان تمام افرادی که برای بررسی ارتباط بین قد بلند و واریس مورد بررسی قرار گرفتند، حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر به بیماری‌های وریدی مثل واریس مبتلا بودند. 

نتایج پژوهش ارتباط بین قد بلند و واریس

پژوهشگران از مدل‌های ماشین هوش مصنوعی برای بررسی پارامترهای مختلف در افراد متفاوت استفاده کردند. ماشین‌های هوش مصنوعی به پژوهشگران کمک می‌کنند تا با ایجاد یک الگوریتم خاص، عامل مشترک بین افراد مختلف را شناسایی کنند. به‌عنوان‌مثال، چند عامل مشترک بین متقاضیان، شامل چاقی و سابقه ابتلا به ترومبوز وریدی عمقی لخته خون بودند. به عبارت دیگر، افرادی که در گذشته از چاقی شدید رنج می‌بردند یا به بیماری‌های ترومبوز ورید عمقی مبتلا شده بودند، با احتمال بیشتری بیماری واریس را تجربه می‌کردند.

ارتباط واریس با قد بلند | قد بلندها بخوانند

 اما نتایج پژوهش فقط شامل این موارد نبود. به شکل کاملاً غیرمنتظره پژوهشگران نتیجه جدیدی دریافت کردند که بسیاری از دانشمندان حوزه پزشکی و زیست‌شناسی را متعجب ساخت. پژوهشگران این دانشکده اعلام کردند که قد بلندتر از حد متوسط نیز می‌تواند به‌عنوان یک عامل برای ایجاد عروق واریسی در بدن معرفی شود.

در این پژوهش، قد افراد مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن نشان داد که شرکت‌کنندگان قد بلندتر با احتمال ۷۴ درصد بیشتر از سایر افراد می‌توانند به بیماری واریس پا مبتلا شوند. همچنین یک بررسی روی ژن‌هایی که قد افراد را کنترل می‌کند و ارتباط آن با عملکرد عروق خونی انجام شد و پژوهشگران توانستند یک ارتباط خاص بین این دو عامل ایجاد کنند. 

  •  جمعیت شرکت‌کنندگان در پژوهش

باوجوداینکه تعداد زیادی از افراد برای انجام این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند، اما هنوز هم دانشمندان اظهارنظر می‌کنند که تحقیق موردنظر صرفاً بر روی مردان و زنان عمدتاً سفید پوست در بازه سنی ۴۰ تا ۷۰ سال انجام شده است.

 شاید در آینده پژوهش‌های بیشتری روی گروه‌های سنی مختلف یا گروه‌های نژادی دیگر انجام شود. بااین‌حال، نتیجه این مطالعه به پژوهشگران کمک کرد تا علاوه بر سایر عواملی که در گذشته برای ایجاد واریس مورد بررسی قرار گرفته بودند، مکانیسم‌های جدیدتری را شناسایی کنند.

دلیل ارتباط بین قد بلند و واریس

باوجوداینکه نتایج پژوهش موردنظر کاملاً مستند است، اما سؤالی که برای بسیاری از دانشمندان و پزشکان ایجاد می‌شود این است که چرا قد بلند با خطر ابتلا به بیماری واریس مرتبط است. در واقع، با یک نگاه ساده نمی‌توان هیچ ارتباط خاصی بین این دو عامل ایجاد کرد. اما از نظر علمی، دلایل کاملاً منطقی برای ارتباط بین قد بلند و واریس وجود دارد. از نظر پژوهشگران و دانشمندان، دلیل اصلی این موضوع نیروی جاذبه است.

در افراد قد بلند، خون باید مسیر طولانی‌تری را از ناحیه پا طی کند تا به قلب برسد. همین موضوع باعث می‌شود تا عروق خونی در ناحیه پا مجبور به انجام فعالیت بیشتری باشند تا بتوانند سلول‌های خونی را در مسافت طولانی‌تر به قلب و سایر اندام‌های بدن برسانند.

 بااین‌حال، این تنها دلیل ارتباط بین قد بلند و واریس نیست. زیرا برخی از پژوهشگران عوامل ژنتیکی را نیز به‌عنوان یک عامل مهم در نظر گرفته‌اند. از نظر تعدادی از دانشمندان و پژوهشگران، عوامل ژنتیکی بر ایجاد عروق خونی متورم در سطح پا یا سایر نقاط بدن مؤثر هستند.

در کنار تمام پژوهش‌ها برای رسیدن به دلایل بروز واریس، دانشمندان و متخصصان به دنبال روش‌های بی‌دردسر و کم تهاجمی‌تر برای درمان واریس هستند. امروزه درمان واریس بدون  نیاز به بیهوشی و حتی بخیه برای بیماران قابل انجام است. به‌طوری که پس از درمان علائم و نشانه‌های واریس به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

ارتباط واریس با قد بلند | قد بلندها بخوانند

کاهش خطر ابتلا به واریس در افراد قد بلند

اگرچه پژوهش موردنظر نشان می‌دهد که افراد قد بلند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری واریس قرار دارند، اما این مسئله لزوماً به این معنا نیست که همه افراد قد بلند بیماری واریس مبتلا می‌شوند. بسیاری از افراد قد بلند وجود دارند که در تمام طول عمر خود به‌هیچ‌وجه در معرض خطر این بیماری قرار نمی‌گیرند.

 انجمن جراحی عروق در ایالات متحده آمریکا بیان کرده است که حدود ۳۵ درصد از جمعیت کلی جامعه به دلایل مختلف مثل قد بلند یا قد کوتاه به بیماری واریس مبتلا شده‌اند. تمامی افرادی که سابقه ابتلا به بیماری واریس در خانواده خود را دارند، بهتر است از اقداماتی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری انجام دهند. بااین‌حال، افراد قد بلند باید توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند.

 برای کاهش خطر بروز بیماری واریس در افراد قد بلند، بهتر است اقدامات زیر انجام شود:

  • پیوسته وزن خود را متناسب نگه دارید و از فعالیت‌های ورزشی برای تناسب‌اندام استفاده کنید.
  • از نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت بپرهیزید.
  • بهتر است از جوراب‌ واریس استفاده کنید. جوراب‌های فشاری تنگ می‌توانند عملکرد دریچه‌های عروق خونی ناحیه پا را تحت‌تأثیر قرار دهند و درد ناشی از ابتلا به بیماری واریس را تا حد زیادی تسکین دهند.
  • در صورت مشاهده عروق واریسی روی هر قسمت از بدن به بهترین متخصص واریس جهت درمان سریع مراجعه کنید.

نتیجه مطالب

باوجوداینکه هیچ‌کس تصور نمی‌کرد ارتباط خاصی بین قد بلند و خطر ابتلا به بیماری واریس وجود داشته باشد، نتایج تحقیقات دانشگاه استنفورد ثابت کرد که ارتباط قابل‌توجهی بین این دو مسئله وجود دارد. طبق تحقیقات، افراد قد بلند سریع‌تر از سایر افراد به بیماری واریس مبتلا می‌شوند. زیرا نیروی جاذبه موجب تغییر عملکرد عروق خونی در ناحیه پا می‌شود. امید است در آینده پژوهش‌های بیشتری در این زمینه انجام گیرد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید