لاهیجان به دلیل قدمت طولانی خود دارای بناهای تاریخی فراوانی است، با ما همراه باشید تا بدانیم بناهای تاریخی لاهیجان کجاست.

بناهای تاریخی لاهیجان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: حتما تا به حال بارها وصف چای و کلوچه لاهیجان،عروس سبز گیلان را شنیده‌اید، اما بگذارید بگویم لاهیجان آنقدر شگفتی و زیبایی دارد که اگر تمام شگفتی و جذابیتش را در چای و کلوچه خلاصه کنیم کم لطفی کرده‌ایم. طبیعت بکر، مکان‌های تاریخی، جاهای دیدنی لاهیجان و… در این شهر به قدری زیاد و جذاب هستند که هر سال مسافران و گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند.

مساجد تاریخی لاهیجان زیبا

مسجد جامع لاهیجان

در ضلع شمال غربی میدان چهار پادشاه لاهیجان، مسجدی قدیمی قرار دارد که قدمت آن به قرن چهارم هجری قمری باز می‌گردد! این مسجد بر یکی از آتشکده‌های قدیمی زرتشت بنا شده و جزء مهم‌ترین مساجد و همچنین جاهای دیدنی لاهیجان محسوب می‌شود که قدمت تاریخی زیادی دارد. گفتنی است که سلطان محمد کیا، در مراسم عید قربان سال ۸۹۳ هجری قمری، در این مسجد نماز گزارده است.

بناهای تاریخی لاهیجان کجاست؟

این مسجد در مرور زمان تغییرات بسیار زیادی را متحمل شده و بارها و بارها آن را مورد بازسازی و مرمت قرار داده‌اند. با وجود اینکه بنای اصلی مسجد جامع لاهیجان در دوره کیاییان ساخته شده است، اما در کنار سر درب ورودی آن، بر روی سنگ مرمری بزرگ، فرمانی از سلطان حسین صفوی نقش بسته که بازدید از آن اکیدا توصیه می‌شود.

آدرس مسجد جامع لاهیجان: گیلان، لاهیجان، میدان چهار پادشاه یا همان وحدت

ساعت بازدید: ساعات نمازهای صبح، ظهر و عشاء

هزینه بازدید: رایگان

بناهای تاریخی لاهیجان کجاست؟

مسجد اکبریه لاهیجان

مسجد اکبریه را به جرات می‌توان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی لاهیجان دانست که قدمت آن به دوران قاجار و زمان سلطنت فتحعلی شاه باز می‌گردد. حاج علی اکبر لاهیجانی، نام فردی بود که بانی شد تا این مسجد ساخته شود. به همین خاطر است که این مسجد را با نام مسجد اکبریه می‌شناسند. این بنا از جنس آجر ساخته شده و ظاهری بسیار بی آلایش و ساده دارد. مسجد اکبریه در دو طبقه بنا شده و هر طبقه آن دارای هشت ستون میانی است. قسمت‌های عمده‌ای از این مسجد با چوب ساخته شده و سه درب بزرگ چوبی در آن قرار دارد که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرند. همچنین این مسجد به کاشی کاری‌های زیبایی مزین شده که با خط زیبای نستعلیق روی آن عباراتی نوشته‌ شده است. گچ کاری‌های داخل مسجد واقعا دیدنی هستند و شما را به یاد مساجد تاریخی ایرانی می‌اندازند.

آدرس مسجد اکبریه لاهیجان: گابنه

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۷ عصر

هزینه بازدید: رایگان

بناهای تاریخی لاهیجان کجاست؟

چند بنای تاریخی و دیدنی در لاهیجان

بقعه تاریخی شیخ زاهد گیلانی

بقعه تاریخی شیخ زاهد گیلانی، پیکر پاک یکی از علما و عرفای معروف این خطه را در آغوش خود گرفته است. این بقعه در میان جنگل و مزارع چای لاهیجان قرار گرفته و به همین خاطر یکی از زیباترین جاهای دیدنی لاهیجان محسوب می‌شود. بقعه شیخ زاهد گیلانی در کمال سادگی و بدون هر گونه آلایش و زرق و برق اضافی ساخته شده و تار و پود آن از تیرهای چوبی تشکیل شده‌اند. به همین خاطر از همان لحظه‌ای که ظاهر این بقعه را می‌بینید، حس آرامش خاصی را در قلب خود احساس خواهید کرد.

آرامشی از جنس سادگی، انگار که این بقعه آینه‌ای از زندگی خود شیخ زاهد گیلانی است. گنبد این بقعه با کاشی‌های لاجوردی مزین شده و ظاهری بسیار آرامش بخش و زیبا به منطقه بخشیده است. بر اساس اسناد تاریخی، قدمت این بقعه به حدود ۲۰۰ سال پیش باز می‌گردد. اما گفتنی است که هنوز برخی از افراد اعتقاد دارند که پیکر پاک شیخ زاهد گیلانی نه در اینجا، بلکه در روستای سیاه رود به خاک سپرده شده است.

آدرس بقعه تاریخی شیخ زاهد گیلانی: گیلان، لاهیجان، روستای شیخانور

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بناهای تاریخی لاهیجان کجاست؟

آرامگاه کاشف السلطنه

از جاذبه‌های طبیعی پرشمار لاهیجان و مناطق دیدنی لاهیجان که بگذریم، باید آرامگاه «محمد میرزا قاجار قوانلو» معروف به «کاشف السلطنه» و البته موزه تاریخ چای را در اولویت اول خود قرار دهید. کاشف السلطنه فرزند ارشد «اسد الله میرزا نایب السلطنه» (یکی از مقامات بلند رتبه دربار قاجاریه) بود. وی نخستین رواج دهنده چای در ایران شناخته می‌شود. به همین دلیل در گذشته به او لقب «چای‌کار» و امروزه، «پدر چای ایران» را اختصاص داده‌اند. موزه تاریخ چای نیز بعدها در همان محل آرامگاه کاشف السلطنه احداث شد که با ملاقات این موزه به اطلاعات مردم‌شناسی و تاریخی بسیار جالبی درباره چای در ایران دست پیدا خواهید کرد.

بناهای تاریخی لاهیجان کجاست؟

حمام گلشن

میدان وحدت که بسیاری از جاهای دیدنی لاهیجان را در خود جای داده است، مسیر اصلی دسترسی شما به حمام تاریخی و متعلق به دوران قاجاریه به نام حمام گلشن محسوب می‌شود. هرچند که برخی از قسمت‌های نمای بیرونی حمام گلشن به دلیل مرمت نامناسب دچار آسیب شده است اما هنوز در این حمام جذابیت‌های فراوانی برای تماشا وجود دارد.

این حمام با مساحتی در حدود ۱۸۵۰متر مربع جز جاذبه های گردشگری لاهیجان پذیرای تمامی اقشار مردم از شاهزادگان و ثروتمندان گرفته تا انسان‌های عادی و حتی کارگران بوده است که البته دو ورودی اصلی بزرگ‌تر و کوچک‌تر جایگاه دو طبقه اشراف و عوام را از یک‌دیگر متمایز می‌کرد.

کارکرد این دو ورودی به صورتی بود که ورودی بزرگ‌تر که ویژه عوام بود، به قسمت‌های جانبی حمام راه پیدا می‌کرد و ورودی کوچک‌تر مسیری به سمت قسمت‌های تمیزتر و گرم‌تر حمام برای طبقه ثروتمند بود.

بناهای تاریخی لاهیجان کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید