کاشی کاری مسجد امام اصفهان یکی از شاهکارهای خارق العاده در دنیای معماری و کاشی کاری است که توجه بسیاری از مخاطبین را جلب نموده است.

کاشی کاری مسجد امام اصفهان

سلام نو-سرویس گردشگری: حتما سخنان بسیار زیادی از کاشی کاری مسجد امام اصفهان به گوش شما خورده است. همانطور که می‌دانید که از مهمترین المان‌های برای جلوه‌گری بسیاری از بناها در دوران صفوی، کاشی کاری آنها است. بسیاری از مسجدهایی که در دوران صفوی ساخته و بنا شده‌اند، از کاشی‌ کاری‌های خیره کننده و جذابی برخوردار هستند. به طوری که بسیاری از بناها، به سبب برخورداری از کاشی کاری‌های حیرت انگیز، محبوبیت زیادی را از آن خود نموده‌اند.

با گردشگری در اصفهان، به این نتیجه می‌رسید که: در دوران صفوی، استفاده از کاشی کاری در بناهای مختلف، مهم و ارزشمند بوده است. ظرافت، جذابیت، ترکیب رنگ و ... در کاشی کاری از جمله عواملی هستند که معماری‌های مختلف را به یک شاهکار خارق العاده مبدل نموده‌اند. مسجد امام یکی از شاهکارهای معماری و کاشی کاری در دوران صفوی، به شمار می‌روند.

دلیل استفاده از کاشی کاری مسجد امام اصفهان چیست؟!

آیا می‌دانید هدف کاشی کاری مسجد امام اصفهان چه بوده است؟ همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، کاشی کاری یکی از مهمترین شاهکارهای معماری در دوران صفوی به شمار می‌رفت. بنابراین استفاده از آن در بسیاری از بناهای مهم و معتبر، رایج بود. مسجد امام نیز از جمله مساجد بسیار معروف و معتبر بود که برای افزایش جذابیت آن، از این شاهکار استفاده نمودند. اما پس از بررسی‌های دقیق توسط افراد ذیصلاح، به این امر مهم پی بردند که:

هدف اصلی برای استفاده از کاشی کاری مسجد امام اصفهان و افزایش جذابیت و زیبایی آن، تمرکز شهر بر روی این مسجد بود. بسیاری از کتب تاریخی عنوان کرده‌اند که جد شاه عباس با خود عهد بسته بود که پس از پایان یافتن معرکه‌ی جنگی (جان سالم به در بردن از این جنگ) مسجدی بنا کند. مسجدی تمام عیار و زیبا که توجه بسیاری از مخاطبین را به سمت خود جلب کند. اما این عهد توسط نواده‌ی وی (شاه عباس) اجرا شد. برای افزایش جذابیت و زیبایی این بنا، از کاشی کاری‌های حیرت انگیزی بهره برداری شد که هر کدام به نوعی بر روی جلب توجه مخاطب، موثر بودند.

کاشی کاری مسجد امام اصفهان

جذابیت کاشی کاری مسجد امام اصفهان

کتیبه‌های اجرا شده در مسجد امام اصفهان:

در کنار جذابیت خارق العاده و تکرار نشدنی کاشی کاری مسجد امام اصفهان، می‌توان از کتیبه‌های آن نیز یاد کرد. در بسیاری از مکان‌های مختلف کاشی کاری شده در این مسجد، می‌توان شاهد استفاده از کتیبه‌های مختلف نیز بود. هر کدام از این کتیبه‌ها، مضمون خاصی را در بر دارند. همچنین در هر کدام از این کتیبه‌ها می‌توان شاهد سبک خطاطی منحصر بفرد و تکرار نشدنی بود. این کتیبه‌ها توسط افراد هنرمند و نامی در کشور، طراحی و تولید شدند.

ارزش فوق العاده‌ی این نوع از کتیبه‌ها، آنها را به یکی از معتبرترین و شگفت انگیزترین سازه‌ها در مسجد امام، مبدل نموده است. این کتیبه‌ها توسط افراد هنرمند و نامی مانند: محمدرضا امامی، رضا عباسی و ... خطاطی شده‌اند.

کاشی کاری مسجد امام اصفهان توسط چه کسی انجام شده است؟!

کاشی کاری مسجد امام اصفهان یکی از شاهکارهای مهم کاشی کاری در دوران صفویه بوده است. در بسیاری از کتب تاریخی اشاره شده است که این بنا تحت نظارت و مهندسی افرادی همچون:

  • علی اکبر اصفهانی
  • محب علی بیک الله

و بسیاری از خوشنویسان و معماران دیگر، ساخته و اجرا شده است. در این مسجد می‌توان شاهد بسیاری از تزیینات غنی و همچنین آثار ارزشمند تاریخی بود که حاصل ایده و خلاقیت هنرمندان دوران صفویه می‌باشد. در بسیاری از نقاط مختلف این بنا، می‌توان شاهد شگفت انگیزترین شاهکارهای کاشی کاری بود. ترکیب رنگ‌های فوق العاده، طراحی‌های خاص و شگفت انگیز و همچنین ظرافت در کاشی کاری، این عملیات را به یکی از برجسته‌ترین عملیات مبدل نموده است.

کاشی کاری مسجد امام اصفهان

اجرای کاشی کاری مسجد امام اصفهان توسط چه کسانی بوده است؟

نقاط مختلف کاشی کاری مسجد امام اصفهان:

آیا می‌دانید نقطه عطف کاشی کاری مسجد امام اصفهان، کجاست؟! همانطور که اشاره کردیم، این بنا دارای مناظر خیره کننده و منحصر بفردی است که وجود کاشی‌ کاری‌های شایسته زیبایی آن را دو چندان نموده است. امروزه می‌توان به اهمیت و جذابیت فوق العاده‌ی این کاشی کاری‌ها، پی برد. کاشی کاری‌ها به نوعی یکی از تزیینات عمده و اصلی در این مسجد، به شمار می‌روند. از نقاط عطف و خیره کننده‌ی این کاشی کاری‌های خارق العاده می‌توان به:

  • کاشی‌های خارق العاده و جذاب خشت هفت رنگ
  • کتیبه‌های ارزشمند تاریخی
  • مناره‌های خیره کننده و جذاب
  • گنبد اصلی مسجد

و بسیاری از نقاط دیگر اشاره نمود. یکی از جذاب‌ترین و خارق العاده‌ترین کاشی کاری‌ها در این مکان گردشگری در اصفهان، گنبد اصلی مسجد می‌باشد. در این مکان حیرت انگیز شاهد استفاده از خلاقیت بی‌نظیر و تکرار نشدنی معماران در بهره برداری از کاشی‌های منحصر بفرد خواهیم بود.

  • خلاقیت در طراحی
  • خلاقیت در رنگ آمیزی
  • کیفیت در انجام کاشی کاری
  • ظرافت در اجرا

و مواردی از این قبیل، موجب شده‌اند که این بنا حتی پس از گذشت سالهای بسیار دور، همچنان از جذابیت و زیبایی برخوردار باشند. زیبایی حیرت انگیز این بنا سبب شده است که بسیاری از گردشگران خارجی برای بازدید از این مجموعه، به شهر اصفهان مراجعه کنند. شاید برای شما نیز جالب باشد اگر بدانید که برای تولید این مسجد از ۴۷۴ هزار کاشی استفاده شده است. این رقم، میزان قابل توجهی است که در کمتر بنایی می‌توان شاهد وجود آن، بود. این کاشی‌ها در کنار برخورداری از رنگ و لعاب شگفت انگیز و مرغوب، از ماندگاری و کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید