ما در این مقاله به معرفی قلعه فلک الافلاک به عنوان یکی از بناهای تاریخی خرم آباد که از اهمیت بسیار بالایی برخودار می باشد، خواهیم پرداخت.

یکی از بناهای تاریخی خرم آباد

سلام نو-سرویس گردشگری: خرم آباد یکی از زیبا ترین شهر های توریستی کشور میباشد که به طور سالانه نظر بسیاری از توریستان داخلی را به خود جلب میکند. شهر خرم آباد در فصل بهار و تابستان دارای آب و هوای بسیار مناسبی برای سفر های تابستانه و نوروزی می باشد. به همین دلیل در فصل های نام برده شده، تعداد مسافرانی که این منطقه را به عنوان مقصد سفر های خود انتخاب می کنند، به طرز چشمگیری افزایش پیدا می کند. در این مقاله یکی از بناهای تاریخی خرم آباد که در لیست برترین مکان های تاریخی این شهر قرار میگیرد را به شما معرفی میکنیم. در نتیجه به شما توصیه می کنیم اگر می خواهید به شهر خرم آباد سفر کنید و با قلعه فلک الافلاک به عنوان مهم ترین بنای تاریخی آن آشنا شوید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بررسی محل قرارگیری قلعه فلک الافلاک :

قلعه فلک الافلاک که با نام قلعه شاپور خواست نیز شناخته میشود، یکی از زیبا ترین قلعه های تاریخی کشور می باشد. این قلعه تاریخی بر روی یک تپه ی بلند در مرکز شهر خرم آباد قرار گرفته است. به طوری که افراد درون قلعه می توانند دید بسیار مناسبی به اغلب بخش های شهر داشته باشند. این تپه نسبتا بلند در ایران باستان درون یک گذرگاه بسیار مهم قرار داشته است. این گذرگاه در میان کوه های زاگرس قرار گرفته و راه ارتباطی بسیار مهمی برای حکومت های باستانی ایران بوده است. به همین دلیل قلعه فلک الافلاک با هدف حفاظت از منطقه و به ویژه این گذرگاه حیاتی ساخته شده است. لازم به ذکر است که این منطقه در گذشته دارای جلگه های بسیار حاصلخیز و قابل توجهی بوده و حفاظت از آن برای حکومت های تاریخی ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

بخش های داخلی قلعه فلک الافلاک :

قلعه فلک افلاک یکی از بناهای تاریخی خرم آباد می باشد که نه تنها در بین توریستان، بلکه در بین مردمان بومی و محلی منطقه نیز بسیار محبوب و شناخته شده می باشد. این قلعه تاریخی دارای بخش های مختلفی می باشد که هر یک از ان ها کارایی های مختلفی دارند. از مهم ترین بخش های موجود در این قلعه می توان به حیاط اول، حیاط دوم، رطوبت گیر، چاه قلعه، حمام قدیمی و ... اشاره کرد. همچنین این قلعه باستانی دارای ۱۲ برج مختلف می باشد که هر کدام از ان ها به ناحیه خاص و منحصر به فردی تسلط دارند. وجود بخش های فوق نشان دهنده ی اهمیت بالای قلعه فلک الافلاک یا شاپور در گذشته می باشند. در ادامه شما را با معماری بی نظیر و بسیار قابل توجه این قلعه زیبا آشنا می کنیم.

یکی از بناهای تاریخی خرم آباد

یکی از بناهای تاریخی خرم آباد

معماری قلعه :

همانطور که در بخش های قبلی مقاله گفته شد، قلعه فلک الافلاک یکی از بناهای تاریخی خرم آباد می باشد که در لیست برترین دژ های باستانی ایران قرار می گیرد. این دژ تاریخی دارای معماری بسیار خاص و منحصر به فردی می باشد. به طوری که شما می توانید قلعه فلک الافلاک را به عنوان نماد قدرت معماری ایرانیان در گذشته، معرفی کنید. این قلعه تاریخی علاوه بر برخورداری از یک سیستم تهویه بسیار مناسب دارای راه های مخصوصی برای دفع فاضلاب، سیستم رطوبت گیر بسیار مناسب و ... می باشد. همچنین طراحی کلی این قلعه به شکلی بوده است که از دوران حکومت ساسانیان تا به امروز استحکام خود را حفظ کرده است. لازم به ذکر است که معماری این قلعه باستانی به شکلی می باشد که از درون برج های آن شما می توانید دید بسیار کامل و مناسبی نسبت به کوه پایه های اطراف، شهر خرم آباد و ... داشته باشید.

قلعه فلک الافلاک در دوران تاریخی مختلف :

قلعه فلک افلاک در دوران حکومت ساسانیان و تحت عنوان دژ شاپور خواست بنا نهاده شده است. ساسانیان این قلعه را با اهداف حفاظتی و نظامی بنا نهاده اند. اما مکان اصلی این قلعه در دوران تاریخی مختلف و توسط حکومت های گوناگون دستخوش تغییرات متفاوتی شده است. در دوران صفوی و قاجار بیشترین تغییر و بازسازی بر روی ساختمان این قلعه ایجاد شد. به طوری که نام قلعه فلک الافلاک در زمان حکومت قاجار به عنوان نام اصلی این مکان به ثبت رسید. لازم به ذکر است که در دوران معاصر نیز تغییرات قابل توجه و چشمگیری بر روی ساختمان قلعه به وجود آمده است.

یکی از بناهای تاریخی خرم آباد

یکی از بناهای تاریخی خرم آباد

موزه توریستی موجود در قلعه :

موزه قلعه فلک الافلاک تنها موزه مردم شناسی استان لرستان می باشد که در دوران حکومت پهلوی در شهر خرم آباد راه اندازی شده است. این موزه تاریخی می تواند اطلاعات بسیار جامع و قابل توجهی از فرهنگ، هنر، آداب و رسوم و تاریخ لرستان در اختیار علاقه مندان قرار دهد. شما می توانید درون این موزه تاریخی بخش های مختلف مرتبط با تجهیزات نظامی، ظروف تاریخی، بخش فرهنگی و ... را به طور همزمان مشاهده فرمایید.

در انتها توجه داشته باشید که دژ شاپور خواست تنها یکی از بناهای تاریخی خرم آباد می باشد و این شهر زیبا دارای جاذبه های توریستی متعددی است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید