یکی از چالش های اصلی مردان این است که در صورت اثبات رابطه نامشروع همسرشان، نفقه و مهریه به او تعلق می گیرد یا خیر. در این مطلب به پاسخ این پرسش که آیا به زن خیانتکار نفقه تعلق می گیرد؟ پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

آیا به زن خیانتکار نفقه تعلق می گیرد؟ + بهترین وکیل خانواده

به گزارش سلام نو، یکی از متداول‌ترین پرسش‌های آقایان این است که اگر رابطه نامشروع زن خود را ثابت کند، از پرداخت نفقه به او معاف خواهد بود یا خیر؟

از جمله مهم‌ترین حقوقی که زن به موجب انعقاد عقد نکاح از آن برخوردار می‌شود، حق دریافت نفقه است. بر اساس شرع و قانون مدنی، مرد، مکلف شده است تا علاوه بر نفقه فرزندان خود، نفقه زن را نیز به وی بپردازد.

تعریف نفقه زن

بر اساس ماده ۱۱۰۷قانون مدنی:” نفقه زن، عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن. از قبیل مسکن، البسه، نان، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم، در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.” بنابراین، در تعریف نفقه باید گفت، نفقه مالی است برای رفع نیازهای زن، که مرد موظف شده است که این مال را پرداخت کند. همچنین، او وظیفه دارد تا تمامی نیازهای مادی زن را بر اساس عرف جامعه برطرف کند.

آیا در صورت اثبات رابطه نامشروع زن، نفقه پرداخت می شود؟

پاسخ به این سوال منفی است. اثبات خیانت زن موجب عدم تعلق نفقه به وی نمی‌شود و زن همچنان مستحق دریافت نفقه خود است.

دلیل این امر که اثبات رابطه نامشروع زن موجب محروم شدن او از دریافت نفقه نمی‌شود به این جهت است که: موجب و سبب اینکه زن از شوهر خویش نفقه دریافت می‌کند، موجب و دلیل قانونی است، تحت عنوان تمکین عام و خاص.

لذا صرفا با اثبات عدم تمکین زن، می‌توان به او نفقه نپرداخت. رابطه نامشروع هرچند اثبات گردد به تنهایی دلیلی برای جواز عدم پرداخت نفقه نیست.

آیا به زن خیانتکار نفقه تعلق می گیرد؟ + بهترین وکیل خانواده

تکلیف نفقه بعد از طلاق زن

در پاسخ به این سوال که آیا بعد از طلاق نفقه به زن تعلق می‌گیرد باید بگوییم، اصولا نفقه بعد از طلاق زن، بر عهده مرد نیست مگر در دو حالت که عبارتند از:

بارداری زن: دراین‌صورت، صرف نظر از نوع طلاق، تا پایان وضع حمل، مرد ملزم به پرداخت نفقه است. البته بعد از وضع حمل نیز مرد، همچنان، موظف به پرداخت نفقه فرزند خود است؛ اما در خصوص پرداخت نفقه زوجه، دیگر وظیفه ای ندارد.

طلاق رجعی: در پاسخ به این سوال که آیا بعد از طلاق نفقه به زن تعلق میگیرد باید بگوییم، در صورتی که طلاق از نوع طلاق رجعی باشد زن، موظف است تا پایان مدت عده طلاق، در منزل همسرش سکونت نماید. در مقابل، شوهر هم موظف است که نفقه این مدت را به وی بپردازد تا مدت عده به پایان برسد.

نفقه و مهریه در هر صورت به زن تعلق میگیرد و به بحث رابطه نامشروع ارتباطی ندارد . درصورتی که زوجه تمکین کند مستحق نفقه خواهد بود و اجرت المثل هم مطابق نظر کارشناس و شرایط موجود انجام خواهد شد و به زوجه تعلق خواهد گرفت .


 

آیا به زن خیانتکار نفقه تعلق می گیرد؟ + بهترین وکیل خانواده

بیشتر بخوانید: آیا مهریه زن خیانتکار به او تعلق می گیرد؟ + بهترین وکیل مهریه

در چه زمانی نفقه به زن تعلق نمی گیرد ؟

یکی از جمله تکالیف و وظایف مرد در هنگام عقد دائم و پس از آن پرداخت نمودن نفقه و تامین آن می باشد . جواب این است که از زمانی که عقد بین زن و شوهر خوانده می شود حقوق این دو نسبت به هم دیگر شروع خواهد شد .

باتوجه به قانون زمانی که زن بدون دلیل شرعی وقانونی از انجام وظایف زن بودن خود دوری نماید حق نفقه نخواهد داشت .

با توجه به آنچه گفته شد تامین نفقه توسط مرد یکی از وظایف خاص و عام زناشویی می‌باشد که بروی فرض است ، و در صورتی که زن از انجام دادن این وظیفه قانونی و شرعی خود نسبت به مرد دوری نمایند نفقه شامل حال او نخواهد شد .

اما این در حالی است که امتناع از از انجام دادن وظیفه زناشویی اگر به واسطه مانع شرعی و موجه باشد; یعنی اینکه در صورتیکه زن به دلیل بیماری یا وجود شرایط خاص نتوانست همسرش را تمکین نماید

در طی آن حق نفقه به او تعلق گرفته و این حق از وی سلب نخواهد شد .
همانگونه که مطرح شد مرد در مقابل همسر دائمی خویش وظیفه پرداخت نکردن نفقه و تامین خرج و مخارج او را بر عهده دارد اما در صورتی که این تکلیف مهم خود را انجام ندهد

و حقوق همسرش را بدون دلیل شرعی و قانونی تامین ننماید، زن این اجازه را دارد که با زندگی در محل سکونت خویش به دادگاه مراجعه نموده و دادخواستی را نسبت به شوهرش که مرد را ملزم به پرداخت نمودن نفقه ماهیانه و همچنین نفقه معوقه ملزم کند از طریق دادگاه محکوم نماید .
بر این اساس درخواست زن از جهت نفقه جزء اولین طلب های است که حتی در شرایط ورشکستگی مالی مرد نیز زن ب دیگر طلبکاران اولویت خواهد داشت .

نحوه پرداخت مهریه به زن خیانتکار

مهریه به زوجه تعلق می ‌گیرد و مهریه زن خیانتکار نیز بر اساس قانون و شرع پرداخت می ‌گردد.

چرا که طبق گفته‌ها مهریه حق قانونی و شرعی زن بوده و نمی ‌توان این حق را پایمال کرد. مهریه زنی که خیانت کرده است، مهریه زنی که از تمکین به همسر خویش خودداری می‌ نماید، مهریه در هنگام عقد و مهریه دختر باکره و نیز مهریه زن نازا باید پرداخت گردد.

ولی در صورتی‌که زوج خیانت همسر خویش را ببیند و بر خیانت همسر خود مسجل باشد و توانایی اثبات آن را در محضر دادگاه داشته باشد، این امکان را خواهد داشت که از همسر خویش شکایت کند و درخواست مجازات کیفری را از قانون به جهت او داشته باشد.

قانون نیز مطابق با احکام اسلامی، زنی که به شوهر خویش خیانت کرده باشد و با مردی دیگر رابطه نامشروع داشته باشد را مجازات خواهد نمود و زوج این حق را خواهد داشت که همسر خویش را طلاق دهد.

لیکن همچنان پرداخت مهریه زوجه از جانب مرد به قوت خود باقی می ‌ماند. با این حال در طلاق توافقی، به علت خیانت زوجه، چنانچه زن از شوهر خود تقاضا کند که از مجازات قانونی او صرف نظر نماید و به دادگاه به دلیل خیانتش شکایت نکند، زوج نیز در ازای آن می‌ تواند از زوجه بخواهد که قانوناً از مهریه خود صرف نظر نماید.

در این صورت زوج می‌تواند مهریه همسر خود را که خیانت کرده است را پرداخت نکند. البته لازم به ذکر است که در صورت اظهار خیانت زوجه از جانب مرد، باید آن را به اثبات برساند که از جمله راه‌های اثبات آن اقرار خود زن می ‌باشد.

در مورد عدم تمکین زوجه و خیانت او، کاملا موضوعی جداگانه است و دلیل عدم پرداخت مهریه از جانب مرد را نمی‌توان دلیل بر عدم تمکین زوجه نزد قاضی مطرح کرد.

چراکه تمکین منوط به مسئله نفقه و پرداخت آن می‌شود نه مهریه. به هر حال مهریه دینی می ‌باشد که بر عهده مرد است و می‌بایست آن را به زوجه پرداخت کند حتی در صورتی‌ که زوجه در بهترین شرایط و امکانات رفاهی باشد. چون حقی است که مطابق با قانون و شرع به‌منظور زوجه در نظر گرفته شده است حتی اگر زن خیانت کرده باشد.

کد خبرنگار: ۲۸
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید