برخی متوجه خیانت همسر خود می شوند اما نمی دانند که آن را چگونه در دادگاه و مراجع قضایی ثابت کنند. در این مطلب به این سوال که راه های اثبات خیانت چیست پاسخ داده ایم و همچنین در ادامه به بررسی تکلیف مهریه زن خیانتکار پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

راه های اثبات خیانت چیست؟ + مهریه زن خیانتکار + بهترین وکیل خانواده

خیانت و مصادیق آن ابعاد مختلف دارد که در این مطلب به بررسی آن پرداخته ایم.

خیانت مرد را چگونه اثبات کنیم؟

خیانت صرفا رابطه جنسی و … نیست گاهی صرف ارتباط در فضای مجازی نیز خیانت به حساب می آید و به طور کلی اگر زنی در اثر این اتفاقات تحمل زندگی برای وی دشوار شده است.

می تواند با اثبات امر از دادگاه تقاضای طلاق کند برای ادله هم می تواند از شهادت شهود یا مکالمات آنان در فضای مجازی استفاده کرد.

برای مثال از آن پیام ها اسکرین شات گرفته شود.

البته پذیرش درخواست طلاق بستگی به نظر دادگاه دارد اما در صورتی که مرد به این کارها عادت کرده باشد به طور قطع  می تواند مصداق عسر و حرج باشد.

در پایین به نمونه رایی اشاره می شود که دادگاه طلاق به دلیل رابطه نامشروع زوج یا مرد  را قبول نکرده است.

اگر اثبات مربوط به زنا و رابطه جنسی وی باشد کمی اثبات ِ دشوار است و برای استفاده از شاهد ۴ نفر مرد لازم است و اگر خود مرد بخواهد اقرار کند ۴ بار باید اقرار کند.

برای اثبات باقی موارد خیانت مثل رابطه ای غیر زنا مثل رابطه اینترنتی یا بوسیدن و… می توان از ۲ شاهد یا اسکرین شات پیام ها، عکس های شخصی آنان و یا اقرار خود شخص برای یک بار کافی است زیرا این بر خلاف مورد قبل جنبه تعزیری دارد نه حدی.

خیانت و مصادیق آن ابعاد مختلف دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

راه های اثبات خیانت چیست؟ + مهریه زن خیانتکار + بهترین وکیل خانواده

مجازات خیانت مرد به زن

خیانت ممکن است به صورت ارتباط جنسی مرد با نامحرم باشد که در اینجا به واسطه آن که  وی متاهل است و زنای محصنه ارتکاب یافته است حکم وی اعدام خواهد بود.

اما اگر رابطه نامشروع به صورت مادون زنا مثل در آغوش کشیدن، بوسیدن، پیام هایی با محتوای جنسی و… باشد و صرف قدم زدن در پارک و خیابان رابطه نامشروع نیست ولی به غیر از این موارد که طبق ماده فوق باشد مشمول ماده ۶۳۷ قانون مجازات بخش تعزیرات خواهد بود و مجازات آن شلاق تا ۹۹ ضربه می باشد.

ماده ۶۳۷- هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه ‌کننده تعزیر می‌شود.

طلاق به دلیل خیانت مرد

بجز مجازات هایی که در بالا گفتیم زن می تواند با اثبات عسر و حرج خود و قابل تحمل نبودن زندگی با مردی که ثبات اخلاقی ندارد  و وفادار به زندگی نبوده  از دادگاه تقاضای طلاق کند.

در این صورت اگر حکم دادگاه مبنی بر طلاق باشد وی مستحق مهریه در هر حال خواهد بود و از حقوق مالی خود بهره می برد.

موارد خیانت زن به مرد چیست؟

در این بخش قصد داریم مهریه زن خیانتکار را براساس انواع رابطه نامشروع، بررسی کنیم. پس با ما همراه شوید.

رابطه نامشروع دون زنا: هر گونه رابطه نامشروع ازقبیل بوسیدن، در آغوش کشیدن و لمس کردن که  بین زن و مرد نامحرم صورت گیرد؛ رابطه دون زنا محسوب می شود. این رابطه جرم کمتر از زنا دارد.  یعنی رابطه جنسی دخول آلت تناسلی مرد به داخل مقعد یا آلت تناسلی زن اتفاق نیفتاده است.

بنابراین اگر این رابطه از طرف زن شوهردار صورت گیرد؛ جرم خیانت زن شوهردار محسوب می شود. در صورتی که مرد از بابت این نوع خیانت زن از او شاکی باشد و زن براساس دلایلی که مرد ارائه می دهد؛ محکوم گردد، اما حتی در این شرایط باید مهریه زن خیانتکار، از سوی شوهر او پرداخت گردد.

رابطه نامشروع زنا: اگر برقراری رابطه جنسی از طریق دخول اندام تناسلی مرد نامحرم به داخل مقعد یا آلت تناسلی زن اتفاق افتد؛ رابطه از نوع زنا است. حال ممکن است این رابطه نامشروع از طرف زن شوهردار باشد و باعث جرم خیانت زن گردد.

همانطور که در رابطه نامشروع دون زنا بیان شد؛ در این مورد نیز مهریه زن خیانتکار محفوظ است. حتی اگر جرم خیانتش اثبات گردد.

راه های اثبات خیانت چیست؟ + مهریه زن خیانتکار + بهترین وکیل خانواده

راه‌ های اثبات خیانت زن چیست؟

  • یکی از راه‌های اثبات خیانت زن، اقرار گرفتن از او در حضور قاضی پرونده و شهادت شاهدان است. قاضی پرونده نیز طبق قانون، مجازات زن خیانت کار را مشخص می‌کند.
  • اگر در خیانت زن، زنا اتفاق افتاده باشد، برای اثبات آن علاوه بر اقرار فرد خیانت کار، شهادت ۴ مرد (بالغ، عاقل، با ایمان و عادل) یا شهادت ۳ مرد و ۲ زن عادل نیز الزامی است.
  • ارائه عکس، فیلم و پیامک‌ از خیانت زن نیز یکی از راه‌های اثبات خیانت زن است اما تنها با استناد به این موارد، جرم خیانت زن اثبات نمی‌شود. برای اجرای حکم خیانت همسر، نیاز به دریافت دستور قاضی برای گرفتن پرینت مکالمات و پیامک‌های فرد خیانت کار است.
  • یکی دیگر از روش‌های اثبات جرم خیانت زن، علم قاضی است. قاضی با توجه به اقرار فرد خیانت کار، اظهارات شهود و انجام تحقیقات در حوزه پرونده، نسبت به جرم زن اطمینان حاصل می‌کند.

مجازات خیانت زن به چه صورت است؟

  • مجازات خیانت زن با توجه به نوع خیانتی که به شوهر خود می‌کند، به صورت زیر است:
  • روابط جنسی خارج از ازدواج در میان زن و مرد غریبه (در حد بوسیدن و بغل کردن) رابطه نامشروع محسوب شده و مجازات زن از ۱ تا ۹۹ ضربه شلاق تعزیری است. (میزان دقیق شلاق را قاضی با توجه به شرایط طرفین مشخص می‌کند)
  • اگر زن مرتکب زنا (در بین زن و مرد غریبه دخول صورت گیرد) شود، زنای او محصنه محسوب شده و مجازات این زن خیانت کار، سنگسار است. (اجرای حکم سنگسار شرایط خاصی دارد).

مجازات رابطه نامشروع تلفنی چیست؟

در رابطه نامشروع پیامکی و تلفنی زن و مرد نامحرم، با ارسال پیام‌های عاشقانه و غیر اخلاقی، با یکدیگر، ارتباط برقرار می‌کنند. اثبات خیانت زن در رابطه نامشروع تلفنی در صورتی امکان پذیر است که قاضی، با دیدن پیام‌ها و مکالمات، اطمینان حاصل کند که رابطه نامشروع، میان زن و مرد نامحرم وجود داشته است. حکم خیانت زن در صورت اثبات خیانت، ۹۹ ضربه شلاق تعزیری خواهد بود.
 

اثبات خیانت از طریق چت

راه های اثبات خیانت زن از طریق چت عبارتند از:

  • دسترسی به پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی شخص خیانت کار از طریق اپراتور یا شبکه‌های اجتماعی
  • اقرار زن به خیانت خود
  • دسترسی به محتوای تلفن متهم
  • اقرار شاهدان مطلع به خیانت زن

طبق قانون اگر شوهری از زن خود به علت خیانت از طریق چت، شاکی است، باید به دادگاه مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح کند. در صورتی درخواست مجازات زن خیانت کار امکان پذیر است که مرد دلایل و مدارک کافی برای اثبات خیانت زن از طریق چت را به دادگاه ارائه دهد.

بنابراین با توجه به موارد ذکر شده، اگر مردی نسبت به خیانت زن خود اطمینان کافی ندارد، باید از اقدام به شکایت خودداری کند زیرا در صورت عدم اثبات خیانت زن، به جرم تهمت و افترا محکوم می‌شود.
 

دلیل تعلق مهریه به زن خیانتکار با وجود خیانت او

 اکنون لازم است به دلیلی که موجب پرداخت مهریه زن خیانتکار می شود؛ اشاره کنیم و بدانیم چرا حتی زمانی که مرد متوجه خیانت همسر خود می شود، باز هم مهریه زن خیانتکار باید پرداخت گردد.

زمانی که عقد ازدواج بین دو نفر برقرار می شود؛  مهریه زن قابل پرداخت توسط شوهر می باشد و زن می تواند آن را طلب نماید. زن مالک مهریه خود است و هرگونه دخل و تصرفی می تواند در آن داشته باشد.

براساس ماده 1082 قانون مدنی: " به مجرد عقد، زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید."

پس باید گفت: بله، مهریه زن خیانتکار در صورت ارتکاب جرم خیانت نیز به وی تعلق می گیرد و اگرچه عمل خیانت زن،  قبیح  و نادرست می باشد؛ اما مهریه زن دینی است که مرد در قبال همسر خود دارد و باید پرداخت کند و ربطی به رابطه  نامشروع  زن ندارد.

راه های اثبات خیانت چیست؟ + مهریه زن خیانتکار + بهترین وکیل خانواده



بهترین وکیل خانواده 

مسائلی مانند درخواست طلاق یا و مشاوره با وکیل مهریه در ابتدای امر شاید ساده به نظر برسند و این طور به نظر برسد که افراد خود می توانند بدون مراجعه به یک وکیل متخصص و دریافت مشاوره یا واگذاری پرونده به وکیل مذکور در دادگاه ها و محاکم اقدام به طرح دعوی کرده و موضوع را به تنهایی پیش ببرند. اما این تصور کاملا غلط است. مسائل حقوق خانواده چنان فنی و پیچیده هستند که با کوچکترین سهل انگاری ممکن است مشکلات جبران ناپذیری برای فرد به وجود بیاید. مثلا تصور کنید مادری که به شدت وابسته فرزند خود است در دادگاه حضانت کودک را از دست بدهد! یا زنی را در نظر بگیرید که بخشی از مهریه خود را از دست داده و پشتوانه مال خود را برای شروع زندگی به تنهایی از دست بدهد. بنابراین سعی کنید بهترین وکیل خانواده را برای مشاوره حقوقی انتخاب کنید.

سخن پایانی 

مهریه زن به‌ واسطه عقد ازدواج که در ابتدای نکاح جاری می‌ گردد، به زوجه تعلق گرفته و در صورت مطالبه زوجه می‌بایست پرداخت گردد. این موضوع به مواردی که پس از ازدواج مانند خیانت زوجه و یا برقرای رابطه مشروع نداشته و حتی در صورتی ‌که زوجه به مرد خیانت نماید، در صورت مطالبه، مهریه زوجه خیانتکار می‌بایست از طریق مرد پرداخت گردد.

درصورتی ‌که زن خیانت کرده باشد و رابطه نامشروع داشته باشد، مرد درخصوص این مسئله می‌تواند از همسر خویش شکایت کیفری کند. ولی حق مهریه زن خیانتکار همچنان سر جای خود خواهد بود و در صورتی‌ که زن مهریه‌ خود را مطالبه نماید.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید