مهریه زن خیانتکار یکی از سوالات پرتکرار است. در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا در صورت اثبات خیانت زن، مهریه به او تعلق می‌گیرد یا خیر.

آیا در صورت اثبات خیانت زن، مهریه به او تعلق می‌گیرد؟ + بهترین وکیل خانواده

عقد ازدواج یا نکاح ، مانند سایر عقود ، سبب می شود که حقوق و تکالیفی به عهده زوجین قرار گیرد . به عنوان مثال ، مرد مکلف است که در عقد دائم به زن خود نفقه دهد و در مقابل ، زن موطف به تمکین شده است .

یکی دیگر از تکالیف مالی مهمی که در عقد نکاح به وجود می آید ، تکلیف مرد از بابت پرداخت مهریه به زن است . اما آیا این تکلیف به دنبال فروپاشی کانون خانواده و از بین رفتن صمیمیت میان زوجین در اثر خیانت زن از بین خواهد رفت ؟ به عنوان مثال ، در صورتی که زن به همسر خود خیانت نماید یا مرتکب رابطه نامشروع شود ، آیا همچنان حق مهریه دریافت خواهد داشت ؟ به عبارت دیگر ، آیا به زن خیانتکار مهریه تعلق می گیرد ؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی تکلیف مهریه زن خیانتکار بپردازیم . بنابراین ابتدا به توضیح کلیاتی در خصوص حق مهریه زن پرداخته و در ادامه مهریه زن خیانتکار را بررسی می نماییم .

خیانت از نگاه قانون چگونه است؟

مهریه زن خیانتکار یکی از مباحث قابل تامل و مهم، می باشد. اما به دلیل حساسیت موضوع ابتدا به تعریف خیانت و موارد آن از جانب زن می پردازیم. خیانت در لغت به معنای عهد و پیمانی است که به صورت پنهانی نقض شده باشد و اگر این خیانت از طرف زن باشد؛ او خائن محسوب می گردد.

طبق قانون مجازات اسلامی روابط نامشروع از طرف هر کدام از زوجین باشد، عملی حرام بوده و جزو مصادیق جرم (خیانت) محسوب می شود.

امروزه بسیاری از خانواده ها آسیب پذیر شده اند و این موضوع منجر به خیانت زوجین شده است. ایجاد رابطه نامشروع، باعث بر هم خوردن روابط زن و شوهر می گردد. در نتیجه گاهی نیز منجر به طلاق می شود.

حال به موارد خیانت زن به مرد اشاره می کنیم.

حق مهریه زن به چه نحوی است؟

بر اساس قانون مدنی وقتی عقدی بین دو نفر جاری می‌شود، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی در آن داشته باشد. در واقع وقتی عقد نکاح به طور صحیح انجام شود، زن مالک مهریه می شود.

اگر مهریه زن مثلا خانه یا زمین باشد هر موقع که خواست و اراده کند، می‌تواند مهریه را مطالبه نماید و اگر بخواهد می‌تواند مهریه را به شوهرش ببخشد.

به همین دلیل، مهریه حق زن است و زن می‌تواند هر نوع تصرفی در مهریه داشته باشد.

آیا در صورت اثبات خیانت زن، مهریه به او تعلق می‌گیرد؟ + بهترین وکیل خانواده

مهریه زن خیانتکار 

 هنگامی که عقد ازدواج میان زوجین صورت گرفته باشد، زن مالک مهریه شده و حق مهریه به او تعلق خواهد گرفت. از این‌رو چنانچه حتی زن خیانت کرده باشد و رابطه نامشروع داشته باشد، مرد درخصوص این مسئله می ‌تواند از همسر خویش شکایت کیفری کند. ولی حق مهریه زن خیانتکار همچنان سر جای خود خواهد بود و در صورتی‌ که زن مهریه‌ خود را مطالبه نماید، زوج وظیفه خواهد داشت که مهریه را پرداخت نماید.

از این‌رو برقراری رابطه نامشروع و خیانت زن موجب از میان رفتن حق مهریه زن نمی‌ شود؛ زیرا حق مهریه جهت زوجه در هنگام عقد ازدواج واقع گردیده است و در همان زمان زوج مکلف به پرداخت آن شده است.

با این حال چنانچه زوج متوجه خیانت همسر خویش گردد و بخواهد از زوجه شکایت کند، زوجین می‌ توانند با طلاق توافقی شرط کنند که اگر مرد از شکایت خود نسبت به زن خیانتکار صرف نظر کند، زوجه نیز مهریه خویش را به‌ صورت تمام و کمال به مرد بذل کند.

در صورتی‌ که عقد دو نفر پیش از این که با یکدیگر رابطه زناشویی داشته باشند، به دلیل خیانت زوجه به شوهر و یا داشتن رابطه نامشروع با فرد دیگری منجر به طلاق گردد، حق مهریه زوجه نصف مهریه تعیین شده خواهد بود. چراکه بر اساس قانون، مهریه زوجه در دوران عقد نصف می ‌باشد.

لازم به ذکر است که به علت نداشتن رابطه زناشویی حق مهریه زوجه در این رابطه نصف می‌ گردد و هیچ دلیل دیگری حتی خیانت زن به مرد، تاثیری در کم کردن میزان مهریه تعیین شده نخواهد داشت.

متاسفانه در حال حاضر عده‌ای از مردان از ترفندهای ندادن مهریه بهره می‌ برند و مهریه زن‌ها را پرداخت نمی‌کنند. به‌ عنوان مثال عده‌ای حسابی به نام زوجه خود باز می ‌کنند و با واریز پول‌ به حساب آن‌ها ادعا می ‌کنند که به این صورت مهریه را پرداخت کرده‌اند.

سوالات متداول مربوط به با مهریه زن خیانکار

اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق می گیرد یا نه؟

جواب این سوال بدین صورت است که در صورتی که زن دلیلی محکمه‌پسند مطرح کند و نشان دهد که مرد حق و حقوق او را پرداخت نمی‌کند، مهریه به طور کامل به او داده می‌شود. اما اگر زن بدون دلیل درخواست مهریه کند، مهریه به او تعلق نمی‌گیرد.

آیا زنی که مهریه می گیرد می تواند ازدواج کند؟

بله. طبق قانون زن می‌تواند در صورت ازدواج مجدد مهریه قبلی خود را دریافت کند.

قانون جدید مهریه به چه صورت است؟

طبق قوانین جدید مجازات حبس برای مهریه تنها تا 110 سکه می‌باشد و برای بیشتر از آن پیگیری نمی‌توان کرد.

مهریه زنی که بچه دار نمی شود به چه صورت است؟

اگر رابطه زناشویی با وی برقرار شده باشد، کل مهریه و در غیر این صورت نصف به او تعلق می‌گیرد.

آیا در صورت اثبات خیانت زن، مهریه به او تعلق می‌گیرد؟ + بهترین وکیل خانواده

بهترین وکیل خانواده برای مهریه 

وکیل مهریه، وکیل خانواده واقف به امور مهریه است که می تواند برای مطالبه مهریه به زن کمک کند.

مهریه به خصوص در شرایط عندالمطالبه یک سند لازم الاجرا می باشد و مرد ملزم به پرداخت آن است. اما مطالبه مهریه روند قانونی به خصوصی دارد که به کمک وکیل مهریه نیازی به دست و پنجه نرم کردن با این روند نخواهد بود و وکیل مهریه مراحل قانونی را طی خواهد کرد.

نیاز به حضور وکیل مهریه زمانی که مهریه به صورت عندالاستطاعه تعریف شود پر رنگ تر می شود . در این شرایط باید اثبات شود که مرد از لحاظ مالی توانایی پرداخت مهریه تعیین شده را دارد و بدون حضور وکیل مهریه آگاه و با تجربه، ممکن است این مرحله با شکست مواجه شود.

وکیل مهریه به واسطه آگاهی و تجربه خود ترفند های پنهان سازی استطاعت مالی را می داند و در صورتی که مرد قصد داشته باشد به کمک این ترفندها از پرداخت مهریه سرباز زند، دست او را رو کند.


بیشتر بخوانید: 
قوانین طلاق توافقی که از آن بی خبری + بهترین وکیل خانواده
قوانین جدید مهریه با بالا رفتن قیمت سکه + بهترین وکیل مهریه

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید