امروزه متاسفانه در ایران نرخ طلاق روز به روز در حال افزایش است. یکی از راحت ترین راه های طلاق، طلاق توافقی است. در این مطلب به بررسی قوانین، شرایط و مراحل طلاق توافقی پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

قوانین طلاق توافقی که از آن بی خبری + بهترین وکیل خانواده

به گزارش سلام نو، در طلاق توافقی زن و شوهر می‌بایستی در مورد کلیه مسائل مربوط به مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و زمان و نحوه ملاقات، جهیزیه و اجرت‌المثل و … توافق کنند تا زودتر به هدفشان برسند. دادگاه هر توافقی در این موارد را در حکمی که صادر می‌کند درنظر می‌گیرد و آن را در گواهی عدم امکان سازش که یکی از مهم‌ترین مدارک برای طلاق توافقی است، ذکر می‌کند.

طلاق توافقی 

یکی از انواع طلاق، طلاق توافقی است که در متون قانونی تعریف نشده است طلاق توافقی که در آن زن و مرد توافق می‌کنند از یکدیگر جدا شوند و این توافق در حکم دادگاه ثبت می‌شود و ضمانت اجرای قانونی پیدا می‌کند. در واقع همانطور که از نام این نوع طلاق بر می آید طلاقی است که همه چیز در مورد آن بر حسب توافق بوده و زن و شوهر برای اینکه از یکدیگر جدا شوند یکسری توافقاتی را انجام می دهند که این نوع طلاق ، طلاق باین می باشد .

قوانین طلاق توافقی که از آن بی خبری + بهترین وکیل خانواده

نکات طلاق توافقی

  • برای انجام طلاق توافقی و ثبت آن نیاز به انجام مشاوره و گذراندن دوره‌های آن می‌باشد.
  • در طلاق توافقی باید توافق‌نامه وجود داشته باشد و زوجین در آن مسائلی مانند مهریه، نفقه، حضانت و اجرت‌المثل و غیره را مشخص کرده باشند. برای مثال زوجه حتی می‌تواند تمام مهریه خود را ببخشد اما باید این موضوع را در توافق‌نامه ذکر نماید.
  • هزینه‌های انجام طلاق توافقی برعهده طرفین است و زوجین باید بر سر آن نیز توافق کرده یا هرکدام به‌ صورت مساوی حق خود را بپردازند.
  • برخی اوقات گواهی عدم امکان سازش درصورتی برای زوجین صادر می‌شود که گواهی عدم بارداری نیز داشته باشند. فلذا بهتر به‌ نظر می‌رسد که زوجه این گواهی را نیز تهیه کند تا مشکلی از این بابت پیش نیاید.
  • پشیمانی زوجین یا حتی یکی از آن‌ها تا پیش از صدور گواهی عدم امکان سازش ممکن است و هرکدام از آن‌ها ابراز پشیمانی کنند، این گواهی صادر نخواهد شد و ادامه روند دادرسی لغو می‌شود.

مراحل طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زن و مرد هر دو تمایل به جدایی دارند و بر سر مسائل مالی مانند مهریه، نفقه و اجرت المثل و همچنین مسایل غیرمالی مانند حضانت فرزندان  توافق کرده‌اند. در این زمان، برای ثبت و اجرای طلاق باید مراحلی طی‌گردد. پس اگر احیانا شما هم از آن دسته افرادی هستید که نیاز به اطلاعاتی در این زمینه دارید، متن زیر می‌تواند راه‌گشای شما باشد. مراحل طلاق توافقی به ترتیب عبارتند از:

۱.  به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی مراجعه کنید

 بنابر اعلام دادگستری کل استان تهران از آذر ماه ۹۷، ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، صرفا با ارائه گواهی عدم انصراف از طلاق که توسط مراکز مشاوره خانواده بهزیستی صادر گردیده، امکان‌پذیر است. کسانی که متقاضی طلاق توافقی هستند، باید طبق فرایند ذیل ابتدا به سامانه تصمیم مراجعه کرده و پس از تشکیل پرونده، جلسات مشاوره را بگذرانند. مراحل این کار به این شکل است.

  1. مراجعه متقاضی به سایت zaman.behzisti.net سامانه تصمیم.
  2. نوبت‌گیری اینترنتی از مرکز ارزیابی اولیه
  3. مراجعه متقاضی به مرکز ارزیابی اولیه  طبق نوبت دریافتی
  4. پذیرش و ارزیابی اولیه (حدود ۴۰ دقیقه) در مرکز ارزیابی اولیه
  5. اعلام نظر مرکز ارزیاب اولیه به واحد ارجاع
  6. ارجاع پرونده به مراکز مشاوره یا کلینیک‌های مددکاری توسط واحد ارجاع
  7. مراجعه متقاضی به مرکز مشاوره یا کلینیک مددکاری
  8. برگزاری جلسات مشاوره، مددکاری و … در مرکز مشاوره یا کلینیک مددکاری
  9. اعلام نظر مراکز مشاوره یا کلینیک‌های مددکاری – برگزاری ۵ جلسه در حداقل ۴۵ روز از زمان ارجاع مرکز ارزیاب اولیه به مرکز مشاوره یا کلینیک مددکاری
  10. ارجاع فرم اعلام نظر به واحد ارجاع توسط مرکز مشاوره یا کلینیک مددکاری
  11. اگر جلسات مشاوره و مددکاری منجر به سازش شود، پرونده توسط واحد ارجاع بایگانی می شود.
  12. اگر نتیجه پرونده عدم سازش باشد ،پرونده به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارسال خواهد شد.

کل این فرایند اینترنتی است و نوبت‌گیری، ارجاع و پاسخ‌دهی مراکز مشاوره یا کلینیک‌های مددکاری، اینترنتی خواهد بود و برگه کاغذی اعتبار قانونی نخواهد داشت.

قوانین طلاق توافقی که از آن بی خبری + بهترین وکیل خانواده

۲. دادخواست طلاق توافقی ثبت می شود

پس از مراجعه زوجین به بهزیستی و گرفتن گواهی عدم انصراف از این مرکز، طرفین یا وکیل ایشان با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی می‌کنند. در متن دادخواست باید به توافقات انجام شده توسط زن و مرد اشاره شود. پس از ثبت دادخواست در دفاتر الکترونیک، این دادخواست از طریق سامانه به دادگاه خانواده مربوطه ارسال و از طریق واحد ارجاع، شعبه مربوطه نیز مشخص خواهد شد.

۳. جلسه رسیدگی تعیین و برگزار می شود

پس از این که پرونده توسط مدیر دفتر شعبه کنترل شد، با دستور ریاست شعبه، وقت رسیدگی تعیین و به طرفین یا وکیل ایشان ابلاغ خواهد شد. قاضی پس از تشکیل جلسه و مشاهده نظر کارشناس و با در نظر گرفتن توافقات انجام‌شده، اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش خواهد کرد. البته باید دانست که طبق قانون در طلاق توافقی، نیازی به ارجاع به داوری نیست و همان نظر کارشناسی برای صدور حکم کافی است.

باید توجه داشت که اگر زن باکره باشد، دادگاه قبل از صدور حکم، اقدام به ارجاع زن به سازمان پزشکی قانونی خواهد کرد. پزشکی قانونی با بررسی وضعیت باکره بودن یا نبودن زن، اقدام به صدور گواهی بکارت خواهد کرد. ممکن است بگویید که در طلاق توافقی زن و مرد در مورد همه چیز توافق کرده‌اند، پس چه نیازی به این گواهی است؟‌ این گواهی حتما برای پاک کردن نام همسر از شناسنامه به کار شما خواهد آمد.

۴. در دفترخانه طلاق حضور یابید

چهارمین مرحله از مراحل طلاق توافقی، حضور طرفین یا وکیل ایشان در دفترخانه ثبت طلاق است. گواهی عدم امکان سازش دارای اعتباری به مدت ۳ ماه از تاریخ قطعیت حکم است و از آنجا که طلاق توافقی است،  طرفین حق تجدیدنظرخواهی و فرجام‌خواهی را از خود ساقط می‌کنند تا روند کار تسریع شود. بنابراین تا ۳ ماه از تاریخ صدور حکم، زوج یا وکیل او باید با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش، به دفترخانه مراجعه کند تا طلاق ایشان ثبت گردد. در غیر این‌ صورت، مجددا باید اقدام به تشکیل پرونده و ثبت دادخواست طلاق کنند و مراحل طلاق توافقی را از ابتدا طی کنند.

ثبت طلاق نیاز به آزمایش بارداری دارد، مگر این که طرفین خود اقرار به وجود جنین کنند. البته وجود جنین مانع از ثبت طلاق نبوده و تنها مدت عده زن در این حالت، تا زمان وضع حمل او خواهد بود.

طلاق توافقی چه قدر طول می کشد؟

همان ‌طور که می‌دانید رویه مشخصی برای اعلام مدت‌زمان طلاق توافقی وجود ندارد اما شما با داشتن بهترین وکیل خانواده می‌توانید این زمان را به حداقل ممکن برسانید حتی به ۲ الی ۱۰ روز کاهش دهید. همچنین توصیه ما به شما این است که نه در طلاق توافقی بلکه در هر پرونده ای حتما وکیل داشته باشید چرا که در طول یک پرونده مشکلات بسیار زیادی برایتان به وجود می‌آید پس داشتن یک وکیل مجرب می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

مرحله مشاوره از مراحل طلاق توافقی اجباری می‌باشد که خود به‌تنهایی ۴۵ روز به طول خواهد انجامید و مراحل دیگر در فوق که اشاره شده‌است مدت‌زمان مشخصی ندارد و بستگی به تعداد مراجعین و پرونده‌ها دارد پس نمی‌توان زمان مشخصی برای این نوع از پرونده‌ها عنوان کرد.

آیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق می گیرد؟

در طلاق توافقی عموماً مهریه به زن تعلق می گیرد. همانطور که می دانیم در طلاق معمولاً زوجه متحمل بیشترین عواقب و خسارات پس از طلاق خواهد شد. مهریه برای کمک به جبران این عواقب مالی و ایجاد ثبات مالی برای زن در این دوران سخت می باشد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی چیست؟

اگر شما و همسرتان در مورد طلاق، توافق دارید، می توانید تقاضای طلاق توافقی بدهید. مدارک لازم

در این خصوص اصل سند ازدواج، اصل شناسنامه زن و مرد، کپی کارت ملی زن و مرد می باشد.

در صورت نبود اصل سند ازدواج  باید رونوشت آن را از دفترخانه محل عقد نکاح دریافت کنید.

گرفتن حضانت فرزند در طلاق توافقی

در حالت کلی حضانت فرزند با توجه به صلاحیت پدر یا مادر از طرف دادگاه مشخص می‌شود و یکی از آن‌ها عهده‌دار آن می‌گردند. حضانت فرزند اغلب اوقات به پدر اعطا می‌شود و با توجه به قانون، پدر دارای صلاحیت برای دارا شدن حق حضانت می‌باشد.

در صورتی‌ که با طلاق توافقی مواجه نباشیم و پدر قصد اعطای حق حضانت به مادر را نداشته باشد، مادر می‌تواند با اثبات عدم اهلیت پدر حق حضانت را از وی بگیرد.

برای مثال اگر اعتیاد یا فحاشی یا مصرف نوشیدنی‌های الکلی وی را ثابت کند حق حضانت فرزند از پدر ساقط می‌شود و برعهده مادر خواهد بود.

حضانت در طلاق توافقی به‌ طور کامل به توافق طرفین بستگی دارد و می‌توانند درباره آن تصمیم بگیرند که برعهده چه کسی باشد. در این نوع طلاق نیز اگر طرفین نتوانند تصمیم بگیرند و فرد صالح را انتخاب کنند، دادگاه وارد عمل می‌شود و آن را مشخص می‌کند.

قوانین طلاق توافقی که از آن بی خبری + بهترین وکیل خانواده

 انتخاب بهترین وکیل خانواده 

 طلاق توافقی با کمک وکیل خانواده که در این زمینه تجربه زیادی دارد،  امکان پذیر و راحت تر خواهد بود. با این حال، یافتن وکیلی که تخصص و تجربه لازم را داشته باشد و بتواند به شما کمک کند، کار ساده ای نخواهد بود. حتما در این زمینه از موسسات حقوقی معتبر کمک بگیرید. که در این صورت در زمان و تحمل استرس و هزینه های اضافی صرفه جویی خواهید کرد. نکته دیگر این است که یک وکیل باتجربه طلاق می تواند به شما کمک کند تا در مورد شرایط طلاق خود مذاکره کنید و به توافقی برسید که برای هر دو طرف منصفانه باشد.

گاهی زوجین به این نتیجه می رسند که نمی توانند به تنهایی به توافق برسند، ممکن است لازم باشد میانجیگری آشنا به حقوق خانواده به کمک آنها بیاید. یک وکیل خوب می تواند به هر سوالی که دارید پاسخ دهد و به شما کمک کند با آگاهی از حق و حقوق قانونی خود، بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرید.

حدود اختیارات وکیل در طلاق توافقی چیست؟

در پروسه طلاق توافقی ، یک وکیل می تواند در طول این فرآیند به زوجین راهنمایی و پشتیبانی کند، وکلا با آگاه ساختن موکلین خود در زمینه حقوق قانونی شان می توانند در توافقات اولیه و همچنین در روند انجام پروسه طلاق بهترین کمک کننده باشند. گاهی یکی از زوجین در طول انجام پروسه طلاق توافقی  ممکن است دچار شک و دودلی شود و از انجام ادامه فرآیند سر باز زند که در این صورت طرف مقابل شاید دچار سردرگمی و عدم توانایی برای تصمیم گیری درست شود،   اینجاست که حضور وکیل در کنار آن ها بسیار کمک کننده خواهد بود.

اگر بعد از طلاق توافقی زوج یا زوجه پشیمان شود چه اتفاقی می افتد؟ 

تا زمانی که طلاق ثبت رسمی نشده است امکان پشیمانی از طلاق توافقی وجود دارد. به این معنی که اگر یکی از طرفین در هر یک از مراحل طلاق توافقی و  ثبت درخواست، جلسات مشاوره و حتی بعد از رای نهایی دادگاه از طلاق توافقی منصرف شود و به دفتر رسمی ثبت طلاق نیاید طلاق توافقی امکان پذیر نمی باشد.
عجله زوجین و پشیمانی از تصمیمات احساسی از مضرات طلاق توافقی است؛ اولین علت این است که افراد از اینکه با عصبانیت و سرعت تصمیم به طلاق گرفته اند پشیمان می شوند  و دوم اینکه بعضاً از توافقات مالی انجام شده پشیمان می شوند که در صورت ثبت رسمی طلاق و گذشتن عده امکان برگشت نیست.

 پرداخت مهریه در طلاق عاطفی

مهریه در طلاق تواقفی بحث مهمی است. در طلاق توافقی باید نحوه پرداخت , عدم پرداخت, بخشیدن مهریه، مقداری که بذل کرده و مقداری که خواهان دریافت آن است و در کل مسئله مهریه شفاف و هر دور طرف در مورد آن به توافق رسیده باشند.

  • یا زوجه کل مهریه را بذل کرده و زوج قبول کرده.
  • یا مقدار مشخصی از مهریه بخشیده شده و زوج موظف است مابقی آن را در تاریخ معیین مثلا روز محضر پرداخت نماید.
  • یا کل مهریه ذکر شده در عقدنامه به زوجه پرداخت شود.
  • یا مهریه زوجه طبق توافق قسط بندی شود و زوج قبول به پرداخت قسط نماید. 

شرایط حذف نام همسر اول از شناسنامه در قانون ۱۴۰۱ 

سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد در شرایط زیر می توانید بعد از طلاق، نام همسر اول را حذف کنید.

  • حذف نام زوج از شناسنامه زوجه تنها در صورتی امکان‌پذیر است که در دوران عقد جدایی انجام شده باشد و دوشیزه بودن زوجه مطابق احکام قضایی و سند طلاق قابل استنباط باشد.
  • همچنین اگر همسر فردی فوت کند، در صورت ثبت شدن ازدواج، فرد می‌تواند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به حذف نام همسر فوت شده از شناسنامه‌اش اقدام و نام همسر فوت شده را از شناسنامه‌اش حذف کند.
  • همچنین زنانی که بیش از یک بار ازدواج می‌کنند، پس از ثبت ازدواج جدید، زن و مرد می‌توانند برای دریافت شناسنامه المثنی و حذف نام همسر سابق اقدام کنند.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید