۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱
کد خبر: 55411749

در سفر خود به یزد زیبا و مثال‌زدنی پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید و درباره چند جای دیدنی یزد بیشتر بدانید.

چند جای دیدنی یزد

سلام نو _ سرویس گردشگری: یزد مانند جواهری گرانبها در دل کویر ایران می‌درخشد و جلوه‌گری می‌کند. زمانی که قدم به این دیار زیبا و تاریخی می‌گذارید با انواع مختلفی از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی روبرو می‌شوید و از دیدن بادگیرها، خانه‌ها، کوچه‌های باریک، مساجد باشکوه و فیروزه‌ای و قلعه‌های قدیمی آن لذت می‌برید. در ادامه به تعدادی از جاهای دیدنی در یزد می‌پردازیم.

دیدنی‌های شگفت‌انگیز یزد

مسجد جامع‌ یزد: این ساختمان باشکوه، ایوانی بلند در شهر قدیمی یزد است که پایه‌ های آن متعلق به عصر ساسانیان است. دروازه ورودی این مسجد دو مناره با ارتفاع ۴۸ متر و کتبیه ‌هایی از قرن ۱۵ دارد. کاشی‌ های نفیس با شاهکارهای خوشنویسی از دیگر جاذبه ‌های چشمگیر این مسجد هستند.

آدرس :‌ خیابان امام خمینی، مقابل برج ساعت، انتهای خیابان مسجد جامع (بازدید رایگان ، ساعات بازدید ۶ صبح تا ۲۰ شب)

چند جای دیدنی یزد

مسجد امیر چخماق : این مسجد که به نام سازنده‌ اش امیر جلال‌ الدین چقماق مشهور است در دوره تیموری ساخته شده‌ و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده ‌است. مسجد در میدانی به همین نام واقع شده ‌است و کتبیه‌های آن از شهرت بالایی برخوردارند.

آدرس : میدان امیرچخماق در خیابان امام خمینی یزد و در کنار چهارراه شهدا (بازدید رایگان)

باغ دولت آباد یزد : هشت باغ دولت آباد از قدیمی ترین باغ های شهر یزد است که به دوره افشاریه باز می گردد. بادگیر این باغ با ۳۴ متر ارتفاع ، بلندترین بادگیر خشتی جهان به شمار می رود. باغ به دو قسمت اندرونی و بیرونی تقسیم می شود که بخش اندرونی محل سکونت حاکم بوده و بخش بیرونی شامل ساختمان‌ های مختلفی است که برای انجام کار های حکومتی استفاده می شدند. طرح این باغ از جالب ترین و خلاقانه ترین طراحی های ایرانی است و برای محفوظ کردن باغ از درختان بسیار بلند استفاده شده است . مساحت باغ در حدود ۷۰ هزار متر است. محصول این باغ وقف حرم حضرت علی علیه السلام در نجف است. این باغ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. (بلیط ۳۰۰۰ تومان ، ساعات بازدید ۷ صبح تا ۲۲ شب)

آدرس : خیابان شهید رجایی، بلوار دولت آباد

چند جای دیدنی یزد

شهر قدیم یزد: شهر قدیم یزد، یکی از قدیمی‌ ترین شهرهای جهان و شامل هزاران خانه باستانی است که بادگیرهای روی سقف آن هر بیننده ‌ای را مجذوب خود می‌ سازد. شهر قدیم گنجینه ‌ای از خانه‌ های خشتی و کوچه‌ های باریک و قدیمی است. برخی از خانه‌ های این قسمت به اقامت‌گاه‌ های بومی تغییر کرده‌ اند و شما را با خود به سال‌ های دور خواهند برد.

شهر قدیم شامل چند محله است که عبارتند از : محله چهار منار (مرکز شهر)، محله آب‌شاهی (محدوده : آیت آلله کاشانی از شمال، کوی فیضیه از جنوب و اکبر آباد از غرب و شهای محراب از شرق) ، محله خلف خانعلی ( محدوده :‌ خیابان سلمان فارسی از جنوب، محله زرتشتیان از شمال ، کوی مطهری از شرق و بلوار شهید عاصی زاده از غرب)، محله سر دوراه ( محدوده :‌ کوچه بیوک از شمال، خرمشاه از جنوب، اهرستان از غرب و پشت باغ از شرق) ، محله لب خندق ( محدوده :‌ دروازه شاهی از شمال، قیام از جنوب، دارالشفاء از شرق و سر پلک از غرب) ، محله شاهد باز (‌محدوده : دو طرف خیابان سلمان فارس) ، محله لرد کیوان ( محدوه باغ گندم از شمال، شاه طهماسب از جنوب) ، محله آب شور ( محدوده : از شمال کوی طالقانی، از جنوب محله یعقوبی، از شرق مریم آباد)

چند جای دیدنی یزد

مجموعه خان یزد: مجموعه خان یزد یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهر یزد است که شامل حمام خان، بازار خان، میدان و مدرسه خان است. این مجموعه در دوران قاجار ساخته شده است. حمام خان یزد امروزه با تغییر کاربری به عنوان سفره‌خانه استفاده می‌شود. بازار خان یزد هم با ۲۷۴ متر طول و ۴ تا ۶ متر ارتفاع طولانی‌ترین بازار شهر یزد است. شواهد موجود نشان‌دهنده‌ی ساخت تدریجی قسمت‌های مختلف بازار خان یزد هستند.

حمام ابوالمعالی یزد: حمام ابوالمعالی یزد یکی دیگر از جاذبه های شهر یزد است که امروزه تبدیل به رستوران شده است. این حمام تا ۴۰ سال پیش فعال بود و مردم شهر یزد از آن استفاده می‌کردند. در ساخت حمام ابوالمعالی از آجر، گچ، ریگ و ساروج استفاده شده است و بخش‌های مختلف آن شامل فضای ورودی، هشتی، راه پله، حوضچه‌های آب گرم و سرد، اتاق استراحت، خزینه، شاه نشین و گرم خانه است.

موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه آیینه و روشنایی یزد که با نام موزه قصر آیینه هم شناخته می‌شود در دوران پهلوی اول ساخته شده است. ساختمان موزه به صورت کوشکی در میان باغ طراحی شده و دارای حیاط وسیع، استخر، اتاق‌های تزئین شده با گچ‌بری و آینه‌کاری، راهروهای تودرتو و حوض‌خانه است. در کنار جذابیت معماری خود ساختمان، آثار ارزشمند موجود در این موزه هم اشیایی خاص مانند اسلحه، سکه، قفل، تمبر، مجموعه خطی و نمونه‌هایی از برنزهای لرستان هستند.

چند جای دیدنی یزد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید