سفر به یزد برای شمار زیادی از علاقه‌مندان به موزه‌گردی جالب و ممتاز است، از این رو با ما همراه باشید و درباره بازدید از موزه های بی‌همتا یزد بیشتر بدانید.

بازدید از موزه های بی‌همتا یزد

سلام نو _ سرویس گردشگری: یزد مانند عروسی در قلب کویر است که معماری ایرانی را در نهایت ظرافت و زیبایی به تن کرده است. جاهای دیدنی یزد آنقدر متنوع و زیبا هستند که چشمان مخاطب خود را سیراب کنند. یزد علاوه بر جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی و گردشگری فراوان دارای موزه‌های جذاب و دیدنی نیز هست که در ادامه به تعداد زیادی از آنها می‌پردازیم.

چند موزه جالب در یزد

موزه آب یزد

موزه آب یزد در خانه کلاهدوزهای یزد برپا شده است و در آن می‌توانید از لوازم مختلف حفر قنات، ابزار و ادوات اندازه‌گیری حجم آب، وسایل تامین روشنایی در قنات، اسناد و مدارک خرید و فروش آب و وقف‌نامه‌های قدیمی، کتابچه میراب‌ها و اسناد توزیع آب، ظروف نگهداری و حمل آب و بسیاری لوازم و اشیای ارزشمند مرتبط دیگر دیدن کنید. همچنین یک رشته کاریز صد ساله از میان این خانه عبور می‌کند و در پشت‌بام آن، چاه‌خانه‌ای قرار دارد که به‌وسیله چرخ چاه از آن آب می‌کشیدند و آب‌انبار خانه را که در طبقه همکف قرار داشت، پر می‌کردند. خانه کلاهدوز در زمینی به پهنه‌ی ۷۲۰ متر مربع و به فرمان مرحوم حاج‌ سیدعلی اکبر کلاهدوز، یکی از بازرگانان روزگار قاجاریه در سال ۱۲۶۶ خورشیدی ساخته شده است و در شمال یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی یزد، میدان امیر چخماق، قرار دارد.

بازدید از موزه های بی‌همتا یزد

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده

موزه سکه و مردم‌شناسی حیدرزاده در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر و در یکی از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی یزد، خانه تاریخی عرب‌زاده، قرار دارد. این موزه شخصی با تلاش و پشتکار استاد حسین حیدرزاده، از اساتید برجسته علم سکه‌شناسی، جمع‌آوری شده‌ است. گردآوری این کلکسیون ارزشمند از سال ۱۳۳۵ تا سال ۱۳۸۳ به طول انجامید. گنجینه موزه بالغ بر ۵۰۰۰ عدد سکه از دوره هخامنشیان تا عصر حاضر را شامل می‌شود. علاوه بر سکه، مجموعه ابزار جنگی، انگشتر عقیق و برنجی، مجموعه زنجیر، وسایل طبخ غذا، وسایل روشنایی، مجموعه تسبیح در انواع نقره‌کوب، ساده، عقیق، کهربا و اقلام زینتی دیگر نیز در این موزه جای گرفته‌اند.

موزه علوم طبیعی یزد

موزه علوم طبیعی یزد با همکاری آموزش و پرورش و فرهنگیان یزد برپا شده است. این موزه که یکی از جاذبه‌های گردشگری یزد برای دوست‌داران علم و طبیعت به شمار می‌رود، شامل تمام نمونه‌های مرتبط با حوزه‌های علوم طبیعی مانند شیمی، فیزیک و زیست گیاهی و جانوری می‌شود و از بخش‌های گیاه‌شناسی،‌ زمین‌شناسی، جانورشناسی و آناتومی انسان و جانوران تشکیل شده است. بخش جانورشناسی موزه ۱۵۰ نمونه و بخش گیاه‌شناسی آن ۲۵۰ نمونه را در خود جای می‌دهند. همچنین در بخش آناتومی، نمونه‌هایی از مراحل مختلف تشکیل جنین را در معرض نمایش قرار داده‌اند.

بازدید از موزه های بی‌همتا یزد

دو موزه مهیج در یزد

موزه دیرینه شناسی کامبرین

موزه دیرینه‌شناسی کامبرین تنها موزه‌ دیرینه‌شناسی در استان یزد به‌ شمار می‌رود و از ارزشمندترین دیدنی های یزد برای علاقمندان به زمین‌شناسی است. در این موزه می‌توان فسیل‌های متعلق به سه دوره‌ی زمین‌شناسی را مشاهده کرد که شامل نمونه‌های فسیلی از انواع بی‌مهرگان از قبیل خانواده سرپایان، خارپوستان، تریلوبیت، شکم‌پایان، بازوپایان، آمونیت‌ها، دوکفه‌ای‌ها، آمونیت‌های‌ هترومورف و ناتیلوئیدها می‌شود. نمونه‌های این موزه به‌طور کاملا علمی رسوب‌برداری و به مدل‌های آموزشی و موزه‌ای تبدیل شده‌اند. به دلیل منحصربه‌فرد بودن نمونه‌ها، از موزه دیرینه‌شناسی کامبرین یزد می‌توان به‌عنوان مرکز و مرجع تبادل اطلاعات، تحقیق و پژوهش در مورد ماکروفسیل‌های ایران استفاده کرد. همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۴ و ۱۸ تا ۲۱ امکان بازدید از موزه وجود دارد.

موزه قصر آیینه

موزه قصر آیینه یکی از زیباترین آثار تاریخی و جاهای دیدنی یزد است که از جمله موزه‌های خاص شهر در دل بنایی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود و تاریخ ساخت آن به دوران پهلوی اول می‌رسد. این بنا فارغ از داشتن اشیای باارزش، نمونه‌ای از هنر و زیبایی است که با زیربنای‌ ۸۳۷ متر مربع‌ در باغی‌ مصفا به‌ وسعت‌ ۸,۱۷۴ متر مربع قرار دارد.

بازدید از موزه های بی‌همتا یزد

در واقع، ساختمان موزه به‌صورت کوشکی در میان باغ است. حیاط وسیع با استخری در وسط، اتاق‌های گچ‌بری و آینه‌کاری رو به استخر، راهروهای تودرتو و حوض‌خانه، از جاذبه‌های چشم‌نواز این بنا هستند که در زمان پهلوی اول بنا شده‌اند. در این مجموعه بی‌نظیر، نه‌تنها تزیینات و هنر معماری هنرمندان ایرانی صورت گرفته؛ بلکه اشیای به نمایش گذاشته در آن نیز هر فردی را مجذوب خود می‌کند.

بنای موزه پس از انقلاب مصادره و به بنیاد مستضعفان تحویل داده شد. سپس با تغییر کاربری به موزه، از سال ۱۳۷۷ هجری شمسی به‌عنوان یکی از جاذبه‌های یزد در فهرست گردشگری مسافران گنجانده شد. این موزه دیدنی در سال ۱۳۷۸ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و در نهایت به مرکز فرهنگی موزه‌ای نور و روشنایی یزد تغییر نام داد.

عمارت موزه قصر آیینه در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی به‌عنوان مهمانسرای خصوصی توسط صراف‌زاده ساخته شد. این بازرگان و وکیل مجلس که فرزند حاج علی صراف یزدی بود، در سال ۱۲۷۸ شمسی در یزد متولد شد و بعدها با افزایش ثروت و درستی و مساعدت به مردم، در زمره‌ مردان طراز اول شهر قرار گرفت.

ساعت بازدید از موزه آیینه و روشنایی همه‌روزه جز شنبه‌ها، از ساعت ۹ تا ۱۷:۳۰ است.

بازدید از موزه های بی‌همتا یزد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید