سفر به یزد پر از ماجرا و خاطره خواهد بود اگر بتوانیم از زیباترین جاذبه‌های گردشگری یزد بازدید کنیم.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری یزد

سلام نو _ سرویس گردشگری: یزد، شهری پوشیده شده از آجرهای گلی ، بادگیرهای فراوان و منحصر به فرد و یکی از بی نظیرترین شهرهای خاورمیانه است. یزد، شهر کویری ایران، شهر جذابیت های تاریخی بی حد و حصر، شهری که حالا نه یک اثر آن بلکه تماما ثبت جهانی شده است و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. گاهی فقط نام یک اثر در این فهرست نمی گنجد و مجموعه ای از آثار تاریخی را در قلب یک شهر شامل می شود. یزد ، نامی است که به عنوان نخستین شهر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، به این فهرست وارد شده و افتخاری برای همه ایرانیان محسوب می شود.

خانه لاری‌ها، شکوه جاذبه‌های گردشگری یزد

یکی از زیباترین جاهای دیدنی یزد که در محله فهادان و در نزدیکی بقعه دوازده امامی و زندان اسکندر قرار دارد، خانه تاریخی لاری‌هاست. یزد خانه‌های تاریخی زیادی دارد که متعلق به تجار و افراد سرشناس دوره قاجار و یادگاری از شکوه معماری آن دوران هستند. خانه لاری‌ها متعلق به یکی از همین افراد سرشناس است که بیش از ۲۷۰ سال پیش از فارس به یزد آمدند. تا پایان دوره حکومت رضاشاه این خانه همچنان یک خانه اعیان‌نشین بود، اما بعدها متروکه ماند. بعد از آنکه این بنا مدتی هم خانقاه نعمت‌اللهی بود، میراث فرهنگی یزد آن را خریداری و مرمت کرد. حالا درهای این خانه تارخی به عنوان نمادی از معماری باشکوه قاجاری به روی مردم باز است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری یزد

به رسم معماری دیگر خانه‌های قاجاری، اتاق‌های این بنا دور تا دور حیاط اصلی چیده شده‌اند. وسط حیاط هم یک حوض آبی بزرگ با گل‌های رنگین دور و برش خودنمایی می‌کند. گچ‌بری‌های ظریف، شیشه‌های رنگی، پنجره‌های ارسی، آینه کاری‌ها و نقاشی‌های بنا دل گردشگران را می‌برند. برای اینکه بازدیدتان از این بنای شاهانه قاجاری تمام و کامل باشد یادتان نرود به قسمت‌های مختلف خانه لاری‌ها از جمله ایوان و بادگیر، سرداب، حیاط میانی و حیاط سوم سر بزنید.

نام خانه لاری‌ها در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است تا مهر تاییدی باشد بر ارزش تاریخی این بنا.

مجموعه میدان امیر چخماق، میدانی به بلندای تاریخ

میدان امیر جخماق از آن دیدنیهای یزد است که خوراک عکس است. بیشتر عکس‌هایی که از میدان امیرچخماق گرفته‌اند، خود بنا را به همراه انعکاس آن در حوض جلوی بنا نشان می‌دهد. میدان امیر چخماق بعد از غروب و با آن نورپردازی نارنجی رنگش در زیباترین حالت خود است. این بنا دارای تکیه، بازار، مسجد و دو آب انبار است که رد پای تاریخ آن به دوره تیموریان برمی‌گردد.

این مجموعه تاریخی که در اول لیست مکان‌های دیدنی یزد جا خوش کرده است، به دست حاکم یزد در دوره شاهرخ تیموری یعنی امیر جلال‌الدین چخماق و به کمک همسر او ساخته شده است. تکیه و مسجد امیر چخماق در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

در گوشه‌ای از حیاط تکیه می‌توانید نخل معروف یزد را هم ببینید. دور حیاط مغازه‌های سوغاتی فروشی و رستوران هم هستند که اگر موقع ناهار یا شام آنجا باشید، حسابی سر مغازه‌دارها شلوغ است. در نبش حیاط شیرینی معروف حاج خلیفه را می‌بینید که سوغاتی‌های لذیذ یزد از قطاب و باقلوا گرفته تا کیک یزد ی، نبات و انواع شیرینی را می‌فروشند.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری یزد

باغ دولت آباد، از زیباترین باغ های ایرانی در یزد

باغ دولت آباد یکی از جاهای دیدنی یزد و از میراث جهانی یونسکو در ایران است که در خیابان شهید رجایی در محله چهار منار داخل کوچه فردوسی یا حسینیه فردوس قرار گرفته‌ است و از بلوار دولت آباد نیز دسترسی دارد. این باغ در دوران قاجاریه متصل به دروازه چهار منار بود اما همچنان خارج شهر قرار می‌گرفت. اما با گذشت زمان، بافت شهری اطراف آن را پر کرد، به‌طوری که در دوران پهلوی ساخت‌وساز حومه شهری پیرامون آن را فراگرفت و به‌تدریج باغ در مرکز شهر یزد واقع شد.

باغ دولت ‌آباد یزد از نمونه باغ‌های بزرگ ایران است که در سال ۱۱۶۰ هجری قمری در دوره زندیه بنا شده است. این باغ بزرگ یکی از بنیادها و آبادانی‌های محمدتقی خان مشهور به خان بزرگ، سرسلسله خاندان خوانین یزد و مرد مقتدر آن عهد و معاصر با شاهرخ میرزا و کریم‌خان زند بوده است. است. وی ابتدا قناتی با نام دولت آباد ایجاد کرد و سپس از آب آن قنات، باغ دولت آباد را به وجود آورد.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری یزد

باغ دولت آباد یکی از زیباترین باغ‌های ایران به شمار می‌رود که در وسعتی در حدود ۶/۴ هکتار احداث‌ شده است. در زمان محمدتقی‌خان، باغ از سمت شمال به خیابانی می‌رسید که درختان بسیاری داشت؛ به طوری‌که این درختان، مانع دید از خارج به داخل باغ می‌شدند. به این سبب این خیابان را هزار درخت نیز می‌گفتند که عرض چهار تا پنج متر و طولی بیش از ۲۰ کیلومتر داشت و به‌سمت رحیم ‌آباد می‌رفت. در سمت شرق باغ نیز خیابانی به طول هشت کیلومتر قرار داشت و از سمت غرب باغ به مسیل رودخانه‌ی خشک محدود می‌شد. در این زمان باغ خارج از حصار شهر یزد قرار داشت.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید