۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷
کد خبر: 55411478

غذاهای مازندران ترکیب فوق‌العاده‌ای دارند از این رو با ما همراه باشید تا درباره چند غذای نونی مازندران بیشتر بدانیم.

چند غذای نونی مازندران

سلام نو _ سرویس گردشگری: غذاهای مازندرانی شامل دنیایی از غذاهای سالم و خوشمزه می‌شوند که حتی افراد بیمار مثل کسانی که مبتلا به دیابت و فشار خون هستند، می‌توانند این غذاها را با خیال راحت میل کنند. استفاده از مواد اولیه تازه و طبیعی نظیر دانه‌های انار جنگلی در رب انار، گردو، شیر، کره، ماست، دوغ و روغن حیوانی باعث شده‌اند که غذاهای سنتی این منطقه، ارگانیک و سالم باشند. مصرف کم نمک، شکر و روغن و استفاده زیاد از سیر و پیاز نیز از جمله ویژگی‌های این غذاها هستند. بی‌شک سفر به مازندران با چشم‌انداز و جاذبه‌های طبیعی، بدون تجربه خوردن غذاهای سنتی این دیار کامل نمی‌شود.

طرز تهیه دو غذای نونی مازندران

ملاقورمه مازندرانی

مواد لازم برای ۴ نفر:

۲ عدد بادمجان درشت

۲ حبه سیر

۴ عدد گوجه‌فرنگی متوسط

یک عدد پیاز

یک قاشق غذاخوری آب‌غوره یا ۱۰ عدد غوره تازه بدون هسته

۶ قاشق غذاخوری جعفری خردشده

۱٫۵ قاشق غذاخوری گشنیز خردشده

نصف قاشق غذاخوری نعنای خردشده

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه ملاقورمه مازندرانی

پیاز را خرد کنید و در روغن تفت دهید. وقتی پیاز طلایی شد، زردچوبه و سیر خردشده را به آن اضافه کنید تا تفتی بخورد. جعفری و گشنیز و نعنا را نیز خرد کنید و فقط در حد یک تا دو دقیقه با بقیه مواد تفت دهید تا نرم شوند.

چند غذای نونی مازندران

بادمجان‌ها را پوست بگیرید، خرد کنید و در آب نمک بخوابانید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. سپس بادمجان‌ها را به مخلوط پیاز و سبزی بیفزایید و در قابلمه را بگذارید تا غذا برای مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با حرارت ملایم بپزد.

در این مرحله نوبت به افزودن گوجه رنده‌شده است که باید صبر کنید تا آب آن‌ها کشیده شود. امکان استفاده از مقدار کمی رب گوجه‌فرنگی نیز در این غذا وجود دارد. سپس آب‌غوره، آب‌لیمو یا آب نارنج را در ملاقورمه بریزید و بعد از یک تا دو دقیقه، حرارت را خاموش کنید. این غذا نباید آبدار باشد و می‌توانید آن را با نان یا برنج سرو کنید.

بادمجان شکم‌پر

بادمجان شکم‌پر با انارهای ترش محلی درست شده و همراه برنج یا نان سرو می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید از مرغ یا گوشت در کنار این غذای خوشمزه استفاده کنید.

مواد لازم:

نیم کیلو بادمجان

۳ عدد انار

یک عدد پیاز درشت

یک حبه سیر

یک قاشق غذاخوری رب انار

یک قاشق مرباخوری نعنا خشک، سبزی چوچاق یا اناریجه (اختیاری)

نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به میزان لازم

چند غذای نونی مازندران

طرز تهیه بادمجان شکم پر

پیاز را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی شود. سپس سیر رنده‌شده و دانه‌های انار را به پیاز اضافه و حرارت را کم کنید تا این دانه‌ها برای مدت ۱۰ دقیقه حرارت ببینند و نرم شوند. در ادامه نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین و نعنا خشک را در غذا بریزید و تفت مختصری دهید. اگر انارتان ترش نیست، می‌توانید مقداری رب انار ترش به غذا بیفزایید.

پوست بادمجان‌ها را به‌صورت راه‌راه بگیرید تا زمان سرخ‌شدن و پختن، شکل خود را حفظ کنند. سپس آن‌ها را برای ۳۰ دقیقه در مخلوط آب و نمک قرار دهید تا تلخی‌شان گرفته شود. بعد بادمجان‌ها را آبکشی کرده و در مقداری روغن سرخ کنید. حالا برشی عمودی روی بادمجان‌ها بدهید و داخل آن‌ها را با مخلوط انار و پیازداغ پر کنید. سپس بادمجان‌های شکم‌پر را در تابه مناسبی قرار دهید، مقداری آب در آن بریزید و بدون اینکه در قابلمه را بگذارید، اجازه دهید غذا برای نیم ساعت با حرارت ملایم بپزد و کاملا به روغن بیفتد. این غذا را می‌توانید در کنار برنج یا همراه با نان سرو کنید.

چند غذای نونی مازندران

چند بافت خوشمزه مازندرانی

خورش کچلیک

کچلیک یا خورش کدو یکی دیگر از غذاهای مازندرانی است. ترکیبات این غذای خوشمزه، کدو سبز، تخم‌مرغ، پیاز و ادویه است که با فوت‌وفن مازندرانی تبدیل به یک غذای خوشمزه می‌شود.

اسفناج مرجی

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه مازندرانی، اسفناج مرجی است. اگر گیاهخوار هستید، این غذا مخصوص شماست و در آن انواع ویتامین‌ها، کربوهیدرات، منیزیوم، و مواد معدنی دیگر وجود دارد.

قلیه

یک غذای معروف و محبوب و البته مقوی مازندرانی، قلیه است. در ترکیب این غذای خوشمزه باقلا، اسفناج، گوشت، گردو، عدس و ادویه به کار رفته که بسیار لذیذ است. همچنین در انتها به آن انار اضافه می‌کنند که طعم منحصربه‌فردی به آن می‌دهد. البته گاهی هم این غذا را در کنار ماهی میل می‌کنند.

مالابیج

مالابیج یا مالاوابیج از غذاهای معروف شمالی است که در گیلان نیز طبخ می‌شود. این غذا همان ماهی شکم پر است که داخل آن با رب انار، گردو و سبزیجات شمالی پر شده است. این ماهی را روی آتش یا زغال کباب می‌کنند که طعمی بی‌نهایت لذیذ دارد. به عقیده بومی‌ها ماهی سفید نر گوشت بهتر و خوش‌ خوراک‌تری برای مالابیج دارد.

چند غذای نونی مازندران

کدو بره

اگر گیاهخوار هستید، کدو بره یک انتخاب مناسب برای شما است. خیلی سریع و راحت آماده می‌شود و همراه با ماست محلی طعم جذابی پیدا می‌کند. در ترکیبات کدو بره، برخلاف اسمی که دارد، اصلاً گوشت به کار نرفته است. سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، سیر، کدو سبز، پیاز، گوجه‌فرنگی و ادویه ترکیبات اصلی این غذای خوشمزه نانی است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید