۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 55411318

شبستان چهل ستون اصفهان یکی از مهمترین معماری‌ها را در کاخ چهلستون در بر دارد. این شبستان خصوصیات حیرت انگیزی را در بر دارد.

شبستان چهل ستون اصفهان

سلام نو-سرویس گردشگری: چقدر شاهد زیبایی‌های شبستان چهل ستون اصفهان بوده‌اید؟! در بین بناهایی که از دوران صفوی در شهر اصفهان به جا مانده‌اند، می‌توان به کاخ چهل ستون اشاره کرد. این کاخ به جهت برخورداری از معماری خارق العاده، یکی از شگفت انگیزترین بناها به شمار می‌رود. شاید این کاخ دوران سختی را برای بقا طی کرده باشد، اما همچنان از جذابیت و زیبایی تکرار نشدنی برخوردار است.

یکی از مهمترین ویژگی‌های این کاخ که محبوبیت آن را دو چندان نموده است، معماری به کار رفته در آن است. این کاخ از یک پلان و نقشه متحیر کننده برخوردار است که زیبایی آن را چندین برابر نموده است. معماری این بنا به قدری جذاب است که آن را به یک نگین انگشتری خاص در شهر اصفهان مبدل نموده است.

ویژگی‌های شبستان چهل ستون اصفهان:

یکی از خاص‌ترین معماری‌های به کار رفته در این کاخ، شبستان چهل ستون اصفهان است. این شبستان عظمت کاخ را چندین برابر نموده است. در این شبستان از بیست ستون مقاوم و استوار بهره برداری شده است. این ستون‌ها هر کدام از متریال خاص و منحصر بفردی تهیه شده‌اند. یکی از مهمترین ویژگی‌های این ستون‌ها، مقاومت بالا و ماندگاری مطلوب آنها می‌باشد. این شبستان یک منظره‌ی خارق العاده و منحصر بفرد را برای گردشگران به ارمغان آورده است.

آیا می‌دانید چرا از این کاخ با عنوان کاخ چهلستون یاد می‌کنند؟! همانطور که ذکر کردیم، در شبستان چهل ستون اصفهان از بیست ستون استفاده شده است. اگر به روبروی شبستان توجه نمایید، حتما شاهد یک استخر پر از آب جذاب و چشم نواز خواهید بود. با وجود انعکاس این بیست ستون در داخل آب، می‌توان شاهد ۴۰ ستون بود. از این نظر این کاخ را با عنوان کاخ چهلستون می‌شناسند. البته دلایل مختلفی برای این نامگذاری عنوان شده است. برخی بر این اعتقادند که دلیل این نامگذاری، نقش ادبی عدد ۴۰ است. از این عدد در ادب فارسی به عنوان کثرت و تعدد نیز یاد می‌شود. اگر بخواهیم به ابعاد این شبستان اشاره کنیم، می‌توان از:

  • عرض ۱۷ متری
  • طول ۳۸ متری
  • ارتفاع ۱۴ متری

آن یاد کنیم. این ایوان و یا شبستان در نوع خود، یکی از بی‌نظیرترین و خاص‌ترین معماری‌ها را در بر دارد. جهت تعیین شده برای این شبستان، سمت شرق می‌باشد. این معماری شگفت انگیز، دید و منظره‌ی فوق العاده‌ای را برای پادشاهان (در دوران صفوی) به همراه داشته است.

شبستان چهل ستون اصفهان

شبستان چهل ستون اصفهان

معماری به کار برده شده در این شبستان:

معماری به کار برده شده در شبستان چهل ستون اصفهان به قدری از ظرافت و جذابیت برخوردار است که موارد استفاده‌ی زیادی داشته است. از این مکان برای پذیرایی از شاهان و درباریان استفاده می‌کردند. ستون‌های تعبیه شده بر روی این ایوان به صورت هشت ضلعی هستند. این ستون‌ها از چوب چنار و همچنین چوب کاج، طراحی و ساخته شده‌اند. یکی از خاص‌ترین و منحصر بفردترین المان‌ها در طراحی این ستون‌ها، قرار دادن ستون‌های وسط بر روی شیرهای سنگی است. در این ایوان می‌توان شاهد ۴ عدد شیر سنگی بود که هر کدام از جذابیت خاصی برخوردار هستند.

در این شبستان می‌توان شاهد دو بخش بود. بخش اول که دارای ۱۸ ستون می‌باشد. این ستون‌ها از ارتفاع بسیار بلند و مقاومی برخوردار هستند. همچنین در این بخش می‌توان شاهد ۴ ستون بود که بر روی شیرهای سنگی تعبیه و ساخته شده‌اند. یکی از قسمت‌های جذاب در این شیرهای سنگی، فواره بودن آنها است. این شیرها در گذشته به نوعی تامین کننده‌ی آب حوض مرمری نیز شناخته می‌شدند. در دهان این شیرها از فواره‌های مناسبی بهره برداری شده بود که آب از طریق آنها به حوض مرمری وارد می‌شد. بنابراین زیبایی و جذابیت خارق العاده‌ای را در بر داشت.

اما بخش دوم به قسمت ورودی تالار منتهی می‌شود. این قسمت از قسمت قبلی کمی مرتفع‌تر خواهد بود. در برخی از کتب تاریخی از این قسمت با عنوان تالار آینه یاد کرده‌اند. در این قسمت می‌توان شاهد دو ستون بود. سرتاسر این قسمت با آینه‌های ریز و درشت، طراحی و تزئین شده است. برخی از این آینه‌ها نیز به صورت قدی و همچنین به صورت خشتی در دیوار قرار گرفته‌اند.

شبستان چهل ستون اصفهان

شبستان چهل ستون اصفهان

منظره‌ای دل انگیز در شبستان چهل ستون اصفهان:

در بین تمام موارد ذکر شده، یکی از بارزترین خصوصیات شبستان چهل ستون اصفهان برخورداری از منظره‌ی دل انگیز و خارق العاده است. این مکان به جهت نحوه‌ی قرارگیری و همچنین برخورداری از ویژگی‌های منحصر بفرد در معماری، نمایی خیره کننده را در بر دارد. حوض قرار گرفته در جلوی این شبستان، زیبایی و جذابیت این کاخ را صد چندان نموده است. در اطراف این کاخ می‌توان شاهد بسیاری از درختان بلند و سر به فلک کشیده بود. این درختان جذابیت فوق العاده‌ای را برای شبستان کاخ به همراه خواهند داشت.

در کنار ذکر منظره‌ی خارق العاده و چشم نواز شبستان چهل ستون اصفهان می‌توان از آب و هوای دل انگیز آن نیز یاد کرد. این مکان از جمله مکان‌هایی است که بهترین محل برای تغییر حال و هوا به شمار می‌رود. ارتفاع بسیار بلند، حوض پر از آب، درختان سر به فلک کشیده و ... بهترین آب و هوا را برای شما به همراه دارند. بسیاری از پادشاهان به جهت برخورداری از زیبایی چشم نواز این ایوان، مهمانان خاص خود را به این کاخ دعوت می‌کردند. این شبستان یک محل پر از آرامش، قدرت و همچنین زیبایی برای پادشاهان به شمار می‌رفت.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید