ماشین های لباس شویی یکی از پرکاربردترین وسایل آشپزخانه است. در هنگام خرابی ماشین لباسشویی، با بالا رفتن قیمت دلار عملا امکان جایگزینی آن بسیار سخت است. پس بهتر است تعمیر لباسشویی را یاد بگیرید تا در مواقع لازم با یک تعمیر ساده آن را درست کنید. در این مطلب به شما صفر تا صد مشکلات رایج و نحوه تعمیر ماشین لباسشویی را به زبان ساده و گام به گام خواهیم آموخت.

مشکلات رایج و نحوه تعمیر ماشین لباسشویی + ساده و گام به گام

به گزارش سلام نو،  ماشین های لباسشویی مطمئنا لوازم سخت و محکمی می باشند ، اما آنها نیز مانند تمام وسایل خانه ، در برابر خرابی و خطا مصون نیستند. در این مطلب به بررسی رایج ترین مشکلات ماشین لباسشویی و چگونگی رفع این خرابی ها پرداخته ایم. شما می توانید قبل از تماس با تعمیرکار در صورت خرابی ماشین لباسشویی تان چند اصل اساسی در آنها را بررسی کنید و در صورت درست نشدن برای تعمیر آن از تعمیرکار ماشین لباسشویی کمک بگیرید.

۱. به چه دلیل لباسشویی روشن نمی شود؟

بعد از قرار دادن لباس ها در ماشین لباسشویی و فشار دادن دکمه پاور، ماشین لباسشویی روشن نمی شود. با روبه رو شدن چنین صحنه ایی اقدام به چک کردن موارد زیر شود.

  •  مشکل در اتصال برق: ابتدا اتصال برق در پشت ماشین لباسشویی چک شود که ممکن است بر اثر تکان های شدید یا جابه جایی اندک لباسشویی اتصال برق آن جدا شده باشد.
  • خرابی محافظ برق: چنانچه از محافظ یا سه راهی برای اتصال برق استفاده شده است، اطمینان حاصل شود که سالم باشد و اتصالی نداشته باشد.
  • خرابی دکمه استارت: یک دلیل دیگر برای روشن نشدن لباسشویی خرابی دکمه استارت یا همان کلید خاموش و روشن آن می باشد می توان  مجدد کلید را فشار داد که ممکن است ایراد از اهرم تعبیه شده باشد که میکروسوئیچ را به خوبی فشار نمی دهد.
  • ماشین لباسشویی روشن است اما دستگاه کار نمی کند: در این موقعیت احتمال خراب شدن چرخ دنده ها وجود دارد. به وجود آمدن این مشکل در مواقعی است که حرکت محور موتور به حرکت محور تایمر انتقال نمی یابد. برای رفع این مشکل باید از تعمیرکار حرفه ای کمک گرفته شود

۲. دلیل نچرخیدن مخزن ماشین لباسشویی چیست؟

لباسشویی روشن می شود و عمل آب گیری را هم به درستی انجام می دهد اما مشکلی که وجود دارد این است که برای شستشوی لباس ها مخزن آن نمی چرخد و احتمال بر این است که تسمه ماشین لباسشویی پاره شده باشد. در اسرع وقت با کمک یک تعمیرکار متخصص ماشین لباسشویی  اقدام به تعویض تسمه شود. مشکلات مربوط به چرخه چرخش خطای دستگاه شستشو نسبتاً متداولی می باشد . خبر خوب این است که رفع آنها به طور کلی نسبتاً ارزان و ساده می باشد . در صورت عدم توزیع لباس به طور منظم سنسورهای موجود در چرخه غلبه نموده و باعث لرزش دستگاه می شوند . این مسئله ممکن است در صورتی که واشر را بیش از حد بارگذاری کرده باشید اتفاق افتد. از دلایل دیگر می توان به برس های فرسوده ، مشکلات کمربند درایو یا موتور معیوب یا واحد کنترل اشاره نمود . برای فهمیدن اینکه دقیقاً چه مشکلی وجود دارد نیاز به یک کمک حرفه ای دارید.

۳. چند دقیقه پس از شروع به کار، ماشین لباسشویی از کار می افتد

ممکن است دلیل توقف ماشین لباسشویی اضافه کردن بیش از حد لباس به داخل آن باشد. همچنین ممکن است پارچه هایی مثل: روتختی یا پتو که بعد از خیس شدن سنگین تر می شوند نیز عامل بروز این مشکل باشد. این احتمال هم وجود دارد که تسمه ها نیاز به رگلاژ داشته باشند و یا خیلی سفت بسته شده باشند.

تعمیرات ماشین لباسشویی در منزل

 ۴.علت بوی سوختن در لباسشویی چیست؟

به هیچ عنوان بوی سوختنی در ماشین لباسشویی نادیده گرفته نشود و در اولین اقدام نیز لباسشویی از برق جدا شود.  بر اساس نکات گفته شده که به توضیح هریک پرداخته شده است می توان به این موضوع پی برد که کدام یک از قطعات ماشین لباسشویی نیاز به تعمیر و یا تعویض دارند.

برای شروع، قطعاتی که بیشتر اوقات باعث بوی سوختگی در ماشین لباسشویی می شود لیست شده است. می توانید از طریق این لیست متوجه شوید که کدام قطعه ی ماشین لباسشویی تان نیاز به تعویض دارد.

  • خرابی موتور ماشین لباسشویی

به دلیل اینکه از لباسشویی خیلی زیاد استفاده می شود و یا بیش از ظرفیت بار لباسشویی به آن لباس اضافه شده است ممکن است سیم پیچ لباسشویی آسیب ببیند و در نتیجه بوی سوختنی از آن خارج شود. در بعضی مواقع نیز سفت بودن بیش از حد تسمه باعث فشار آوردن به موتور می شود و بوی سوختنی منتشر می شود.

  • تسمه لباسشویی

دیگ لباسشویی و پولی موتور به وسیله یک تسمه به یکدیگر متصل شده اند که بوی سوختنی می تواند از پاره شدن یا پوسیدگی این تسمه باشد. چنانچه تسمه پاره شده باشد و در جای مناسب خود قرار نگرفته باشد ساییدگی به دیگر قطعات باعث بوی سوختگی می شود.

  • برد یا تایمر

گاهی اوقات ممکن است اتصالاتی در برد یا تایمر وجود داشته باشد که سوختن قطعات یا عایق بندی آنها باعث ایجاد بوی سوختگی می شود.

  •  المنت

خراب بودن برد یا تایمر حتی در زمانی که آبی داخل دیگ ماشین لباسشویی نیست باعث می شود که مثل زمان خشک کردن المنت در جریان مدار قرار بگیرد و شروع به داغ شدن کند، همین مسئله باعث می شود که بوی سوختنی به مشام برسد.

  • لاستیک المنت

برای آب بندی کردن المنت در داخل دیگ اصلی لباسشویی یک لاستیک نصب شده است اگر اتصالی در المنت پیش بیاید و باعث داغ شدن المنت شود لاستیک می سوزد و باعث پخش شدن بوی سوختگی در فضا می شود.

۵. سر و صدای زیاد ماشین لباسشویی

نکات زیر نشان دهنده این است که علت سر و صدای زیاد لباسشویی از چه چیزهایی می تواند باشد:

  1. میزان بار ریخته شده در لباسشویی بیشتر از بار تعیین شده آن است.
  2. شی یا وسیله ای بین جسم خارجی چیلک و مخزن شستشو گیر کرده است.
  3. ممکن است پولی ها شل شده باشند.
  4. محور مخزن (شفت و سه نظام) خراب می باشد.
  5. احتمال دارد بلبرینگ های موتور خراب شده باشد.

۶. دلیل خارج نشدن آب از ماشین لباسشویی 


این مسئله بدان معنا است که در فیلتر انسداد وجود دارد یا پمپ خراب است. اولین کاری که باید انجام دهید خالی کردن آب از دستگاه می باشد تا بتوانید ماشین لباسشویی خود را نجات دهید. شیلنگ تخلیه را بیرون کشیده و آن را درون یک سطل قرار دهید تا سطل پر از آب شود.

۷. بوی بد لباس ها 

در صورتی که از شستشو با دمای پایین و مواد شوینده بیولوژیکی استفاده می‌کنید، می‌توانید با کتری یا حتی قارچ ها را در دستگاه لباسشویی خود ایجاد کنید . برای برطرف کردن این مشکل شستشوی گرم را به صورت خالی و بدون لباس امتحان کنید و همیشه بعد از کار کردن دستگاه چند دقیقه درب دستگاه را باز گذاشته و آن را در معرض هوا قرار دهید.

۸. آب داخل مخزن گرم نمی شود

ترموستات تنظیم نیست:

آن را تنظیم کنید.

الف) ترموستات خراب است:

آن را تعویض کنید.

ب) المنت خراب است:

آن را تعویض و هنگام نسب هیتر یا المنت جدید از چسب مخصوص برای آب بندی لاستیک المنت و مخزن استفاده نمایید.

ج) سیم رابط تایمر به المنت قطع است:

سیم رابط را تعویض کنید.

د) پلاتین تایمر مربوط به المنت خراب است:

آن را تعویض کنید.

۹. ماشین لباسشویی کاملا آب گیری می‌ کند اما موتور شستشو به کار نمی افتد

الف) هیدرواستات خراب است:

هیدرواستات پلاتین مربوط به موتور تایمر را به کار نمی‌اندازد. آن را تعویض کنید.

ب) سیم رابط هیدرواستات به موتور تایمر قطع است:

سیم رابط را بررسی و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

ج) موتور تایمر خراب است:

آن را تعویض کنید.

د) چرخ دنده رابط موتور به چرخ دنده اصلی تایمر خراب است:

آن را تعویض کنید.

ه) خازن خراب است. یا سیم‌های رابط خازن به موتور خراب است:

نسبت به رفع یا تعویض خازن هادی آن اقدام شود.

و) پلاتین‌های تایمر موتور خراب است:

صفحه پلاتین‌ها را تعویض کنید.

ز) موتور شستشو خراب است:

ضمن بررسی موتور، اگر عیب رفع نشود سیم پیچی موتور تجدید یا تعویض شود.

ک) تسمه زیاد سفت شده است:

تسمه رکلاژ شود.

۱۰.چرا درب لباسشویی بسته نمیشود ! عیب یابی درب لباسشویی

بسته نشدن درب ماشین لباسشویی میتواند دلایل مختلفی داشته باشد ، اگر به هر حال نمیتوانید درب لباسشویی را ببنید نمیتوانید شستشوی لباس ها را آغاز کنید .

نحوه عیب یابی درب ماشین لباسشویی به ترتیب زیر میباشد . 

زبانه درب لباسشویی را چکنید ( در بسیاری از مواقع زبانه شکسته یا دفرمه شده است )

از سالم بودن قفل یا میکروسویچ ماشین لباسشویی مطمئن شوید ( میکروسویچ وظیفه قفل کردن درب برای جلوگیری از باز شدن آن در هنگام شستشو را دارد ، ممکن است میکروسویچ شکسته باشد و قفل آن عمل نکند . 

خرابی لاستیک ( اگر لاستیک درب لباسشویی شما از حالت عادی خارج شده باشد مانع بسته شدن درب و شروع کار لباسشویی شما میشود )

قرار دادن لباس های سنگین و اضافی در لباسشویی ( توجه کنید اگر بیش اندازه درون لباسشویی لباس بیاندازید ممکن اسن قل درب شما جابجا شود و زبانه درب نتواند درون آن بخوبی قرار بگیرد )

۱۱. ماشین ضمن آب کشی، به طور شدیدی می لرزد

الف) تایمر خراب است و دور تند و کند قاطی می کند:

تایمر را تعویض کنید. یا صفحه پلاتین‌ها را تعویض کنید.

ب) پمپ آب کار نمی‌کند و آب تخلیه نشده است:

پمپ آب را بررسی کرده نسبت به رفع عیب آن اقدام کنید.

ج) تسمه خراب است:

تسمه را تعویض کنید.

د) یاتاقان یا بلبرینگ‌ها خراب است:

آنها را تعویض کنید.

ه) پیچ‌های ایمنی باز یا شل شده اند:

آنها را بسته یا محکم کنید.

و) محور مخزن شستشو تاب دارد:

آن را تعویض کنید.

ز) دستگاه تراز نیست:

به وسیله پایه‌ها دستگاه را تراز کنید.

عیب یابی کد ارور و خطاهای لباسشویی

سیستم عیب یابی خودکار ماشین لباسشویی های هوشمند با نشان دادن هشدار بصورت عدد و حروف کار تعمیرکار را بسیار ساده تر کرده است ، کد های خطا بصورت : EE ، E۰ ، ۱۱ ، TE و غیره برروی صفحه نمایش ظاهر میشوند . 

کد های ارور برای هر لباسشویی اختصاصی میباشد و برای دانستن مفهوم و معنی ان باید به دفترچه ماشین لباسشویی مراجعه کرد ، بعنوان مثال خطا های ماشین لباسشویی ال جی با خطا های ماشین لباسشویی سامسونگ و تمامی برند های دیگر متفاوت هستند . همچنین خطاهای ماشین لباسشویی ایرانی مانند ماشین لباسشویی پاکشوما یا ماشین لباسشویی اسنوا متفاوت است. 

  1.  مفهوم کلی خطا ها به شرح زیر میباشد : 
  2. درب لباسشویی بسته است 
  3. موتور کار نمیکند 
  4. آب در لباسشویی مانده است 
  5. سنسور دما معیوب است
  6. هیدروسنسور خراب است 

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید