ماشین لباسشویی در کنار دیگر وسایل خانه موتور رهایی زنان بود. به زنان این امکان را می‌داد که از محدودیت‌های خانه‌داری رها شوند و فعالانه در جامعه مشارکت کنند و سرنوشت خود را رقم بزنند.

انقلاب آرام: چطور ماشین لباسشویی باعث آزادی و پیشرفت زنان شد؟

سلام نو - سرویس اقتصادی: انقلابی‌ترین اختراعی که به ذهن شما می‌رسد چیست؟ کامپیوتر؟ موبایل؟ احتمالا به طور طبیعی به سراغ این اختراعات تازه و مدرن می‌روید، اما اختراعات قدیمی و به ظاهرا ساده‌تر نیز تاثیرات انقلابی به جای گذاشتند و جامعه بشری را برای همیشه تغییر دادند.

انقلاب لوازم خانگی را باید یکی از مهم‌ترین این رخدادها دانست،  موج دگرگونی که با پیشرفت‌های فن‌آوری، به‌ویژه اختراع جاروبرقی و ماشین لباس‌شویی آغاز شد و زنان را از قید مشقت‌های روزمره خانه‌داری آزاد کرد و راه را برای مشارکت فعال آنان در جامعه هموار کرد.

بیایید ببینیم چطور این وسایل به ظاهر پیش پا افتاده تبدیل به کاتالیزوری برای تغییر جامعه ما شدند.

آسودگی و آزاد شدن زمان از راه می‌رسند

قبل از عصر لوازم خانگی، به خصوص ماشین لباسشویی، زندگی زنان مطلقا درگیر کارهای خانه بود. شستن بی وقفه لباس‌ها روی تخته‌های لباسشویی یا در تشت‌ها را تصور کنید، زحمت بی پایان و دردناکی که به جز مشکلات سلامتی زمان کمی برای کارهای شخصی باقی می‌گذاشت، چه برسد به فعالیت اجتماعی!

ماشین لباسشویی این روایت از زندگی را به طرز چشمگیری تغییر داد. ناگهان کار طاقت‌فرسا شستن لباس‌ها به ریختن آن‌ها در ماشین لباسشویی و فشار دادن یک دکمه تبدیل شد. ساعت‌هایی که زمانی صرف شستن و خشک کردن لباس می‌شد حالا رها شدند.

قهرمانان در سایه: نوآوری پیوسته لوازم خانگی

همانطور که ماشین لباسشویی بار لباس شستن را از روی دوش زنان برداشت لوازم خانگی دیگر هم از راه رسیدند و روز به روز ظرفیت‌های بیشتری را از زنان خانه‌دار آزاد کردند. در واقع ماشین لباسشویی بخشی از مجموعه بزرگتری از نوآوری های لوازم خانگی بود.

به این موارد دقت کنید:

جاروبرقی (۱۹۱۳): ناگهان تمیز کردن فرش‌ها کاری بسیار سریع و ساده شد.

ماشین لباسشویی (۱۹۱۶): دیگر نیازی به شستشوی لباس تک تک تمام اعضای خانواده نبود. این مسئله وقتی مهم می‌شود که شما در نظر بگیرید خانواده‌های حداقل چهار نفره بودند و داشتن خانواده شلوغی که پدر و مادربزرگ هم در کنار آن‌ها باشند مرسوم بود.

یخچال (۱۹۱۸): نگهداری مواد غذایی به شدت بهتر شد و نیاز به خرید روزانه مواد غذایی را کاهش داد.

فریزر (۱۹۴۷): نگهداری مواد غذایی برای مدت طولانی امکان پذیر شد و زنان نیاز نداشتند خیلی از کارهای مربوط به پخت و پز را روزانه انجام دهند.

مایکروویو (۱۹۷۳): پختن و گرم کردن مجدد غذاها سریعتر شد و عملا زمان زیادی که بابت گرم کردن غذا صرف می‌شد رها شد.

انقلاب آرام: چطور ماشین لباسشویی باعث آزادی و پیشرفت زنان شد؟

زنان: نیروی کار تازه

با این روند زنان خود را آزاد و رها یافتند و دنبال کشف ظرفیت‌های جدید خود رفتند. به طور طبیعی این ظرفیت مازاد در یکی به اولین جایی که رفت سمت یافتن شغل بود. زنان به نیروی کار جدید جامعه تبدیل شدند.

در سال ۱۹۰۰، زنان به طور متوسط ۵۸ ساعت در هفته را به کارهای خانگی اختصاص می دادند. در سال ۱۹۷۵، این عدد به ۱۸ ساعت کاهش یافت و ۴۰ ساعت از زمان زنان آزاد شد. اگر هر نیروی کاری روزی ۸ ساعت کار کند یعنی به اندازه ۵ روز کاری از زمان زنان آزاد شد، زمان که به مرور وارد چرخه اقتصادی شد.

در سال ۱۹۰۰، تنها ۵ درصد از زنان متاهل شغل داشتند، اما تا سال ۱۹۸۰، این عدد به ۵۱ درصد افزایش یافت. این نشان می‌دهد بخش مهمی از زمان آزاد شده زنان به اشتغال اختصاص یافت، اشتغالی که استقلال مالی به همراه داشت.

ماشین لباسشویی در این تغییر نقش اساسی داشت چون شاید هیچ کاری در خانه اندازه لباس شستن زمان‌بر و تکراری نبود. رهایی از چرخه بی امان لباسشویی دستی باعث شد به دنبال مشاغل، تحصیلات و علایق شخصی  خود بروند.

تغییرات فرهنگی یک انقلاب آرام

فراتر از انجام یک کار، ماشین لباسشویی نماد یک تغییر فرهنگی بود. این تغییر به زنان گفت: شما بیش از این‌ها ارزش و ظرفیت دارید. همان طور که لباس های تازه شسته شده را روی خط آویزان کردند، نگاهی اجمالی به دنیایی فراتر از حیاط خلوت انداختند – دنیایی که رویاها و آرزوها در انتظارشان بود.

ماشین لباسشویی در کنار دیگر وسایل خانه موتور رهایی زنان بود. به زنان این امکان را می‌داد که از محدودیت‌های خانه‌داری رها شوند و فعالانه در جامعه مشارکت کنند و سرنوشت خود را رقم بزنند. اثر تکنولوژی در زندگی انسان تا همین اندازه پیچیده و مهم است و می‌تواند انقلابی آرام را رقم بزند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید