اصفهان جاذبه‌های فرهنگی فراوانی دارد، از این رو با ما همراه باشید تا بیشتر درباره آئین‌های جالب فرهنگ اصفهان بدانید.

آئین‌های جالب فرهنگ اصفهان

سلام نو _ سرویس گردشگری: فرهنگ و سنت در اصفهان همچنان با قدرت جایگاه خود را حفظ کرده و آداب و رسوم این منطقه در دل مردمان اصفهان باقی مانده است. آیین ها و مراسمات سنتی و انواع آداب و رسوم همچنان با تمام انرژی و علاقه انجام می شود. البته از این مسئله هم نباید بگذریم که آداب و رسوم اصفهان بسیار جذاب هستند و همین موارد است که باعث شده گردشگران داخلی و خارجی زیادی این شهر را به عنوان یکی از اولین و مهمترین مقاصد سفر خود انتخاب کنند.

آتش‌افزونی و جذابیت آن

از رسومات استان اصفهان که بیشتر در حوالی نظنز و مناطق اطراف آن انجام می شود رسم آتش افروزی و جل جلانی است. در این رسم در شب های ۱۷، ۱۸ و ۱۹ ماه دی کودکان آبادی ها به دسته های مختلف تقسیم شده و بر تپه ها و بلندی های اطراف آبادی خود آتش روشن می کنند. هیزم آتش از قبل آماده می شود تا در شب هنگام مشکلی برای جمع آوری زباله نباشد. در این رسم اعتقاد بر این است که اگر نور آتش ها به درختان برسد محصولات طول سال پربرکت تر خواهد بود. در این مراسم بعد از خاموش شدن آتش ها دسته ها به ده باز می گردند. پس از این به یکی از افراد توبره بزرگی می دهند و به درب خانه ها می روند. در برخی موارد دسته ها با هم رو به رو شده، با هم درگیر می شوند تا یکی از دسته ها پیروز شود.

آئین‌های جالب فرهنگ اصفهان

مردم معتقدند اگر روشنایی آتش به درخت‌ها برسد، آن سال پربرکت خواهد بود و درختان میوه بیشتری آورده و آفات آن‌ها از بین می‌رود. برخی از مردم به نیت اینکه درختان میوه بیشتری بدهند، سنگ‌های بزرگ و کوچکی از قبرستان جمع کرده و به شاخه‌های درختان می‌آویزند. در این مراسم، بعد از خاموش شدن آتش، دوباره به ده برمی‌گردند. در هر یک از دسته‌ها، یک نفر توبره بزرگی به دست می‌گیرد و به حالت گروهی به خانه‌های مختلف می‌روند. گاهی گروه‌ها باهم برخورد می‌کنند و باهم درگیر می‌شوند تا یک گروه پیروز میدان شود.

چند آئین جالب در فرهنگ اصفهان

چهارشنبه سوری

فرهنگ بومی اصفهان در چهارشنبه سوری، با سایر شهرهای ایران کمی تفاوت دارد. در اصفهان رسم است که در این شب، خانم خانه یک بوته خار را در میان کوچه آتش می‌زند و سایر اعضای خانواده از روی آن می‌پرند. بعد از پریدن اعضای خانواده، روی آتش به ترتیب اسپند و آب می‌ریزند تا بلا دور شود. همچنین در این شب، رسم فالگوشی و فال کوزه نیز انجام می‌شد.

آئین‌های جالب فرهنگ اصفهان

آیین شب اسفند کاشان

شب اسفند مشهورترین آیین شهرهای اصفهان و کاشان است. در ماه اسفند هر سال روزهای ماه بیست و پنج روز محاسبه می شوند و سال نیز ۳۶۰ روز محاسبه می شود و به ۵ روز باقی مانده سال پنجه می گویند. این جشن معمولا از حدود یک الی دو ماه قبل از اسفند برنامه ریزی می شود. اصالت این جشن از شهر کاشان است و بیشتر در شهرهای کاشان و شهرهای اطراف آن انجام می گیرد.

نوروز

مردم اصفهان در نوروز، مانند مردم سایر شهرهای ایران زمین، با خانه‌تکانی و خرید نوروزی به پیشواز سال جدید می‌روند. علاوه بر منازل، شما می‌توانید سفره‌های هفت‌سین بزرگ و زیبایی در مراکز تجاری نیز پیدا کنید. مردم اصفهان در این روزها، سنبل و شب‌بو و ماهی قرمز می‌خرند. پوشیدن لباس نو با رنگ‌های شاد، از آداب قدیمی فرهنگ بومی اصفهان است. در عید نوروز، مردم با شیرینی‌هایی نظیر گز و پولکی و نبات از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

در نوروز، مردم علاوه بر دید و بازدیدهای عیدی، به سر مزار درگذشتگان خود نیز سری می‌زنند. اکثر مردم این شهر، سبزه خود را به طرز هنرمندانه‌ای با ماشک و عدس و گندم درست می‌کنند.

آئین‌های جالب فرهنگ اصفهان

یکی آیین‌های قدیمی فرهنگ بومی اصفهان که اکنون کمتر دیده می‌شود، رسم قاشق‌زنی است. در این مراسم، کودکان و نوجوانان با زدن قاشق به یک ظرف فلزی، به در خانه‌ همسایه‌ها می‌رفتند تا از طرف همسایه‌ها شیرینی و شکلات و تنقلات دریافت کنند.

مردم اصفهان در شب عید غذاهای مخصوصی می‌پزند؛ از جمله این غذاها می‌توان به سبزی پلو با ماهی، شوید پلو، باقلا با ماهی و کوکوسبزی با پلو اشاره کرد. در روز سیزده به در نیز متداول‌ترین غذای مردم اصفهان و کل ایران، جوجه‌کباب است. البته برخی پختن استامبولی پلو را برای این روز ترجیح می‌دهند. این مردم خونگرم در سیزده به در، بازی‌های محلی‌ای مانند گرگم به هوا، بادبادک پرانی، هفت‌سنگ، وسطی، نان بیار کباب ببر، گل و پوچ و قائم باشک اجرا می‌کنند.

جشن آبریزان در زاینده رود

یکی از زیباترین رسومات مردم اصفهان که متاسفانه امروزه انجام نمی شود رسم آبریزان است. این رسم زیبا به این شکل است که در یک روز مردم از هر طایفه و طبقه و دین و آیینی در کنار زاینده رود جمع می شوند. در این رسم زنان برای تماشا به بالای پل رفته و مردان با لباس های کهنه به درون آب می روند و با ظرف به یکدیگر آب می پاشند.

آئین‌های جالب فرهنگ اصفهان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید