سفر به اصفهان پر از شگفتی است، از این رو با ما همراه باشید تا درباره میدان نقش جهان اصفهان، میدانی خارق‌العاده بیشتر بدانیم.

میدان نقش جهان اصفهان، میدانی خارق‌العاده

سلام نو _ سرویس گردشگری: یدان نقش جهان که با نام میدان امام نیز شناخته می‌شود یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است. در واقع، تجمع بسیاری از بناهای باستانی این شهر در میدان نقش جهان است. این میدان زیبا در طول عمرش در حکومت‌های مختلف، فراز و فرودهای زیادی داشته و در بازه‌هایی از زمان مورد بی‌مهری حاکمان قرار گرفته است؛ اما امروزه باشکوه فراوان علاقمندانی در سراسر جهان دارد. ثبت این میدان در فهرست میراث جهانی یونسکو، میزان اهمیت این منطقه را بیان می‌کند. در سفر به اصفهان، می‌توانید زمان زیادی را در این میدان زیبا بگذرانید و از تماشای بناهای تاریخی و طبیعت زیبای آن، لذت ببرید.

واقعیت‌هایی درباره میدان نقش جهان

این میدان در شمال شهر اصفهان واقع شده است. سالانه گردشگران بسیار زیادی از این میدان دیدن می کنند. پیش از سال ۱۳۵۷، به این منطقه میدان شاه نیز گفته می شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نقش جهان به طور رسمی میدان امام نیز نامیده شد. نقش جهان در طول تاریخ با نام های میدان اصلی، میدان بزرگ، میدان قصر، میدان سلطنتی و میدان نو نیز شناخته می شد. پیش از دوره صفویه، در این میدان یک باغ زیبا به نام نقش جهان وجود داشت. نقش جهان نام شهری در کشور آذربایجان بود که امروزه به نخجوان تغییر پیدا کرده است.

میدان نقش جهان اصفهان، میدانی خارق‌العاده

این میدان طولی بیشتر از ۵۶۰ متر و عرضی برابر با ۱۶۰ متر دارد. محیط این میدان با ۲۰۰ حجره دو طبقه پوشانده شده است. بناهای تاریخی زیبایی هم در دل نقش جهان قرار گرفته است. در گذشته برای حفاظت از میدان و دیگر آثار تاریخی طاق هایی در اطراف آن ساخته شد که این طاق ها به حجره های امروزی تبدیل شده اند.

همان طور که پیش تر گفته شد، در این منطقه یک باغ بزرگ وجود داشت. بخش مرکزی میدان، کوشک نامیده می شد در این منطقه بناهای نظامی از دوره آق قویونلوها و تیموریان قرار گرفته بود. با از بین رفتن این باغ، اکنون این قسمت در بخش غربی میدان قرار دارد و عمارت عالی قاپو در آن قرار گرفته است. در دوره سلجوقیان جشن ها و عیدهای بسیار مهمی در این میدان برگزار می شد.

میدان نقش جهان، پس از این که اصفهان در دوره صفویان به پایتخت ایران تبدیل شد، رونق بسیاری گرفت.بنای اولیه این میدان در حاشیه زاینده رود و به دستور شاه عباس صفوی و توسط معماران مشهوری هم چون شیخ بهایی، استاد علی اکبر اصفهانی و استاد محمد رضا اصفهانی ساخته شد.

دیدنی‌های میدان نقش جهان

  • مسجد جامع عباسی یا مسجد شاه: مهم ترین آثار تاریخی نقش جهان اصفهان این مسجد است. که در ضلع جنوبی این میدان واقع شده است. این مسجد از قدیم محل برگزاری اجتماعات و مراسم های سنتی بسیاری بوده است. ساخت این بنا در سال ۱۰۲۰ انجام شده است. آثار تاریخی بسیار زیادی هم چون کتیبه شاه عباسی بر روی سر در این مسجد قرار گرفته است. این کتیبه در مدح شاه عباس اول و با خط ثلث نوشته شده است. کتیبه دیگری نیز که نام معماران میدان نقش جهان بر روی آن نوشته شده است، بر روی سر در مسجد قرار دارد. این کتیبه با خط محمد رضا امامی نوشته شده است.

میدان نقش جهان اصفهان، میدانی خارق‌العاده

مسحد جامع اصفهان، دارای مناره ها و گنبد بسیار زیبایی است. از هنر اسلامی و ایرانی در ساخت و تزئین آن استفاده شده است. بازتاب صدا زیر گنبد مسجد جامع اصفهان بسیار شگفت انگیز است. به این مکان، مسجد کبیر عباسی، مسجد سلطانی و مسجد شاه نیز گفته می شود.

  • مسجد شیخ لطف الله: گنبد زیبایی در گوشه این میدان به چشم می خورد که بی شک توجهتان را به خود جلب خواهد کرد، زیرا این مسجد بدون مناره است. این مسجد در ضلع شرقی میدان نقش جهان واقع شده است و مرکز مذهبی اصفهان به شمار می رفت و هم اکنون نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این بنا به دستور شاه عباس اول در زمان حکومت صفویان و به صورت کاملاً اختصاصی ساخته شد. گنبد این مسجد ۳۲ متر طول دارد و ساخت آن ۱۷ سال زمان برد. معماری و کاشی‌کاری این مسجد هنر استاد محمدرضا اصفهانی از معماران مشهور آن دوره است. مسجد شیخ لطف الله پس از چندین سال هنوز هم شاهکار بی نظیر است. بازدید از این مسجد نیز همه روزه صبح و عصر با امکان پذیر است.

میدان نقش جهان اصفهان، میدانی خارق‌العاده

  • عمارت عالی قاپو: این عمارت در غرب میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد که در گذشته مرکز حکومتی بسیار مهمی به شمار می رفت. زیربنای این ساختمان ۱۸۰۰ متر مربع است و در شش طبقه ساخته شده است. تزئینات این عمارت نیز بسیار منحصر به فرد است و همواره مورد توجه گردشگران خارجی و داخلی قرار می گیرد. در ساختمان عمارت عالی قاپو ۵۳ اتاق برای استراحت و پذیرایی مهمانان و برگزاری جلسات تعبیه شده است. به این ساختمان، عمارت دولتخانه نیز گفته می شود.
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید