۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳
کد خبر: 55410141

مشهد مملو از دیدنی و جاذبه‌های گردشگری است، با ما همراه باشید تا درباره موزه‌های جالب مشهد بیشتر بدانیم.

موزه‌های جالب مشهد

سلام نو _ سرویس گردشگری: مشهد یکی از معروف‌ترین شهرهای توریستی ایران باشد. این شهر نه‌تنها ازنظر مذهبی اهمیت دارد، بلکه جاذبه‌های بسیار دیدنی دیگری هم دارد. به قول معروف سفر به مشهد هم زیارت است و هم سیاحت، هم فال است و هم تماشا.

موزه آستان قدس رضوی

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر مشهد ، موزه آستان قدس رضوی می باشد . موزه ای که بناهای تاریخی آن جلوه گر شش قرن تزئینات و معماری دوره اسلامی و اشیای تاریخی آن نشان دهنده انواع هنرها و صنایع دستی ساخته شده طی ده قرن گذشته می باشد. موزه آستان قدس رضوی خود از چندین موزه تشکیل شده شامل موزه قرآن و نفایس ، موزه هدایای مقام معظم رهبری ، موزه گنجینه دریایی ، موزه آثار استاد فرشچیان ، گنجینه اسکناس و سکه و تمبر، گنجینه سلاح و مدال، گنجینه ساعت و نجوم و گنجینه هنرهای تجسمی و ظروف می باشد . در صورت سفر به شهر مقدس مشهد ، حتما از موزه آستان قدس رضوی دیدن فرمایید .

موزه‌های جالب مشهد

موزه مردم‌شناسی مشهد

حمام شاه از جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی در مشهد به شمار می‌آید که در نزدیکی بازار بزرگ و نزدیک به مسجد هفتاد و دو تن امروزی واقع شده است و در نزدیکی حرم قرار دارد. برای دسترسی به این موزه باید به خروجی ضلع غربی صحن جامع رضوی بروید.

در راستای موزه شدن حمام شاه ، از فضاهای موجود در سربینه و گرمخانه و چال حوض به‌عنوان غرفه‌های نمایش اشیا از جمله متعلقات حمام مانند ظروف سنگی، سفالینه‌ها، نبوشه های سفالی، گلجام و کاشی‌های ازاره و کف حمام، وسایل استحمام مانند بادکش حجامت، کاسه، مجمعه، سنگ پا، صابون، لنگ و قطیفه، حنا، گل سرشور و…، وسایل آرایش مانند شانه چوبی، جعبه آینه، جعبه چوبی لاکی روغنی، سرمه دان، عطر دان و…، وسایل روشنایی مانند شمعدان برنجی، قندیل، فانوس دریایی، چراغ توری و…، سماورها، قوری‌ها، قهوه جوش‌ها، دوستکامی ها، پوشاک و منسوجات از جمله اشیایی هستند که در موزه مردم‌شناسی مشهد به نمایش درآمده‌اند.

موزه‌های جالب مشهد

حمام مهدی قلی بیک در سال ۱۰۲۷ هجری قمری به دستور مهدی قلی بیک جانی قربانی ساخته شد. وی از بازماندگان خانواده امیر ارغون آقای اویرات و از امرای ترک خراسان محسوب می‌شد که به‌عنوان میرآخور (رییس اصطبل شاهی) شاه عباس اول صفوی منصوب شده بود. مهدی قلی بیک حمام را وقف ساحت مقدس امام رضا (ع) کرد. علاوه بر آن، یک قنات هم برای حمام مذکور احداث شده است؛ با این شرط که مازاد آب آن را به مسجد گوهرشاد دهند، آنچه از مسجد اضافه ماند، صرف امور خیریه کنند و اضافات آن را در زمین‌های زراعی خارج از شهر جاری سازند.

به‌علت هم‌جواری حمام با بنای تاریخی مسجد شاه (مقبره امیر ملکشاه) و نیز نزدیک بودن به حرم امام رضا (ع)، قبلا به حمام شاه و پس از انقلاب به حمام رضوی شهرت داشته است. این بنا در اردیبهشت ۱۳۵۶ به شماره ۱۳۷۴ در فهرست بناهای تاریخی کشور ثبت شد و در سال ۱۳۷۸ با دستور مقام منبع تولیت عظمای آستان قدس رضوی عملیات بازسازی آن آغاز گردید و در سال ۱۳۸۵ هجری شمسی به موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داد. حمام شاه مشهد مشهد در تمام روزهای هفته فعالیت دارد. ساعات بازدید مجموعه از ۸ تا ۱۲ است و در روزهای پنجشنبه، فعالیت موزه در ساعت ۱۱:۳۰ پایان می‌پذیرد.

موزه‌های جالب مشهد

موزه نان مشهد

به جرات می توان گفت موزه نان جزء منحصر به فردترین موزه های ایران است که در شهر مشهد، کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی، نزدیک سه راه فردوسی و در کوچه شهید یزدی قرار دارد. موزه نان مشهد در سال ۱۳۹۰ تاسیس شده است که می توانید تمام مراحل پخت انواع نان بخصوص نان های محلی مشهد را از نزدیک مشاهده کنید. این موزه کارگاه پخت نان نیست بلکه مانکن هایی هستند که با کمک ادواتی مانند انواع تنور، آسیاب ها بادی و آبی مراحل پخت برخی از نان ها مانند نان تنوری ساج و سنگک و همچنین مراحل پخت مانند خرمن کوبی، بذر پاشی و گندم چینی را نشان می دهند.

یکی از جالب ترین قسمت های موزه نان مشهد، رقص آیینی خراسان است که به رقص اپرا معروف بوده و در میان بومی های قدیم رواج داشته است. بطوری کلی، موزه نان مشهد به چندین بخش تقسیم می شود. بخش اول غرفه کشاورزی نام دارد که می توانید زحمات کشاورزان مانند چک زدن، گندم چینی و بذرافشانی را مشاهده کنید. بخش دوم غرفه آسیاب بانی است که مراحل دستاس، آسباد و آسیاب را به نمایش می گذارد و در آخر نیز، غرفه آتش است که تنورهای عشایری، ساج، حیاطی، تنور مال و برخی از انواع تنورهای سفالی را نشان می دهد.

موزه‌های جالب مشهد

اما در قسمت جذاب موزه نان مشهد که بخش رقص اپر، اپر یا آپر است، رقصی مربوط به دوران اشکانیان را نشان می دهد که اولین بار در جنوب خراسان و مناطق گناباد به وجود آمد. رقص اپر از هجده حرکت تشکیل شده و تمام مراحل پخت نان از بذرپاشی و کشاورزی تا پخت در تنور را نشان می دهد و همچنین، در پایان نیز نانواها به دعا و نیایش می پردازند چراکه محصولشان به ثمر نشسته است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید