کاشان دیدنی و مانند دیگر نقاط ایران عزیز ما، حیرت‌انگیز است اگر پیش از سفر به آن تمایل دارید بدانید صنایع دستی کاشان چه چیز است ما را همراهی کنید.

صنایع دستی کاشان چه چیزهایی است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: تمدن و شهرنشینی در کاشان به تمدن سیلک در حوالی ۸ هزار سال پیش باز می‌گردد. تمدن و سکونت در شهر نیمه بیابانی کاشان در طول هزاران سال ادامه می‌یابد و فراز و فرودهای بسیاری را از سر می‌گذارند. اما همواره جایگاه ویژه کاشان در قلب ایران دارای اهمیت بوده است. همچنین همسایگی با کوه و بیابان به کیفیت زندگی در این شهر افزوده است. شهر کاشان به سبب میزبانی از برخی جشن‌ها و جشنواره‌های مشهور سنتی ایرانی، بین گردشگران بسیار شناخته شده است. مشهورترین این جشنواره‌ها، آیین گلاب‌گیری است. این جشن که در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، مراسم گردآوری و آماده‌سازی گل‌های سرخ برای گلاب‌گیری است. دیگر مراسم مشهور این شهر، آیین قالی‌شویان است که در مهرماه هر سال برگزار می‌شود.

زیباترین صنایع دستی ها در کاشان

کاشان شهری است که به‌دلیل هنر مردمش و صنایع دستی که آن‌ها تولید می‌کنند، شهرت دارد. یکی از معروف‌ترین صنایع دستی کاشان،‌ فرش کاشان است که کیفیت آن زبانزد همگان است. از دیگر صنایع دستی این شهر می‌توان به شعربافی اشاره کرد که همان پارچه بافی تلقی می‌شود. همچنین سفال کاشان نیز از چیزهایی است که کاشان به‌خاطر آن شهرت دارد. اما شاید معروف‌ترین محصول کاشان کاشی آن است که در گذشته توسط اهالی این شهر به‌صورت دستی تولید می‌شد؛ اما امروزه توسط کارخانه‌های عظیم این شهر تولید می‌شوند و همچنان از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند.

صنایع دستی کاشان چه چیز است؟

نگارگری: یکی از مهم ترین صنایع دستی در کاشان نقاشی های گران بهایی است که در ادوار مختلف تاریخی بر روی بوم یا کاغذ کشیده شده و به یادگار مانده اند و هم اکنون نیز توسط افراد هنرمند کشیده می شوند و گاها به فروش می رسند. نگارگری سبک های مختلفی دارد که اگر اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید می توانید هر تابلویی را که تمایل داشتید از این شهر تهیه نمایید. تابلوهای زیبای نقاشان مختلف از گذشته تا به اکنون از مواردی است که می توانید با دیدن آن ها پی به فرهنگ بومی این منطقه ببرید. این تابلو ها برای تهیه سوغات نیز بسیار مناسب هستند و بهتر است از این موضوع در هنگام خریدهای خود غافل نشوید.

ملیله کاری: این هنر درواقع ساخت ظروفی است که تزیینی بوده و بر روی نقره انجام می شود و نقش هایی از ترمه، غنچه، برگ، اشک و بته را به نمایش می گذارند. ملیله کاری یکی از زیبا ترین و در عین حال مهم ترین صنایع بخش فلزی در کشور می باشد که هنرمندان زیادی در طول تاریخ تا امروز مشغول به آن هستند. این هنر زیبا تا قبل از دوره پهلوی متعلق به زنجان بود که بعد از مدتی در زمان صدارت رضاخان با رفتن تعدادی از هنرمندان مربوط به این رشته به شهر های دیگر هم چون کاشان، ملیله کاری به این شهر نیز وارد شد. دو گزینه ظرافت و تمیزکاری در این هنر بسیار ارزشمند هستند و هنر فرد را به نمایش میگذارند.

صنایع دستی کاشان چه چیز است؟

مشبک: این هنر یک نوع از کارهای تزیینی بوده که بر روی انواع فلزات هم چون طلا، نقره، مس انجام می شود. مشبک به معنی سوراخ کردن و ایجاد شبکه می باشد و قدمت بالایی دارد. هر چند که این هنر هم اکنون در تهران و اصفهان رواج بیشتری دارد ولی در شهرستان کاشان نیز توانسته رونق یابد. از دیرباز انسان های اولیه می توانستند با استفاده از ذوق و ابتکار هنرشان را نشان دهند. اگر به کاشان سفر کردید بهتر است به تماشای این ظروف مشبک رفته و در صورت نیاز آن ها را تهیه نمایید.

کهن‌ترین صنایع دستی کاشان

کاشی سازی: از دیگر مواردی که در کاشان بین افراد رواج دارد و در آن ماهر شده اند، هنر ساخت کاشی می باشد. خشت هایی سفالی که یک روی آن دارای نقش هایی زیبا با لعاب می باشد. درواقع روی لعابی و شیشه ای کاشی برای این که در یک سازه از رطوبت جلوگیری شود به وجود آمده است. کاشان از ابتدای حکومت اسلامی به عنوان مرکز ساخت کاشی و سفال مورد توجه بوده تا جایی که نام کاشی نیز از کاشان گرفته شده است. کاشی را به عنوان یکی از پیشرفت های بشر در حیطه آجر سازی می دانند. بر طبق نظر پرفسور پوپ برای اولین بار کاشی های لعاب دار در سده ۱۲ میلادی در گنبد مسجد جامع قزوین به وجود آمد.

صنایع دستی کاشان چه چیز است؟

سفال گری: این هنر کهن ترین هنر صنعتی بوده که انسان ها از ابتدا برای نیازهای زندگی و رفع مایحتاجشان به آن روی آوردند. اولین نمونه های سفالی به ۸۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می رسد که بدون کوره پخته میشده اند و کاربری آن ها برای نگه داری غذا بوده است. اگر به اصفهان و شهرستان کاشان بروید می توانید نمونه های مختلفی از کار های سفالی را تماشا کرده و بریا خود تهیه نمایید. ظروف سفالی در اندازه ها و کاربری های مختلف می توانند همگی برای شما یا عزیزانتان به کار بیاید. کیفیت کارهای سفالی به گزینه هایی هم چون ترک نداشتن بدنه، نقش و نگاری که ر روی آن ها کشیده شده، سبک بودن و نبودن دانه های آهکی در بدنه های رسی می باشد که در هنگام خرید باید این ویژگی ها را مد نظر قرار دهید.

از دیگر صنایع دستی کاشان که می توانید در سفر به این منطقه از آن ها دیدن نمایید و یا برای خود و عزیزانتان به عنوان سوغات تهیه کنید شامل مواردی هم چون: قلم زنی، مسگری، رودوزی، معرق کاری، گره چینی، منبت کاری، چاپ بر روی کاغذ و پارچه، گیوه بافی، پارچه، زری بافت، زیلو و مخمل می شود.

صنایع دستی کاشان چه چیز است؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید