سفر به کاشان بی‌همتا خواهد بود چرا که فرهنگ عامه مردم کم‌نظیر کاشان جالب توجه است.

آداب و رسوم مردم کم‌نظیر کاشان

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر کاشان یکی از شهرهای تاریخی ایران است که در استان اصفهان واقع شده است، این شهر از شهرهای پرجمعیت استان اصفهان است که دارای جمعیتی ۳۰۵ هزار نفری است. این شهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری از شهر اصفهان قرار دارد، از جمله نام های قدیمی این شهر می توان به مواردی از قبیل کاسیان، چهل حصاران، کی آشیان و کاه افشان اشاره کرد. بسیاری از تاریخ شناسان شهر کاشان را مهد فرهنگ و تمدن ایران می دانند، در این شهر جاذبه های گردشگری تاریخی بسیار زیادی وجود دارد که نشان دهنده تاریخ و تمدن غنی این شهر است. همان طور که می دانید امیر کبیر که یکی از بزرگان تاریخ ایران است در حمام فین این شهر به قتل رسیده است، برخی از تاریخ شناسان ادعا دارند که اولین حضور آریایی ها در کشور ایران در شهر کاشان بوده است.

زبان شیرین و دین مردم کاشان

در گذشته که کلیمیان در کاشان سکونت داشتند، با گویش یهودیان کاشان سخن می گفتند و گویش زبان های مرکز کشور معروف بود. بعد ها با مهاجرت اکثر کلیمیان کاشان به آمریکای شمالی این گویش که به گویش روستا های اطراف کاشان شباهت داشت محدود شد. مردم کاشان هم اکنون به زبان فارسی و با لهجه کاشانی صحبت می کنند که به کاشونی نیز معروف می باشد. ویژگی های آوایی این لهجه خاص این منطقه از اصفهان بوده و نوع گفتار آواها با قرار دادن صامت ها و مصوت ها بر روی کلمات این لهجه را خاص این منطقه نموده است. اگر به کاشان سفر کنید و با مردم در ارتباط نزدیک باشید نحوه گفتار کلمات را از نزدیک خواهید شنید و متوجه این جملات خواهید شد.

فرهنگ عامه مردم کم‌نظیر کاشان

بر اساس اسناد تاریخی که بعد از ورود اسلام به کشور وجود دارد، این شهرستان عموما در کنار قم به عنوان یک شهری با مذهب شیعه در نظر گرفته شده و به همین دلیل درواقع یک شهر مذهبی می باشد که علاقه مندان به دین معمولا از تهران و دیگر بخش های اصفهان به آن سفر می کنند. در زمان حکومت شاه طهماسب اول این شهر به عنوان مرکز حکومت مذهبی کشور در نظر گرفته شده بود و به همین دلیل از این شهر مبلغان دینی زیادی به مناطق دیگر فرستاده می شد. در حال حاضر نیز دین اکثر ساکنین این شهرستان اسلام بوده و تقریبا تمامی آن ها پیرو مذهب شیعه می باشند.

شهر کاشان در طول تاریخ متوجه تعداد افراد زیادی بوده و به همین دلیل معمولا جزو جاهایی بوده که تعداد زیادی از افراد خواهان سکونت در آن بوده اند. به خصوص در زمان صفویه که مورد حماست پادشاهان قرار گرفته و به رونق رسیده بود و هم چنین در زمان پهلوی و به خصوص بعد از انقلاب اسلامی این شهر جزو مناطق مهمی بود که تواسنت افراد مختلفی را از سراسر ایران به خود جذب نماید و به همین دلیل بر اساس آخرین سرشماری نفوص و مسکن که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، جمعیت این شهر ۳۰۴۴۸۷ نفر گزارش شد و بعد از مرکز استان این شهرستان به عنوان پر جمعیت ترین قسمت اصفهان می باشد. از آخرین سرشماری تا به امروز می توان نتیجه گرفت که تعداد افراد ساکن در این شهر بسیار بیشتر از رقم اعلام شده می باشد.

فرهنگ عامه مردم کم‌نظیر کاشان

آداب و رسوم جذاب کاشانی

مردم کاشان مردمی بسیار خون‌گرم هستند و بازید از این شهر و برخورد گردشگران با مردم این شهر می‌تواند تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش باشد. بیشتر مردم این شهر مسلمان هستند و انواع مراسم‌های مذهبی در این شهر بسیار باشکوه در شهر کاشان برگزار می‌شوند. مردم کاشان به زبان فارسی و لهجه کاشانی صحبت می‌کنند. مردم این شهر رسم و رسوم ویژه‌ای برای نوروز و چهارشنبه سوری دارند. در شب آخرین چهارشنبه‌ سال بانوی هر خانه‌ای بوته‌ای را آتش می‌زند و به درون کوچه می‌اندازد. همچنین در این شب مردم برای هم فال کوزه می‌گیرند که باعث می‌شود اوقات شادی را در کنار هم داشته باشند. ‌

مردم این شهر و اطراف آن در روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ دی ماه بوته‌های زیادی را جمع‌ می‌کنند و توسط خردسالان این مناطق روی تپه‌های بلند شهر قرار می‌گیرند و آن‌ها را آتش می‌زنند. آن‌ها معتقدند که اگر نور این آتش به درخت‌ها برسد آن سال بسیار سال پرثمر خوبی برایشان خواهد بود. همچنین مردم کاشان برای مراسم عروسی و خواستگاری نیز برنامه‌ ویژه‌ای دارند. در شب خواستگاری داماد خوانچه به خانه‌ عروس می‌فرستد که این خوانچه شامل شیرینی‌جات، ‌یک جلد قرآن و آینه می‌شود.

فرهنگ عامه مردم کم‌نظیر کاشان

گلاب‌گیری و قالی‌شویان از مراسم سنتی این شهر است که سالانه بازدیدکنندگان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. مراسم گلاب‌گیری معمولاً از اوایل اردیبهشت ماه شروع شده و تا اواخر خرداد ادامه دارد که مقصد گردشگری تعداد زیادی از مردم ایران می‌باشد و مراسم قالی‌شویان در جمعه دوم مهرماه هر سال در کاشان برگزار می‌گردد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید