۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۷
کد خبر: 55409410

قمصر کاشان از مقاصد جذاب گردشگری محسوب می‌شود، با ما همراه باشید تا بدانیم سوغات قمصر چیست.

سوغات قمصر چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: قمصر از نظر موقعیت جغرافیایی در مکانی بسیار عالی قرار دارد. این شهر از یک سمت به کوه ختم می‌شود و دارای منابع آب کافی است. منابع آب کافی، موقعیت استراتژیک عالی و البته زمین حاصلخیز، سه رأس مثلث حیات به حساب می‌آیند. ازاین‌رو می‌توان انتظار داشت که از دیرباز، تمدن در این منطقه وجود داشته است. همین طور که تاریخ را مرور می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که حتی پیش از دوران هخامنشیان نیز اقوام ایرانی در این منطقه زندگی می‌کردند. زمانی که صحبت از تاریخچه و قدمت اکثر مناطق ایران به میان می‌آید، متوجه می‌شویم که از هزاران سال پیش در این مناطق زندگی جریان داشته؛ اما اغلب در دوره‌هایی از تاریخ نیز خالی از سکنه بوده‌اند. این در حالی است که قمصر در ادوار مختلف همواره جمعیت و تمدن را به خود دیده و هیچ‌گاه خالی از سکنه نبوده است.

سوغات قمصر چیست؟

جاذبه‌های دیدنی قمصر

خانه یا سوراخ وروو: سوراخ وروو در واقع خانه‌ای تاریخی است که در روستای مسلم آباد (گبرآباد قدیم) و در ارتفاع ۶۰ متری از رودخانه قهرود قرار دارد. گفته می‌شود که برخی از مشهورترین راهزنان دوره قاجار در این خانه زندگی می‌کردند؛ خانه‌ای که امروز گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند. خانه وروو با معماری منحصربه‌فرد، به‌شکل حفره‌ای در دل کوه است؛ به همین دلیل به سوراخ وروو شهرت دارد. به گفته اهالی، راهزنی به نام وروو در گذشته‌های بسیار دور در این مکان سکونت داشته و از آن به‌عنوان پایگاهی برای کنترل و غارت کاروان‌ها استفاده می‌کرد؛ زیرا این خانه بر مسیر کاروان‌رو اصفهان به کاشان مشرف بوده است.

آدرس: شمال شرق شهر قمصر، کیلومتر هفت جاده قمصر-کاشان، ارتفاعات غربی روستای مسلم آباد

سوغات قمصر چیست؟

سرای خاتون قمصر: سرای خاتون قمصر خانه‌ای شخصی با سبک معماری مدرن و اسلامی و حوضی زیبا، طاق و ایوانی چشم‌گیر است که یک سفره‌خانه سنتی و یک فروشگاه صنایع دستی نیز دارد. طبق نظر کارشناسان، معماری این بنا از خانه تاریخی پیرنیا الگوبرداری شده است. گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های سرای خاتون قمصر از شاخصه‌های منحصربه‌فرد این بنا به شمار می‌روند؛ به‌طوری که برخی آن را با عالی قاپو اصفهان و شاهچراغ مقایسه می‌کنند.

سرای خاتون متعلق به مهندس رضایی است و در سال‌های اخیر ساخته شده است؛ با این وجود بنایی مطرح در حوزه گردشگری منطقه به حساب می‌آید و پرونده آن برای ثبت در آثار ملی ایران ارسال شده است. مقرنس‌کاری، گره‌سازی و رسمی‌بندی از دیگر هنرهای به کار رفته در سرای خاتون قمصر هستند و از بخش‌های مختلف آن می‌توان هشتی، اندرونی، شاه‌نشین، سرداب، اتاق موسیقی و اتاق آینه را نام برد.

آدرس: شهر قمصر، جنب میدان جشنواره

سوغات قمصر چیست؟

موزه گلاب قمصر: موزه گلاب قمصر تنها موزه گلاب خاورمیانه است که در یک خانه تاریخی به نام خانه ذاکری با قدمتی از دوره قاجار بنا شده است. در این موزه با وسعت ۵۰۰ متر مربع انواع وسایل گلاب‌گیری قدیمی تا امروزی، تصاویر مستند تاریخی و راهنمای گلاب‌گیری به نمایش گذاشته شده‌اند. طبق اسناد تاریخی موجود، قدمت گلاب‌گیری در قمصر به بیش از هزار سال قبل بازمی‌گردد و مردم این منطقه از دیرباز در این حوزه فعالیت می‌کردند.

روش سنتی گلاب‌گیری حاصل هنر، ذوق، سلیقه، پشتکار و ابتکار مردم شهر در کنار دیگر صنعت‌هایی چون مسگری، شیشه‌سازی، و بسته‌بندی بوده است؛ اما متاسفانه امروزه دیگر اثری از آن دیده نمی‌شود. جشن گلاب از جشن‌های سنتی ایرانی با قدمتی از ۲,۰۰۰ سال قبل (دوره ساسانی) است؛ جشنی که در آن مردم با ریختن گلاب روی یکدیگر به جشن و پایکوبی می‌پرداختند. این جشن در قمصر با نام گلابریزان شناخته می‌شود؛ در این آیین، اهالی شهر بطری‌های جواهرنشان گلاب (مینای گلاب قمصر) را به‌عنوان پیشکش برای پادشاه می‌فرستادند و خود نیز با ریختن گلاب روی سر و بدن یکدیگر جشن می‌گرفتند.

آدرس: شهر قمصر، بلوار ساحلی، جنب مسجد جامع قمصر

تلفن: ۵۵۶۴۷۰۰۷ ۰۳۱

ساعت فعالیت: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۷

سوغات قمصر چیست؟

خانه‌های تاریخی قمصر: قمصر از گذشته از آب و هوایی دلپذیر برخوردار بوده است؛ به همین دلیل عمارت‌های اعیانی بسیاری در طول سال‌ها در مناطق زیبای این شهر به‌خصوص در کنار رودخانه به سبک ییلاقی با وسعت زیاد و ایوان‌های باشکوه در چند طبقه ساخته شده‌اند تا محل سکونت اشراف‌زادگان قاجاری باشند. خانه حاج مانده علی، احسانی‌ها و رفوئی‌ها از خانه‌ های باقی‌مانده در شهر تاریخی قمصر هستند؛ در میان این بناها، خانه حاج مانده علی (سال ۱۲۶۰ هجری قمری) قدیمی‌ترین خانه تاریخی قمصر است. متاسفانه خانه‌های تاریخی قمصر مورد بازسازی و مرمت قرار نگرفته‌اند و در معرض ویرانی هستند.

سوغات قمصر کاشان

در قمصر می توانید صنایع دستی مختلفی را تهیه کنید و به عنوان سوغات نیز از آن ها استفاده نمایید. در این منطقه مردم به کارهای مختلفی مشغول هستند و از طریق آن ها کسب درآمد می کنند. هم چنین به دلیل وجود باغ های مختلف می توانید میوه های متعددی را نیز تهیه نمایید و به عنوان سوغات برای خانواده یا دوستانتان ببرید. از صنایعی که در این شهر وجود دارد می توان موارد صابون سازی، قالی بافی، جوزقند و شیشه سازی را نام برد. از بین انواع سوغات موجود و صنایع دستی مختلف در این شهر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • گلاب
  • گل محمدی
  • آلوچه
  • قالی
  • ترشه
  • گلابی
  • هلو
  • گیلاس
  • سیب
  • فندوق
  • گردو
  • انگور
  • زردآلو

سوغات قمصر چیست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید