از جاذبه‌های دیدنی کاشان، بازار آن است از این رو با ما همراه باشید تا چند نکته در بازدید از بازار کاشان بازگو کنیم.

چند نکته در بازدید از بازار کاشان

سلام نو _ سرویس گردشگری: کاشان نامی است که با تاریخ پیوند خورده است. چه در گذشته و چه در حال حاضر کاشان همیشه یک شهر مهم در ایران بوده. این را آثار تاریخی به‌جا مانده در شهر نشان می‌دهند. این آثار و بقایای ارزشمند و باشکوه تاریخی به خوبی نشان می‌دهند که در گذشته مدنیت و تاریخ مهمی در کاشان در جریان بوده و در حال حاضر هم همین آثار دلیلی برای حضور طیف گسترده‌ای از گردشگران داخلی و خارجی در این شهر است. بازار کاشان ضمن حفظ ارزش‌های تاریخی‌اش همچنان یک محل کسب مهم و تاثیرگذار در شهر است. بخش زیادی از اقتصاد کاشان در همین بازار سنتی در جریان و است و بازاری‌ها و کاسب‌های شهر هم در آن دکان و غرقه و حجره دارند. مردم برای خرید مایحتاج به آن سر می‌زنند و در مجموع همه ویژگی‌های مهم برای جریان داشتن زندگی را در دل خود دارد.

مهم‌ترین نکته درباره بازدید بازار

نگاهی به بازار کاشان از روی نقشه‌های هوایی نشان می‌دهد که این بازار محوطه وسیعی را در میان چند خیابان به خود اختصاص داده است. همچنین به دلیل ذات و ساختار بازارهای سنتی ایرانی در دل این بازار آثار تاریخی زیبایی نهفته است. وقتی از خیابان باباافضل و ورودی آن وارد بازار شوید خیلی زود به راسته اصلی می‌رسید. در مسیرتان یک حمام و یک آب‌انبار به نام «گذر نو» وجود دارد. کمی بعد از این دو اثر تاریخی و نگاه کردن به مغازه‌ها و حجره‌های رنگارنگ می‌توانید وارد حیاطی شوید که مسجد و مدرسه سلطانی در آن قرار دارد. مدرسه سلطانی از عمارت‌هایی است که در زمان بازسازی دوران قاجاریه و به دستور فتحعلی شاه در کاشان ساخته شده و قدمتی ۲۰۰ ساله دارد.

چند نکته در بازدید از بازار کاشان

این مدرسه برای طلاب علوم دینی ساخته شده بود و نزدیکی آن به بازار خبر از تامین مالی مخارج آن توسط بازاریان دارد. کمی بعد از این بنا می‌توانید زیارت درب زنجیر (امامزاده حارث) را ببینید. این زیارتگاه نزدیک به یکی دیگر از وردی‌های بازار قرار دارد و گردشگران می‌توانند از خیابان محتشم و ورودی درب زنجیر هم به آن برسند. مسجد ملا احمدی و مسجد کفش‌دوزها اماکن دیدنی بعدی کاشان در این مسیر است. کمی بعد از این دو مکان می‌توانید به تیمچه امین‌الدوله برسید که مهم‌ترین جای دیدنی بازار کاشان است. در کنار تیمچه هم کاروانسرا قرار دارد. ادامه این مسیر در بازار کاشان شما را به حمام خان که اکنون رستوران و چایخانه شده می‌رساند. در ادامه هم تیمچه صباغ، مسجد میرعماد، سرای قمی‌ها، سرای گمرک و کاروانسرای میرپنج قرار دارد.

بهترین زمان بازدید از بازار کاشان

اگرچه کاشان شهری گرم و کویری است و برای همین خیلی‌ها اوایل بهار و همچنین پاییز را به عنوان بهترین زمان سفر به این شهر معرفی می‌کنند اما برای سر زدن به بازار کاشان احتیاجی به این ملاحظات ندارید. به دلیل معماری هوشمندانه و دوراندیش ایرانی بازار کاشان همیشه یک جای خنک است. سقف‌های ضربی بازار به همراه تعداد زیادی آب‌انبار در این محوطه موجب می‌شود که در بازار کاشان احساس گرمی نکنید. برای همین فرقی ندارد که چه زمانی به بازار سر می‌زنید. گرچه ابتدای صبح که بازاری‌ها مغازه‌ها را باز می‌کنند و دم غروب که شلوغی بازار به اوجش می‌رسد بهترین زمان برای سرزدن به این مکان است.

چند نکته در بازدید از بازار کاشان

ورود به بازار کاشان و بازدید از آن هزینه‌ای برای توریست‌ها ندارد و می‌توانید هر زمانی به آن سر بزنید. اگر به رویدادهایی آئینی هم علاقه دارید باید بدانید که در بازار کاشان و به ویژه در تیمچه امین‌الدوله یکی از متفاوت‌ترین عزاداری‌های روز عاشورا برگزار می‌شود و بسیاری از عکاسان برای عکاسی از این رویداد در عاشورا به کاشان سفر می‌کنند. گفتیم که برای رسیدن به کاشان باید خودتان را به یکی از خیابان‌های محتشم یا باباافضل برسانید. کاشان شهر شلوغی نیست و می‌توانید به راحتی به بازار آن دسترسی داشته باشید. گرچه سیستم حمل‌ونقل عمومی چون اتوبوس و تاکسی‌های درون شهری هم به خوبی نیازهای شما را برآورده می‌کنند.

از آنجایی که محله‌های تاریخی یکی از توریستی‌ترین اماکن کاشان هستند نباید چندان نگران پیدا کردن رستوران و کافه باشید. این را از این جهت می‌گویم که می‌توانید در سفر به کاشان جوری برنامه‌ریزی کنید که یک روز کامل را در بازار و اماکن تاریخی اطرافش بگردید و ناهار و میان وعده را هم در همانجا صرف کنید.

۳ نکته پایانی برای بازدید از بازار کاشان

بازار کاشان، ورودی‌های متعددی دارد و از مسیرهای مختلفی می‌توانید از آن دیدن کنید. در اینجا یک مسیر پیشنهادی به شما ارائه می‌دهیم که بیشتر دیدنی‌های بازار را دربرمی‌گیرد:

نکته ۱: این مسیر را می‌توانید بالعکس هم طی کنید.

نکته ۲: می‌توانید هر یک از دیدنی‌های این مسیر را حذف کنید.

نکته ۳: سرای امین‌الدوله مهم‌ترین جاذبه بازار کاشان است.

ورود: برای ورود به بازار کاشان، به میدان کمال الملک می‌رویم. در یکی از خیابان‌های منشعب از این میدان به نام بابا افضل، دهانه بزرگی ما را به داخل بازار هدایت می‌کند.

آغاز مسیر: شروع به دیدن مغازه‌های مختلف کنید و راهتان را مستقیم ادامه دهید تا به مسجد و مدرسه امام برسید.

چند نکته در بازدید از بازار کاشان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید