۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
کد خبر: 55407646

چوچاق یا شیشاخ یکی از سبزی‌های معطر گیلانی است که در غذاهای گیلان و غرب مازندران مصرف فراوانی دارد. این گیاه دارویی و معطر معمولا در باغچه هر خانه‌ای پیدا می‌شود و می‌توان آن را از بازارهای محلی یا روز تهیه کرد.

چوچاق یا شیشاخ چیست؟

سلام نو-سرویس گردشگری: سبزی چوچاق یکی از سبزی های پرمصرف و منحصر به فرد استان گیلان است که استفاده از آن به دلیل خواص و ویژگی های فوق العاده آن تاثیر بسیار زیادی در سلامتی و همچنین رنگ و بوی غذا خواهد داشت. به دلیل فواید فراوان، این گیاه در بسیاری از غذاهای خانگی اصیل، به خصوص غذاهای شمالی به شدت کاربرد دارد. این سبزی، طعم تند و تیزی دارد و از جمله سبزیجات معطر شمالی محسوب می شود. در ادامه مقاله، به غذاهایی اشاره می کنیم که از سبزی چوچاق در آن ها استفاده می شود.

به طور خلاصه می توان گفت این گیاه دارای مصارف مختلفی همچون سبزی کاری، گل کاری و دارویی می باشد. باید بدانید گیاه چوچاق از خانواده چتریان میباشد و به طور خودرو رشد می کند و جالب تر اینکه در هر فصلی شکل متفاوتی به خود می گیرد و همین امر باعث می شود که شناخت و تشخیص آن سخت شود.

این گیاه جذاب در فصل بهار به صورت بوته ای و با برگ های نوک تیز می روید و پس از گذشت زمان برگهایش شروع به ضخیم شدن کرده و از لحاظ ظاهری به برگ های اسفناج شباهت پیدا می کند، اما همین که هوا رو به سردی می گذارد چوچاق تبدیل به یک بوته ای خاردار شده و از آن بوته گل های آبی و بنفش می روید.

چوچاق یا شیشاخ چیست؟

چوچاق در چه غذاهایی استفاده می‌شود

سبزی چوچاق در ترکیب مرغ بریان با چوچاق استفاده می شود

این غذا به مرغِ پر گیلانی معروف است. ترکیبات داخل مرغ، شامل قیسی، رب انار، پیاز و سبزیجات معطر شمالی مانند چوچاق و خالواش است.

سبزی چوچاق در خورشت ترش واش شمالی استفاده می شود

خورشت ترش واش نام یک سبزی و یک خورش خوش طعم شمالی است. آب و یا به اصطلاح سس این خورشت، شامل سیر و سبزیجاتی مانند ترش واش، چوچاق، اسفناج و گشنیز است و تکه های مرغ، بادمجان و گوجه فرنگی به صورت سرخ شده داخل این سس قرار گرفته و سرو می شوند.

سبزی چوچاق در مرغ شکم پر استفاده می شود

این سبزی که معمولا همراه با مرغ اردک (اغلب در مازندران) در غذا استفاده می شود شامل اسفناج، گشنیز، اناریجه، برگ سیر، شوید، شنبلیله، برگ سیر، جعفری، پونه، نعناع، تره و چوچاق است که باید کاملا ریز شود. این سبزی را به صورت بسته بندی فریز کنید و در هنگام پخت غذا، مقداری زرشک و رب انار به آن اضافه کنید تا به یک مرغ شکم پر خانگی و خوشمزه تبدیل شود.

البته از مرغ یا غاز یا دیگر پرندگان هم به جای اردک استفاده می شود.

سبزی چوچاق در کوکو سبزی استفاده می شود

کوکو سبزی از جمله غذاهای خانگی و اصیل ایرانی است که در هر منطقه دستور متفاوتی دارد. سبزی کوکو سبزی شامل تره، گشنیز و جعفری است که در مناطق شمالی از سبزیجات معطر دیگری همچون چوچاق و خالواش در دستور آن استفاده می شود.

سبزی چوچاق در بادمجان شکم پر استفاده می شود

یکی از اصیل ترین غذاهای خانگی گیلکی است که مواد اصلی آن شامل رب انار و مغز گردو است که با سبزی های معطر شمالی خالواش و چوچاق ترکیب شده و داخل بادمجان را پر می کنند.

چوچاق یا شیشاخ چیست؟

سبزی چوچاق در زیتون پرورده گیلانی استفاده می شود

زیتون پرورده یکی از پای ثابت های سفره مردم شمالی است. برای تهیه زیتون پرورده گیلانی از مغز گردو و رب انار ملس یا ترش، سیر و گلپر و چوچاق معطر استفاده می شود.

سبزی چوچاق در خورشت مرغ ترش شمالی استفاده می شود

رب انار، سیر، مغز گردو و سبزیجات معطر چوچاق و خالواش، ترکیبات اصلی این غذای ساده و خوشمزه شمالی است که با مرغ مخلوط شده و عطر و طعم بی نظیری به آن می بخشند. اگر اقدام به خرید سبزی مرغ ترش از همین سایت کرده باشید، حتما می دانید که سبزی چوچاق یکی از ترکیبات اصلی محصولات ماست و با بهترین کیفیت عرضه می شود.

سبزی چوچاق در کال کباب محلی استفاده می شود

این غذای خوش طعم و اصیل گیلکی نیز از رب انار و مغز گردو و سبزیجات معطر شمالی مثل چوچاق تهیه می شود. ترکیب این مواد با بادمجان کبابی پوره شده، آن را به یک غذای خانگی پر طرفدار شمالی تبدیل کرده است.

سبزی چوچاق در خورشت شیش انداز شمالی استفاده می شود

خورشت شش انداز یکی از غداهای محلی گیلان است و بر حسب ذائقه دستورات مختلفی دارد. مثلا خورش شش انداز سیب، شش انداز بادمجان، شش انداز تخم مرغ و شش انداز هویج. هر یک از این مواد به شکل پوره شده در کنار ترکیبات ثابتِ پیاز سرخ کرده، سبزی معطر چوچاق، مغز گردو و رب انار قرار گرفته و به صورت یک خورش خوشمزه با برنج سرو می شوند.

استفاده از چوچاق در ترشیجات

تا به این جا 9 دستور آشپزی شمالی شامل گیاه چوچاق را بررسی کردیم. اضافه کنم که از این سبزی معطر در بسیاری از ترشیجات (مثل ترشی نازخاتون، لیته گیلانی و ترشی گل کلم) و غذاها (مانند خورشت ته بیران، خورشت لونگی، شامی رودباری و گمج کباب) استفاده می شود.

چوچاق یا شیشاخ چیست؟

جایگزین سبزی چوچاق

به عقیده ما هیچ سبزی دیگری نمی تواند جایگزین چوچاق شود. اما گاهی چاره ای نداریم و باید جایگزینی برای آن انتخاب کنیم. با این حال سبزی خالواش می تواند به نوعی جایگزین سبزی چوچاق شود. اما فراموش نکنید که این طعم چوچاق است که باعث شده است برخی از غذاهای خاص مانند موارد مرغ شکم پر، مرغ ترش و… محبوب شوند.

بنابراین در صورتی که به فکر جایگزینی برای سبزی چوچاق هستید، نباید انتظار زیادی از طعم غذاها داشته باشید. چون سبزی چوچاق هیچ رقیبی ندارد.

ترکیبی شامل شامل تره ، جعفری ، نعناع ، گشنیز می‌تواند تا حدودی جای چوچاق را پر کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید