۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 55407325

جاذبه‌های گردشگری کاشان پر شمار است و اگر تمایل دارید با رفتن به فین ۳ جای دیدنی اطراف حمام فین را بازدید کنید با ما همراه باشید.

۳ جای دیدنی اطراف حمام فین

سلام نو _ سرویس گردشگری: حمام فین و باغ فین کاشان در ۶ کیلومتری جنوب شهر کاشان در انتهای خیابان امیرکبیر فعلی و روستای فین کوچک قدیم قرار دارد که از آثار تاریخی بر جای مانده از دوران صفوی است که بر روی بناهای دوره دیلمی ساخته شده و از لحاط باغ آرایی و آب رسانی دارای اهمیت ویژه ای است. بناهای این باغ شامل سر درب ورودی و برج و باروی آن، شتر گلوی صفوی در میانه باغ، شتر گلوی فتح علی شاهی و اتاق شاه نشین در جنوب خاوری باغ، موزه در باختر باغ و حمام های کوچک و بزرگ و کتابخانه در خاور باغ می شود.

مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان زیباترین دیدنی اطراف حمام فین

مسجد آقا بزرگ کاشان یکی از بناهای باشکوه دوره قاجار محسوب می‌شود. این مجموعه با سرمایه حاج محمدتقی خانبان طی سال‌های ۱۲۵۰ تا ۱۲۶۰ هجری قمری به‌منظور برگزاری نماز جماعت، مجالس درس و بحث داماد وی، ملا مهدی نراقی دوم، برادر ملا احمد نراقی ملقب به آقا بزرگ بنا شده است. مسجد مدرسه آقا بزرگ از جاهای دیدنی کاشان به شمار می‌رود که در خیابان فاضل نراقی قرار دارد. این مسجد و مدرسه در بافت تاریخی این شهر، در نزدیکی بقعه خواجه تاج‌ الدین واقع است.

۳ جای دیدنی اطراف حمام فین

قدمت مسجد مدرسه آقا بزرگ به دوران قاجار برمی‌گردد. ساخت این مسجد در دوره محمد شاه شروع شد و در زمان ناصرالدین شاه به پایان رسید. کتیبه‌های موجود در صفه شبستان، زیر گنبد شبستان، ازاره محراب و سردر ورودی مسجد این تاریخ را تأیید می‌کنند. ممکن است مسجد مدرسه آقا بزرگ روی آثار به‌جای مانده از زلزله سال ۱۱۹۲ هجری قمری بنا شده باشد. همچنین احتمالا شبستان شمالی مسجد روی بقایای خانقاه، مسجد، مقبره و مدرسه خواجه‌ تاج‌الدین متعلق به اواسط سده ۹ قمری ساخته شده است.

در طول زمان تغییرات متعددی در مجموعه آقا بزرگ صورت گرفته است. در و پنجره‌های دو اطاق اطراف ایوان اصلی گنبدخانه و چهار اطاق بالاخانه سردر ورودی تغییر کردند. در و پنجره‌های ارسی بالارو تبدیل به درگاه‌هایی با دو نیم دایره شدند. حدفاصل گنبدخانه و شبستان غربی با سه هم‌بسته مشبک چوبی با ارسی‌های بالارو از هم جدا می‌شد. بعد از آن‌ که موریانه چوب‌ها را از بین برد، به‌جای آن‌ها درهای فلزی کار گذاشتند و بعدها این درهای فلزی را به هم‌بسته‌های چوبی با درهای ارسی تبدیل کردند. در و پنجره‌های مشبک و بالارو حجره‌ها نیز به همین نحو از بین رفته بودند و مجدد به‌صورت قبل درآمده‌اند.

۳ جای دیدنی اطراف حمام فین

دیگر دیدنی‌های اطراف حمام فین

حمام سلطان امیراحمد: حمام سلطان امیراحمد نمونه بسیار منحصربه‌فردی از لحاظ معماری و تزئینات داخلی است؛ علاوه‌براین می‌توانید در پشت بام این حمام یکی از زیباترین گنبدهای ایران را ببینید. این حمام زیبا در اصل از دو حمام بزرگ و کوچک تشکیل شده و در سال ۱۳۵۵ نیز به ثبت ملی رسیده است. حمام امیر سلطان احمد کاشان یکی از زیباترین حمام‌های ایران و از بهترین جاهای دیدنی کاشان است که قدمت آن به دوران سلجوقی و قاجار بازمی‌گردد. این حمام که نام آن در فهرست آثار ملی ایران نیز دیده می‌شود، نمونه‌ای منحصربه‌فرد از حمام‌های ایران از نظر معماری و تزیینات به شمار می‌آید و در محله‌ای تاریخی واقع شده است؛ به همین دلیل جاذبه‌های بسیاری در نزدیکی آن قرار دارند.

حمام امیر سلطان احمد تنها یکی از حمام‌های تاریخی شهر کاشان است و بناهای دیگری چون حمام باغ فین، حمام گذرنو، حمام عبدالرزاق خان، حمام محتشم و غیره نیز در زمره حمام‌های تاریخی‌ این شهر قرار می‌گیرند. پشت‌بام حمام امیر سلطان احمد یکی از مکان‌های نمادین کاشان و سوژه بسیاری از عکاسان است. به‌علاوه کاشی‌های آبی فیروزه‌ای و زرفام، گچبری‌های هفت لایه‌ای و معماری درخور توجه سالانه هزاران گردشگران داخلی و خارجی را به‌سمت این بنا جذب می‌کنند.

۳ جای دیدنی اطراف حمام فین

بازار سنتی کاشان: بازار سنتی کاشان یکی از بناهای ارزشمند این شهر است که جزء یکی از آثار ملی ایران هم نیز بشمار می رود. این بازار از اواسط خیابان بابا افضل تا دروازه دولت نیز ادامه دارد و بناهای تاریخی متعددی را در خود جای داده است. این بناهای تاریخی که حتما نام آن ها به گوشتان خورده است نیز عبارت از مسجد میدان میر عماد، کاروانسرای میر پنج، زغالی ها، غفار پور، رباط، بروجردی ها، نراقی ها، تیمچه معروف امین الدوله، در بازار میانچال، تیمچه بخشی، تیمچه سید آقا، تیمچه صباغ، آب انبار بالا بازار، آب انبار درب زنجیر، حسینیه سوراخ ریسمان، مسجد کفش دوزها، مسجد بالا بازار و مسجد طمقاچی ها نیز می شود.

در هر کدام از قسمت های بازار سنتی کاشان نیز فعالیت های صنفی خاصی انجام می گیرد به طور مثال در قسمت هایی از آن افرادی به مسگری و رنگرزی و بخش هایی دیگر از بازار سنتی کاشان افرادی دیگری را مشاهده می کنید که مشغول کفش دوزی، بزاری و خیاطی هستند. لازم به ذکر است که در بازار سنتی کاشان می توانید بهترین و مرغوب ترین سوغاتی های کاشان نظیر انواع شیرینی و عرقیجات را تهیه کنید.

۳ جای دیدنی اطراف حمام فین

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید