۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 55405029

اگر بخواهیم به یکی از خصوصیات تکرار نشدنی و منحصر بفرد سی و سه پل اشاره کنیم، قطعا می‌توان به معماری سی و سه پل اشاره کرد.

معماری سی و سه پل

سلام نو-سرویس گردشگری: از معماری سی و سه پل چه می‌‎دانید؟! اگر بخواهیم به یکی از معماری‌های خارق العاده در شهر اصفهان اشاره کنیم، قطعا می‌توان شاهد خودنمایی نام این پل بود. همانطور که می‌دانید سی و سه پل یکی از مهمترین مکان‌های گردشگری در اصفهان به شمار می‌رود. این پل به جهت برخورداری از معماری خارق العاده از مهمترین جاذبه های گردشگری در شهر اصفهان است که شهرت جهانی را در بر دارد. همچنین به جهت برخورداری از معماری خارق‌العاده‌، سالانه گردشگران بسیار زیادی از آن دیدن می‌کنند.

این بنا به اندازه‌ای از اهمیت برخوردار است که از آن به عنوان یکی از نمادهای مهم شهر اصفهان یاد می‌شود. این پل زیبا و تاریخی بر روی رود زاینده رود ساخته شده است. رودی که در چند سال اخیر با عملکرد ناآگاهانه‌ی برخی از مسئولان دچار خشکی شده است.

هر آنچه که باید از معماری سی و سه پل بدانید:

معماری سی و سه پل یکی از شگفت انگیزترین معماری‌های دوران صفوی است که همچنان نیز بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. اگرچه امروزه شاهد خشک شدن رود زیبای زاینده رود هستیم، اما همچنان این پل از جذابیت خارق العاده و چشم نوازی برخوردار است. این پل به عنوان کهن‌ترین آثار باستانی در اصفهان شناخته شده است. قدمت این پل به ۴۰۰ سال قبل باز می‌گردد. این پل در دوران صفویه طراحی و ساخته شده است. از این پل به عنوان طولانی‌ترین پل در شهر اصفهان یاد می‌کنند که از طولی حدود ۳۰۰ متر (۲۹۵ متر) برخوردار است. در فرایند ساخت این پل، می‌توان شاهد اسامی از قبیل:

  • شاه عباس
  • الله وردی خان

بود. در کتب تاریخی اشاره شده است که دستور ساخت این پل، توسط این افراد صادر شده است. ارتفاع این پل برابر با ۱۴ متر می‌باشد. معماری این بنا توسط یک شخص بسیار معروف با نام: حسین بنا، انجام گرفته است.

متریال به کار برده شده برای ساخت بنا:

برای ساخت و معماری سی و سه پل از سه متریال مختلف استفاده شده است. مهمترین قسمت یعنی قسمت‎های پایینی که نیازمند ایمنی بیشتری هستند، از متریال آجر برخوردار می‌باشند. برای ساخت پایه‌های این پل که وظیفه‌ی تحمل وزن پل را در بر دارند، از آجر استفاده شده است. سپس در قسمت‌های بعدی ساخت این پل از ساروج و در نهایت از گچ بهره برداری شده است. ساروج یک ماده‌ی مستحکم است که از ترکیب موادی مانند: آهک، خاک رس، مواد الیافی و خاکستر، تولید شده است.

یکی از شگفتی‌های قابل توجه در ساخت سی و سه پل اصفهان، طراحی و ساخت آن در قسمت‌های عریض رودخانه است. در گذشته فرایند ساخت پل در قسمت‌های کم عرض رودخانه انجام می‌پذیرفت. در صورتی که ساخت این پل، کاملا بر عکس می‌باشد.

اغلب پل‌هایی که در زمان صفوی ساخته می‌شدند، پای آنها بر روی بسترهایی که از سنگ ساخته شده‌اند، صورت می‌پذیرفت. اما این پل بر روی بسترهای ماسه‌ای و شنی ساخته شده است. معماری آن به نحوی است که در درون این بستر تا عمق بالایی از فرآیند شمع کوبی استفاده شده است. لذا این بنا برای دوام و ماندگاری، نیازمند وجود رطوبت خواهد بود.

معماری سی و سه پل

معماری سی و سه پل و جذابیت‌های آن

معماری سی و سه پل و جذابیت به کار رفته در آن:

همانطور که می‌دانید یکی از مهمترین المان‌های شایسته در این پل، معماری سی و سه پل است. اگر برای یکبار از این پل دیدن کرده باشید، حتما شاهد معماری حیرت انگیز آن نیز خواهید بود. در این پل از طراحی‌های خیره کننده و حیرت انگیزی بهره برداری شده است که کلمه‌ها یاری ذکر جذابیت آنها را نخواهند داشت. از جمله معماری حیرت انگیز در این بنا، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

در طراحی و تولید این بنا از ۴۰ دهانه بهره برداری شده بود. با گذشت زمان و رشد درختان و ... بسیاری از این دهانه‌ها غیر قابل استفاده شدند. تا جایی که یکی از نام‌های برازنده برای این بنا، چهل چشمه بود. اما امروزه شاهد سی و سه دهانه هستیم که محل عبور آب زاینده رود بودند.

این بنا به صورت دو طبقه طراحی و ساخته شده است. هر کدام از طبقات محل عبور افراد، سواره‌ها و ... بودند. با آسیب دیدن این بنا، امروزه فقط شاهد عبور و مرور افراد از این بنا، خواهیم بود. یکی از طبقات این بنا به نحوی طراحی شده است که هم سطح بوده و زمزمه‌ی بی‌نظیر آب را برای گردشگران به همراه داشته است.

در درون سی و سه پل اصفهان می‌توان شاهد بسیاری از طاق‌های منحصر بفرد . جذاب بود که هر کدام از آنها دارای ستون‌هایی با ارتفاع ۷ تا ۹ متر هستند. این ستون‌ها نه تنها زیبایی این پل را دو چندان نموده‌اند، بلکه بر روی مقاومت و پایداری آن نیز بسیار تاثیرگذار خواهند بود.

معماری سی و سه پل

معماری سی و سه پل توسط چه کسی انجام شد؟

عجایب خارق العاده در این پل:

یکی از مهمترین عجایب در این پل، معماری سی و سه پل اصفهان است. در سرتاسر این پل می‌توان شاهد ۹۹ طاقچه بود. هر کدام از این طاقچه‌ها از جذابیت شگفت انگیزی برخوردار هستند. در برخی از کتب تاریخی، به وجود برخی از نقاشی‌های ارزشمند در این طاقچه‌ها اشاره شده است. اما امروزه هیچ خبری از نقاشی در این طاقچه‌ها وجود ندارد.

این پل دارای یک معبر خاص است که اغلب در زمان طغیان رودخانه از آن استفاده می‌شده است. این مکان یکی از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین مکان‌ها در این پل به شمار می‌رفت.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید