۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 55403671

آذربایجان غربی یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان گوردخمه فقریکا می‌باشد که در مهاباد قرار گرفته است.

سفری دلچسب به گوردخمه فقریکا

سلام نو - سرویس گردشگری: گوردخمه فقریکا، فخریکا یا فقره‌قا از جاهای دیدنی مهاباد محسوب می‌شود که از بخش جنوبی بر دشت وسیعی مشرف است؛ منطقه‌ای بکر با آب‌وهوای کوهستانی که با دو اثر تاریخی برد کنته و دریاس، مثلثی را تشکیل می‌دهد. بسیاری از مورخان ساخت فقره‌قا (فخریگاه) را به فرورتیش، پدر دیاکو اولین پادشاه ماد نسبت داده‌اند.

گوردخمه فقره‌قا که شمالی‌ترین گور دخمه منتسب به دوران ماد است، در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی با شماره ۲۸۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سفری دلچسب به گوردخمه فقریکا

ویژگی‌ها

گوردخمه فخریگاه دارای ورودی مجزایی نیست و تنها دو ستون سنگی در نمای بیرونی آن به چشم می خورد که در قسمت ایوان غار قرار گرفته اند. ستون های سنگی که به زیبایی تمام تراش خورده اند. در پای این ستون ها نیز حجاری به چشم می خورد که بیشتر شبیه به یک گلدان وارونه است. دو ستون دیگر نیز در داخل غار قرار دارند که به مرور زمان دچار آسیب شده اند اما سرستون و پای ستون ها هنوز به قوت خود باقیست. غار که در فاصله ده متری از سطح زمین قرار دارد در دو طبقه ساخته شده است. با ورود به داخل گوردخمه ابتدا یک محوطه مستطیل شکل به چشم می خورد که کاملا سنگی است. در این قسمت دو پله قرار دارد که به بخش دوم غار منتهی می شود.

سفری دلچسب به گوردخمه فقریکا

معماری بنا

فقره‌قا، گور دخمه‌ای است که با ته ستون‌های مقبره آناهیتا تشابه دارد و شیوه معماری یونانی را در ذهن تداعی می‌کند؛ ضمن اینکه از نظر حجاری و ستون‌بندی در رده مقبره‌های مهم دوره ماد به شمار می‌رود. گوردخمه مدخل ورودی ندارد و دیوار بخش انتهایی ایوان آن نیز دیده نمی‌شود و کارشناسان این مسئله را از ویژگی‌های این نوع گوردخمه‌ها عنوان کرده‌اند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید