آذربایجان غربی یکی از استان‌های زیبای ایران است که به واسطه زیبایی‌هایش گردشگران را حیرت‌زده کرده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان خانه انصاری ارومیه می‌باشد.

خانه انصاری ارومیه؛ مقصدی مناسب برای گردشگری

سلام نو - سرویس گردشگری: خانه انصاری ارومیه از خانه‌های تاریخی و جاهای دیدنی ارومیه است که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. این خانه زیبا در میدان امام حسین (ع) در ارومیه قرار دارد.

خانه انصاری که هم‌اکنون در تملک و اختیار اداره کل آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی است، در ۲۵ اسفند ماه سال ۱۳۷۵ هجری شمسی با شماره سند ۱۸۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه انصاری ارومیه؛ مقصدی مناسب برای گردشگری

سرگذشت خانه انصاری ارومیه

سبک معماری خانه انصاری ارومیه و کتیبه هایی که در آن وجود دارد حاکی از آن است که این بنا در سال های ۱۳۳۰ الی ۱۳۳۴ ( اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی) ساخته شده است. مالک اولیه این بنا فردی به نام بابک جعفری بود اما پس از مرگ وی این خانه به فرزند و همسر سیف الله انصاری انتقال یافت و بر همین اساس نام آن به خانه انصاری معروف گردید.

بافت قدیمی خانه انصاری به همان شکل اولیه وجود دارد و با تماشای آن می توان سفری کوتاه به دل تاریخ داشت. این خانه قدیمی در میدان امام حسین ارومیه و امتداد خیابان مدنی ۲ واقع شده است و به دلیل آسیب هایی که در طی سالیان عمرش دیده بود در سال ۱۳۸۲ توسط اداره آموزش و پرورش ارومیه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در حال حاضر نیز خانه انصاری ها در اختیار آموزش و پرورش این شهر می باشد.

اما افراد علاقمند به معماری و بناهای تاریخی می توانند به بازدید از این خانه قدیمی زیبا بروند. اداره آموزش و پرورش ناحیه ۲ ارومیه برخی مواقع محدوده ای از خانه را در اختیار دانشجویان رشته معماری و نقشه کشی قرار می دهد تا تحقیقات خود را با بررسی و مشاهده زوایای مختلف و سبک معماری آن تکمیل نمایند.

خانه انصاری ارومیه؛ مقصدی مناسب برای گردشگری

وجه تسمیه

خانه انصاری به بابک جعفری تعلق داشت که بعدها بدرالملوک، دختر ایشان و همسر سیف‌الله‌خان انصاری این بنا را به ارث برد. نامگذاری این خانه به «انصاری» نیز به همین علت است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید