سردشت یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل آذربایجان غربی جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر چشمه گراوان می‌باشد.

 چشمه گراوان؛ جاذبه‌ای زیبا در دل سردشت

سلام نو - سرویس گردشگری: چشمه گراوان جاذبه‌ای‌ است که از دل زمین می‌جوشد و در اطراف خود جذابیت‌های منحصربه‌فردی دارد. تپه آهکی اطراف آن که ساخته دست طبیعت است، جلوه‌ای زیبا از این منطقه را به نمایش می‌گذارد. چشمه کانی گراوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی‌ به حساب می‌آید که حدود ۱۲ کیلومتر از شهرستان سردشت فاصله دارد.

 چشمه گراوان؛ جاذبه‌ای زیبا در دل سردشت

ویژگی‌ها

این چشمه که آب آن بسیار شور است در ردیف غنی ترین چشمه های معدنی ایران قرار می گیرد. وجود املاح موجود در آب سبب شده تا با هر بار جوشدن آب از دل زمین املاح موجود در آن در اطراف چشمه رسوب کرده و ارتفاعی مخروطی شکل را به وجود بیاورد. این ارتفاع مخروطی در واقع یک سازه آهکی است که اکنون قریب به ۲۰ متر ارتفاع دارد و هنوز هم با جوشش چشمه از دل زمین بر وسعت آن افزوده می شود. سازه آهکی این چشمه از ترکیب رنگ بسیار چشم نوازی برخوردار است که چشم هر بیننده ای را می نوازد و شکل و شمایل جالب آن توجه هر رهگذری را جلب می نماید. آب چشمه پس از جوشیدن از دل زمین جاری شده و به رودخانه زیبای زاب که از نزدیکی چشمه عبور می کند می پیوندد.

نحوه دسترسی

برای بازدید از چشمه کانی گراوان کافی است، در مسیر جاده سردشت-مهاباد حرکت کنید و ۳۰ تا ۳۵ دقیقه در این جاده برانید. پس از شهر راور، از جاده خاکی عبور کنید و از میان گندم‌زارها و جنگل‌های بلوط رد شوید و به‌سمت غرب بروید. پس از چند دقیقه رانندگی در این جاده به چشمه زیبای کانی گراوان می‌رسید.

از جاده‌ اصلی تا محل چشمه گراوان در کنار رودخانه حدودا یک کیلومتر جاده‌ خاکی وجود دارد که بهتر است آن را پیاده بروید. اگر وسیله شخصی ندارید، از مهاباد یا سردشت، تاکسی‌ها و اتوبوس‌هایی شما را به شهر بربط می‌رسانند.

 چشمه گراوان؛ جاذبه‌ای زیبا در دل سردشت

مناسب‌ترین زمان سفر

اوج زیبایی‌ این منطقه در بهار و تابستان است که با رودهای پرآب، مناظر سرسبز و آب و هوای مطبوع خود را نشان می‌دهد. با فرارسیدن پاییز و آغاز زمستان، چشمه و طبیعت اطراف آن همچنان زیبایی خود را دارند و یخ‌زدن و سفیدپوش شدن تپه آهکی در این فصول، گردشگران و طبیعت دوستان را با منظره‌ای بی‌نظیر و تماشایی روبه‌رو می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید