بوکان یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل آذربایجان غربی جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر تپه‌ باستانی قلایچی می‌باشد.

سفری مجازی به تپه‌ باستانی قلایچی

سلام نو - سرویس گردشگری: تپه‌ باستانی قلایچی که با نام تپه باستانی قالایچی نیز شناخته می‌شود، در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان و در روستایی به همین نام قرار دارد. طبق تحقیقات و کاوش‌های انجام شده در این تپه‌ تاریخی، آثاری از هزاره‌ی اول پیش از میلاد کشف شده است. آجرهایی به شکل صلیب و منقوش، از نخستین آثاری هستند که در این منطقه کشف شده‌اند. در کاوش‌هایی که مجددا صورت گرفت، آثاری همچون معبد مرکزی برج‌ها، دیوارهای آن، حیاط سنگ‌فرش، پله‌های متصل به حیاط، چند اتاق اندود شده با گل اخری، نقاشی‌هایی به رنگ سیاه و آبی و آجرهایی منقوش با موضوعات انسانی، هندسی و گیاهی بدست آمده‌اند. طبق بررسی‌ها، احتمال می‌رود که این مجموعه متعلق به دوران حکومت «مانا» باشد و به احتمال زیاد این منطقه، شهر زیرتو یا ایزیرتو، پایتخت مانایی‌ها بوده است. با توجه به ارزش بالای تاریخی، تپه‌ باستانی قلایچی اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰، با شماره ثبت ۳۸۲۳ به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی بوکان، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سفری مجازی به تپه‌ باستانی قلایچی

غار طبیعی منطقه

غار طبیعی قلایچی در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی بوکان و در مجاورت محوطه باستانی قلایچی که از مراکز تمدن مانایی‌ها بوده قرار گرفته و از جمله غارهای طبیعی به شمار می‌آید که در اثر نفوذ آب به درون لایه زمین شکل گرفته و از نظر ساختاری از جمله غنی‌ترین غارهای مکشوف در ایران به شمار می‌رود.
دهانه غار قلایچی با قطر هشت متر در ارتفاع یک‌هزار و ۷۵۰ متری کوهی با همین نام قرار دارد عمق چاه تا رسیدن به کف تالار نخست ۱۱۰ متر بوده که مستلزم فرود روی تپه‌ای ۲۰ متری است.
لازم به ذکر است که عمیق‌ترین چاه ایران با نام دریا در شهر رفسنجان به عمق ۸۳ متر ثبت شده و این در حالی است که با کشف چاه اول این غار می‌توان آن را با عمق ۱۱۰ متر عمیق‌ترین چاه طبیعی کشف شده در ایران نامید.
وسعت بوکان حدود ۵.۶ درصد آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده و بعد از شهرهای ارومیه و خوی بزرگ‌ترین شهر استان است، این شهرستان در منطقه تقریبا کوهستانی و معتدل قرار گرفته است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید