۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
کد خبر: 55402866

در این مطلب به معرفی روستای جی جاده چالوس و شرح جاذبه های گردشگری موجود در محدوده این روستا می پردازیم.

روستای جی جاده چالوس

سلام نو-سرویس گردشری: یکی از چهار جاده زیبای جهان در ایران است. حتما می دانید از کدام جاده حرف می زنیم. جاده چالوس که محبوب ترین محور مواصلاتی تهران به شمال است. جاده ای که از کرج آغاز می شود و با گذشتن از گردنه ها و پیچ های تا حدودی خطرناک و دلهره آور به شهر سرسبز چالوس می رسد. در این مسیر کوه ها و جنگل ها و رودخانه ها و آبشارها و دریاچه ها را نیز پشت سر می گذارد و از نزدیکی چندین و چند روستا عبور می کند.

به خاطر تمام این هاست که می گویند جاده چالوس مسیری جذاب تر از مقصد است. درحالیکه باید گفت این جاده همیشه هم تنها یک مسیر نیست. بسیاری از گردشگران نه به منظور رسیدن به شهرهای شمالی کشور بلکه به قصد بازدید از جاذبه های گردشگری موجود در خود این جاده است که وارد آن می شوند. در این مطلب قصد داریم به معرفی یکی از این جاذبه های دیدنی یعنی روستای جی جاده چالوس بپردازیم. با ما همراه باشید.

روستای جی جاده چالوس کجاست؟

روستای جی جاده چالوس یکی از روستاهای چندگانه ای است که در کنار هم منطقه مشهور ارنگه را شکل می دهند. این روستا یکی از توابع بخش آسارا در استان البرز است. منطقه توریستی آسارا خود شامل سه دهستان است که عبارتند از: دهستان آدران، دهستان آسارا و دهستان نسا. این سه دهستان روی هم از پنجاه و شش روستا تشکیل شده اند. دهستان آدران هجده روستا از این پنجاه و شش روستا را در درون خود جای داده است. روستای جی جاده چالوس نیز یکی از این هجده روستا است. جی در کیلومتر هجدهم جاده چالوس و در فاصله حدود سی کیلومتری با شهر کرج واقع شده است. بنابراین یکی از روستاهای اول جاده چالوس به شمار می رود. این نزدیکی با پایتخت خود یکی از عوامل محبوبیت این روستا در نزد گردشگران است.

روستای جی جاده چالوس

روستای جی

طبیعت روستای جی جاده چالوس

روستای جی (یا گی) به هلند ایران معروف است. دلیل این نامگذاری به دلیل گل های انبوهی است که بر پهنه این روستا می رویند. گی در زبان محلی به معنی خوش آب و هواست و این روستا یکی از بهشتی ترین اقلیم های جاده چالوس به شمار می رود. دو عنصری که در کنار هم به روستای جی شکل و هویتی منحصر بفرد بخشیده اند یکی گل های وحشی این روستا و دومی چشمه های پرآب و پرشمار آن است. در این بهشت گمشده شما هر سو با پهنه ای از رنگ و زیبایی روییده از تن خاک و در کنار آن، صدای پای آب از چشمه های زلال روبرو خواهید بود. می توانید در میان این دو عنصر بهشتی قدم بزنید و فراموش کنید که روی زمین هستید. در روستای جی انسان به آسمان و به بهشت نزدیک تر است تا به زمین.

جاذبه ها و جاهای دیدنی

مهمترین جاذبه های گردشگری روستای جی جاده چالوس چشمه های آن هستند. از جمله این چشمه ها می توان این موارد را نام برد: چشمه میان لات، چشمه دورخان، چشمه قلقلک، چشمه هرهنج، سرچشمه سیلورستان، سرچشمه لشک. روستایی کوچک که شش چشمه بزرگ در آن جاری است. تعجبی ندارد که در هر گوشه این روستا گل و درخت روییده است. گذشته از این چشمه ها حمام خزینه روستا که در مرکز آن قرار دارد و از جنس ساروج می باشد نیز یکی دیگر از جاذبه های توریستی جی است. باغ های سیب و مزارع پرورش گل و گیاه این روستا نیز می تواند برای گردشگران دیدنی باشد.

اما همانطور که گفتیم روستای جی جاده چالوس یکی از روستاهای منطقه جی است که با فاصله بسیار نزدیکی از یکدیگر قرار گرفته اند. بنابراین در صورت بازدید از این روستا می توانید خود را در عرض چند دقیقه به روستاهای اطراف نیز برسانید و از جاذبه های گردشگری آنها نیز دیدن کنید. به طور مثال آبشار نود متری هفت چشمه که یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران است در فاصله ای بسیار نزدیک با روستای جی قرار دارد. آبشار آدران، رودخانه ارنگه و دره هفت چشمه نیز در نزدیکی همین آبشار واقع شده اند. قله سه هزار و صد متری پورا نیز یکی دیگر از جاذبه های نزدیک به این روستا است. شما همچنین می توانید با مراجعه به روستای خور از آبشار زیبای این روستا و درختان گیلاس و سیب محدوده این آبشار نیز دیدن کنید.

دیگر جاذبه گردشگری در نزدیکی روستای جی جاده چالوس گورستان تاریخی ارنگه می باشد. قدمت این گورستان چند هزار سال تخمین زده می شود و با وجود به سرقت رفتن آثار تاریخی موجود در آن هنوز هم سنگ قبرهایی با قدمت چند صد سال در این گورستان دیده می شوند.

روستای جی جاده چالوس

نمای قدیم روستا

بهترین زمان سفر به این روستا

بهترین زمان سفر به روستای جی جاده چالوس کاملا به خود شما بستگی دارد. اگر می خواهید طیف متنوعی از گل های وحشی این روستا را به چشم ببینید در فصل بهار و به خصوص ماه اردیبهشت راهی روستای جی شوید. اگر می خواهید از خنکای محدوده اطراف چشمه های پر تعداد روستا لذت ببرید فصل تابستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید. اگر می خواهید به قله پورا صعود کنید و از بلندای آن ترکیب رنگ برگ های درختان را تماشا کنید و حظ ببرید فصل پاییز بهترین گزینه برای شماست.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید