بافق یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل یزد جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر مسجد جامع بافق می‌باشد که مربوط به دوره قاجار است.

مسجد جامع بافق؛ بنایی بازمانده از قاجاریان

سلام نو - سرویس گردشگری: مسجد جامع بافق که با نام مسجد جمعه بافق نیز شناخته می‌شود، مربوط به دوره قاجار است و در محله قدیمی بافق، خیابان مسجد جامع قرار دارد. با قدمتی که به قرن پنجم بازمی‌گردد، بنای مسجد از نظر معماری کویری حائز اهمیت است و آن را در دو قسمت تابستانی و زمستانی طراحی کرده‌اند. در هشتی بزرگ مسجد که در ضلع شرقی ورودی اصلی قرار دارد، تزیینات گچ‌بری زیبایی به‌ چشم می‌خورد. این اثر از جاهای دیدنی بافق محسوب می‌شود و در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۷۵، با شماره ثبت ۱۸۲۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع بافق؛ بنایی بازمانده از قاجاریان

معماری بنا

در بازدید از فضای مسجد جامع بافق در وسط حیاط آن، گودال باغچه‌ای را می‌بینید که از لحاظ معماری، به خصوص معماری کویری دارای اهمیت فراوان است. در وسط صحن این مسجد درختان سرسبز خرما با حجره‌هایی که در اطراف آن وجود دارند، گرداگرد حیاط را فرا گرفته‌اند. این مسجد از دو قسمت تابستانه و زمستانه تشکیل شده است که در قسمت تابستانی مسجد شبستان‌ها و بادگیرهای بزرگ به سبک مسجد جامعکبیر یزد در دو ردیف با پایه‌های محکم به چشم می‌خورند که دیدنشان تماشایی است. گرد بودنِ گنبد مسجد جامع بافق، از نظر معماری در دنیا بی‌نظیر و مشهور است و نمای آن زیبایی و شکوه خاصی دارد. از دیگر دیدنی های مسجد بافق یزد هشتی‌های بزرگی است که در ضلع شرقی این مسجد قرار دارند و سقف آن با گچ‌بری‌های زیبا و باشکوهی تزیین شده است. در پیشانی و ایوان این مسجد از تزیینات کاشی‌کاری‌ زیبای دوره قاجار استفاده کرده‌اند که جلوه خاصی به بنا بخشیده است. در محراب شبستانی مسجد جامع بافق وقف‌نامه سنگی تعبیه شده که قدمت آن به سال ۱۱۹۰ هجری قمری بر می‌گردد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید