یزد یکی از استان‌های پر جاذبه ایران است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان باغ تیتو می‌باشد که در بافق واقع شده است.

 باغ تیتو ؛ بنایی شگرف در بافق

سلام نو - سرویس گردشگری: باغ تیتو با بنایی زیبا، از دیدنی های بافق است و از آثار به‌جای مانده از دوران صفوی به‌ شمار می‌رود. از خصوصیات بنا می‌توان به وجود بادگیر، اتاق‌های گچ‌کاری شده، ایوان و حوض آبی که در نمای ورودی باغ قرار دارد، اشاره کرد. این باغ دارای مساحتی حدود ۶ هزار متر مربع است که پوشش درختان نخل، انار و… زیبایی خاصی به آن می‌بخشد. در اندرونی باغ نیز حوض آب نسبتا بزرگی قرار دارد که درختان انگور سایه‌ای دل‌انگیز بر سطح آب آن گسترانیده‌اند. باغ تاریخی تیتو بافق در تاریخ ۲۸ فروردین ماه ۱۳۸۰، به شماره ثبت ۳۷۵۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 باغ تیتو ؛ بنایی شگرف در بافق

معماری بنا

باغ تیتو در بافق ۱۰۰۰ مترمربع مساحت دارد که در ساخت آن از سبک معماری زیبا و مصالحی همچون خشت و گل استفاده کرده‌اند. عمارت باغ تیتو در وسط باغی با ابعاد ۱۷*۱۷ احداث شده است. باغ سرسبز و زیبای تیتو در دل کویر، بسیار دیدنی و تماشایی است، علت سرسبزی و طروات این باغ به جریان دائمی آب قنات یوسف شاهی برمی‌گردد که آن را تا به امروز از گزند خشکسالی به دور نگه داشته است. در تماشای باغ تیتو درختان انگور، نخل و اناری را می‌بینید که به طرز شگرفی در آن خودنمایی می‌کنند. عمارت این باغ از بخش‌های مختلفی از جمله اتاق خان نشین، تالار، بادگیر، اتاق سریدار، بادگیر و هشتی تشکیل شده است که هر بخش آن به ویژه ایوان‌ها، با گچ‌کاری‌های زیبایی تزیین شده‌اند. بادگیر ۱۳ متری عمارت باغ تیتو در گذشته‌ای نه چندان دور وظیفه خنک‌سازی و تهویه هوای داخل را برعهده داشت.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید