ایران بناهای تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. یکی از بناهای تاریخی و زیبای ایران خانه وحشی بافقی می‌باشد که در بافق یزد واقع شده است و یکی از مشهورترین جاهای دیدنی بافق به شمار می‌آید.

آیا به خانه وحشی بافقی سفر کرده‌اید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: خانه وحشی بافقی جنب مسجد جامع بافق قرار دارد و قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. کمال‌ الدین یا شمس‌ الدین محمد وحشی بافقی یکی از شاعران نامدار سده‌ دهم ایران است که در سال ۹۳۹ هجری قمری، در شهر بافق چشم به جهان گشود. دوران زندگی وی با پادشاهی شاه تهماسب صفوی، شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده همزمان بود. خانه وحشی بافقی به دلیل زیبایی در معماری و ابزار و ظروفی که در آن وجود دارد، یکی از مشهورترین جاهای دیدنی بافق به شمار می‌آید و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این مکان محل استقرار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق است و با شماره ۱۴۰۳۸ در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۴، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آیا به خانه وحشی بافقی سفر کرده‌اید؟

ویژگی‌های خانه

خانه منسوب به وحشی بافقی خانه ای است از مصالح خشت و گل، جنب مسجد جامع که دارای هفت اتاق محقر و به صورت چهار فصل بنا شده است. ایوان بزرگی که در ضلع غربی خانه قرار دارد، زیبایی بنا را دو چندان کرده است. در ضلع شرقی خانه نیز زیرزمینی قرار دارد که در گذشته جوی آبی از آن می گذشته و به عنوان خنک جا در فصل بسیار گرم تابستان استفاده می شد.
خصوصیات این خانه را ایرج افشار در کتاب یادگارهای یزد این چنین ذکر کرده است: خانه‌ای است مخروبه و کوچک. این همان خانه ای است که به نزد مردم به خانه وحشی بافقی شهرت دارد و به مناسبت وجود یک تخته سنگ قبر از قرن ششم که بر دیوار خانه نصب بود، مورد احترام مردم واقع شده بود. شب ها در آنجا شمع روشن می کردند و به زیارت می ‌آمدند. متاسفانه این بنا تخریب شده و از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در دهه هشتاد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

آیا به خانه وحشی بافقی سفر کرده‌اید؟

سرگذشت بنا

این خانه که به خانه وحشی بافقی شهرت دارد، در گوشۀ شرقی مسجد جامع بافق واقع بوده و مدّت زمانی دست ورثۀ شیخ شهاب قرار داشت که آن را قلمْ خانه می‌ نامیدند. در دهه پنجاه و قبل از انقلاب، شرکت سنگ ‌آهن برای احیای خانۀ وحشی مختصر تعمیری را در این خانه انجام می دهد. طرحی نیز برای بازسازی آن توسّط مهندس کریم پیرنیا پیشنهاد می ‌شود.
در دهه شصت نیز ادارۀ فرهنگ و ارشاد بافق درخواست می ‌کند که برای جلب جهانگردان، خانۀ نامبرده تبدیل به گنجینه (موزه) شود، امّا متأسّفانه برای گسترش فضای مسجد جامع بافق، خانه تخریب می شود. در آذر ۱۳۷۲ قرار می ‌شود به وسیلۀ شرکت سنگ آهن بافق، بنای یادبودی به نام وی در همان مکان بنیاد شود.

برخی از مردم بافق معتقدند که خانۀ وحشی در اختیار کربلایی نامی بوده که خود را نوادۀ وحشی معّرفی می ‌کرده است. این خانه، تنها یک اتاق سالم چهار طاقی داشت که مردم در آن‌ شمع روشن کرده و دخیل می ‌شدند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید