یزد یکی از استان‌های پر جاذبه ایران است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان خانه صولت می‌باشد که شگفتی‌های بسیاری دارد.

خانه صولت؛ موزه‌ای شگرف در ابرکوه

سلام نو - سرویس گردشگری: خانه صولت با بنایی تاریخی، از جاهای دیدنی ابرکوه در استان یزد محسوب می‌شود و از آثار به‌جای مانده از اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه است. از مهم‌ترین ویژگی‌های بنا می‌توان به ستون‌های گچبری شده با نقوش اسلیمی و گل و بوته زیبا و برجسته اشاره کرد. این خانه وسیع حیاطی ۱۵۰ متری را در خود جای داده است که با دالان‌های پر پیچ‌وخم می‌توان به آن دسترسی داشت. در یکی از قسمت‌های خانه، موزه مردم‌شناسی ابرکوه دایر است. این اثر در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵، با شماره ثبت ۱۸۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه صولت؛ موزه‌ای شگرف در ابرکوه

آثار موجود در موزه

موزه ی مردم شناسی شهر ابرکوه نیز در همین خانه دایر شده است. آثار تاریخی این موزه مربوط به دوران های مختلفی مشوند هچون ایلخانی ، صفویه و قاجار.

این آثار بیشتر شامل: تپانچه،تفنگ، سکه های رایج ایران، سکه امام رضا (ع)، سندهای قدیمی، مهر و اشیای کاوش های باستان شناسی مسجد جامع، ، اشیای زینتی، نسخ خطی، وسایل کشاورزی، طاووس الحرمین و قلعه بهمن وسایل حمام و روشنایی، کوزه های شاموتی،جعبه های آواز قدیمی، کوزه های دستشویی سفره، آبکشی (لعاب دار و لوله دار) و تعدادی سنگ قدیمی است. همچنین انواع تنگ،سماور، لیوان، سینی، قوری، قالبهای استکان میوه خوری، شیرینی خوری و آفتابه لگن، گلدان، چراغ های گردسوز و زنبوری از جنس مس و برنج و ورشو حکم احمد شاه قاجار به یکی از سرداران ابرکوه می شنود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید