اهواز یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل خوزستان جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر سرای معین‌التجار می‌باشد.

سرای معین‌التجار؛ بنایی بازمانده از دوران قاجار

سلام نو - سرویس گردشگری: سرای معین‌التجار (خانه شیخ خزعل) که با نام بنای معین‌التجار نیز شناخته می‌شود، متعلق به دوره قاجار است و از بناهای ارزشمند و جاهای دیدنی اهواز در بافت قدیم به‌ شمار می‌آید. این بنا سرای بازرگان سرشناس، حاج محمد تقی معین‌التجار است که در دوره قاجاریه با همکاری محمد حسن خان سعدالدوله در ساحل رودخانه کارون بنا شد. سال‌ها درهای این بنا که به‌طور دقیق‌تر به دوره ناصرالدین شاه تعلق دارد، به روی بازدیدکنندگان بسته بود؛ اما در چند سال اخیر می‌توان از آن بازدید کرد.

سرای معین‌التجار؛ بنایی بازمانده از دوران قاجار

علت ساخت بنا

این بنا در راستای پیشرفت کار تجارت ساخته شد و به‌دلیل راهی که از طریق رود کارون به دریا داشت، تجارت در آن رواج یافته بود. سرای معین‌التجار متاسفانه در سال ۱۳۷۴ دچار آتش‌سوزی و آسیب‌هایی جدی به آن وارد شد. این اثر در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۷۷، با شماره‌ی ثبت ۲۱۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
این سرای تاریخی قرار است به عنوان بازارچه موقت صنایع دستی تعریف کاربری شود و در اختیار صنعت ‌گران خوزستانی قرار گیرد، همزمان این سرا به محلی برای استقرار انجمن ‌های دوستداران میراث فرهنگی نیز تبدیل می ‌شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید